tirsdag 5. februar 2008

Formiddagstrening på en tirsdag

I dag var vi: Krissi, Kristin M. Nina og jeg (med hunder) en tur på Sviland for å trene. Vi trente litt forskjellig. Nina skulle gå spor og trene litt apport, Kristin skulle rundere laaaangt. Krissi skulle ha teigsøk, og jeg ville trene på melding med løsbitt.
Jeg gikk ut ett spor for Nina, og Kristin la ett spor for Dewey.

Da det ble Tara sin tur, startet jeg med at Tara fikk løsbittet ute hos figuranten, på første slag. Så gikk jeg bare igang med å "rundere" Det så for meg ut som Tara gikk mer spor, enn rundering på de første slagene, men så kom hun seg. Og på slutten hadde hun noen knallbra slag. Er ikke sikker på hvor mange det ble, men syntes det bare ble bedre og bedre. På det siste slaget måtte Kristin gi henne (hjelpe henne til å ta) fastbittet, for løsbittet lå igjen på forrige funnplass..., men det var ingen problem.

Nina sa at Tara var veldig flink. Hun lette etter løsbittet og tok det med en gang før hun løp rett inn til meg. Kristin hadde litt større problemer ett par av gangene. Tara prøvde seg på ett par smårunder, uten å gå til meg, men fikk heldigvis ingenting ut av det. Hun sleit litt med å gå fra figurant. Kan det være fordi vi bare har trent på det med løsbitt sammen med Nina?? Og at det ikke er generalisert godt nok på andre figuranter?

"Runderingen" ble sikrere og mer rett ut for hvert slag, men man kunne også se at Tara brukte vinden litt ute hos Nina (der det var god vind i dag).

Nina kommenterte at Tara virket som hun viste hva hun skulle i dag, - og det synes ikke Nina hun hadde merket før.

Krissi nevnte at jeg skulle bruke påvirkning for å få Tara rett ut. Jeg sa at jeg ville tygge litt på det, - er jo veldig lite for bruk av lyd/syn/lyd-påvirkning. Tenker også at når jeg nå har brukt klikkermåten på runderingen, så skal det ikke være nødvendig med slik type påvirkning.

Går vel heller og lurer på om jeg har gått for fort frem, men synes vel egentlig det ser bra ut, - så langt....

Vi snakket litt sammen etterpå og vi ble vel enige om at Tara er den type hund som starter rolig og forsiktig og som så girer seg opp etter hvert. (Jeg var litt bekymret for farten hennes). Hun hadde størst fart på det siste slaget, opp bakken i skogen. Virket som om vi sluttet mens hun hadde det som kjekkest - og det gir jo som kjent motivasjon til neste treningsøkt, - noe Krissi også kommenterte.

Jeg synes det virker som om Tara liker bedre å "rundere" i skogen enn å trene melding på en åpen plass.

Kjente at jeg ble litt satt ut ett par ganger i dag, - men når jeg får tenkt meg litt om, er jeg egentlig fornøyd med utviklingen.

Etterpå fikk Tara lete etter løsbittet, - og hun fant det :-)

Da alle var ferdige med å trene, gikk jeg sporet som Kristin hadde lagt for Dewey (Han hadde nå sittet i bilen og hylt/klynket ganske lenge). Sporet var blitt nesten 4 timer gammelt og det regnet litt. Det er også flere måneder siden Dewey har gått spor nå. Nina hang på.... Vi startet bra, - selv om jeg ikke hadde noe utstyr til han. Dewey gikk ett flott spor, - men..... Han var nok av noen ganger, - og sporet må ha vært så nær hverandre ett sted at han gikk feil. For aller første gang (som jeg vet om) gikk Dewey bakspor. Han fant gjenstander, og det var ikke tvil om at han gikk spor, - men etter det Kristi hadde sagt til meg, så ble det feil vei....
Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, men valgte å bare la han gå. Det kunne jo tenkes at jeg hadde feil..... Han fikk belønning for gjenstandene, men fant selvfølgelig ingen slutt.... Håper det var en læring i det, - men er ikke helt sikker.....

Må i alle fall sørge for at han går rett vei neste gang ;-)

Etter at jeg hadde gått etter Nina og Bina da de gikk spor, hadde jeg mistet den ene votten min. Nå var gode råd dyre, da jeg ikke klarte å huske akkuratt hvor de hadde gått (hadde også tatt ned alle sløyfene....) Valgte derfor å la Tara gå spor etter dem. Det gikk bra en stund, - men siden Tara ikke er så erfaren i det med spor, begynte hun å rote etter en stund. (Det var jo også flere spor her nå) Så da valgte jeg å bare slippe henne løs på ett slags "feltsøk" i stedet. Og da tok det ikke lang tid før Tara kom med votten min. Flink jente!! :-D

Kahrma var også med (ellers hadde hun vel skreket seg ihjel..., - tenkte også på svigersønnen min som kom seint hjem fra nordsjøen i natt. Han trengte nok å få sove litt....). Hun fikk leke med Bina og to golden før vi startet å trene, og så fikk hun være ute litt, mens vi ventet på å gå sporet til Bina.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis med ny blogg - den var jo riktig fin. Har hatt problemer i det siste med å komme inn på "trykker" bloggen din, så kanskje denne er mer stabil! :)

Anonym sa...

Grattis med ny flott blogg! :) Tara var kjempeflink i dag, og det var tydelig at intensiteten økte for hvert slag, veldig bra. Ikke bruk påvirkning hvis du ikke mener det er nødvendig, du har nok helt rett i at hun gikk på vinden og derfor fikk noen "slingrete" slag. Hun gikk ut og søkte kjempefint på alle slagene og fant alle figurantene. Hun melder jo knallbra og holder bittet som ei dronning! Veldig bra!!

Ghita sa...

Takk,takk, begge to :)
Jeg har ikke funnet ut av alt enda, - men det kommer vel.....

Jeg har heller ikke kommet inn på min egen blogg mange ganger i det siste, det er også derfor jeg hovedsakelig har byttet til ny blogg.

Du er flink til å komme med tilbakemeldinger Krissi, - jeg ble mer positiv etter at du kom med kommentarene dine. Fikk tenkt meg litt om, - og innså at du hadde rett i det du sa.

Jeg sliter mye mer, med meg selv når jeg jobber med Tara. Nina sa også at jeg var helt anderledes. Så tilbakemeldinger er kjempebra!! Uansett!