lørdag 9. februar 2008

Rundering, Gravdal

Waoh!! For en dag!

Vi startet dagen med å legge ut spor for de som skulle gå spor seinere på dagen. Jeg la ut ett spor for Sibbe og Sylvelin på ca. 1,5 km med 11 gjenstander pluss slutt.

Så ventet vi en stund på at alle skulle komme inn (nok til at vi kunne rundere). Tara var første mann i runderingsløypa i dag. Vi skulle følge kraftlinja, som midtlinje, men det ble litt tull og tøys, med den biten. Har likevel ingenting å si for runderinga.

Tara fikk full påvirkning på de to første slagene, - en på hver side. Hun fikk se figurantene gå ut. Startet så på vindsida. Tara gikk som bare det. Fortsatte på motsatt side, og også nå gikk det kjempebra. Så hadde Kristin trukket frem, og jeg bare sendte Tara. Knallbra. Deretter var det Sylvelin sin tur til å bli funnet. Nå ville Tara en tur tilbake til Kristin. Jeg plystret på henne og stod med fronten mot Sylvelin. Tara kom tilbake, men bestemte seg så for å fortsette for å finne Sylvelin. Jeg valgte på nåværende tidspunkt å bare la henne gå, i stedet for å "tvinge" henne inn til meg først. Det var akkuratt som om Tara forstod hva jeg egentlig ville hun skulle. Så avsluttet jeg med hare på Kristin. Virket som om det var kjempekult!

Hadde egentlig tenkt å bare la Tara få en påvirkning og så sette henne i bilen etterpå, men Sylvelin mente det var dumt å snyte henne for "belønningen" - siden jeg jo driver å bygger henne opp. Og når jeg fikk tenkt meg om innså jeg at hun hadde rett.

Tara meldte med løsbitt hele tiden, uten problemer.

2.Økt.
Nå skulle jeg kjøre Tara litt lengre, - var planen.
Tara var fryktelig gira. Hun føyk avgårde uten problemer på begge sider. Meldte nydelig og var bare helt herlig. Litt selvstendig også denne gangen, og det samme skjedde (på omtrent samme sted) Jeg plystret, stod med fronten den veien jeg ville ha henne til å gå, og Tara snudde og løp ut der jeg ville. Men hun kom ikke inn til meg..... (Jeg tenker at jeg heller får trene passeringer en annen gang, og det viktigste var jo at hun lot seg styre i den retningen jeg villle).

Totalt ble det 11 slag deriblant ett blindslag (jeg sendte feil). Tara gikk (løp) opp bratte skråninger og på lange avstander. Hun meldte flott. Hun hadde et sted ute hos Kai-Erik der hun forsøkte å bare ta en "liten runde", for å slippe å komme inn til meg, - men det gikk ikke ;-)
Etter det tok jeg imot løsbittet og ga henne en frolic når hun kom inn. Det så ut til å fungere. På siste slaget slapp hun løsbittet på vei inn. Jeg valgte å ikke gjøre noe stort nummer ut av det. Sa bare "apport" og hun kom inn helt som vanlig og fikk gå på påvisning. Da var Tara ganske sliten. Det tar på med dra-jakt-lek. Siste funn var også med full påvirkning. (Etter anbefaling fra Sylvelin)

Etter hvert slag, særlig i starten klarte jeg nesten ikke holde Tara igjen. Hun elsker jo å dra, og det var tydelig kjempekjekt å dra mamma fra figurant inn mot midtlinja, for så å få løpe ut til neste figurant. Det virket som om hun giret seg veldig på det. Og hun føyk da også ut til neste figurant.

Tara hadde forresten en gang der hun kom inn med både løsbitt og fastbittet i munnen :-)

Er veldig fornøyd med utviklingen til Tara så langt. Takk til de flinke figurantene og til de som fulgte meg med gode råd på midtlinja; Kristin, Kai-Erik, Sylvelin, Frode og Johannes. Takk til dere alle sammen :-D

3 kommentarer:

Kristin M sa...

Du har god grunn til å være stolt av Tara i dag. Hun var kanon flink, og hun er så kjekk å leke med. Hun tar dette lekende lett.
Hilsen Kristin

Anonym sa...

Så knallbra!! Tara tar dette utrolig kjapt og er kjempeflink! Enig at du kan justere på ting utenom, nå var fokus ut til figurant og melding. Og det fungerte jo veldig bra!! Dette blir gøy!! :)

Tone sa...

Så kjekt at det går bra med Tara på treningene :-)

"Gamle" hunder kan absolutt lære nye triks/ting, det er Tara et godt eksempel på!