torsdag 7. februar 2008

Trening på Dale...... ???

Jeg møtte opp som vanlig til trening i går kveld. Det var vått, kaldt, mørkt - og ensomt på Dale denne onsdags kvelden. Klokka ble 18.00 og ingen kom. Prøvde å ringe til flere på laget, men ingen svarte. Etter å ha fått bekreftelse av Krissi at jeg var på riktig sted, ringte jeg Kristin M. (som jeg visste ville komme litt seinere) og forklarte at jeg var helt alene. Hun skulle da prøve å få kontakt med andre, og jeg skulle avvente situasjonen. I mellomtiden dukket Bjørn opp. Kristin ringte tilbake, og vi ble enige om å heller dra til Abboret og trene, Bjørn ville til de andre på Sviland, - for det var der resten av laget hadde "gjemt seg" ;-)

Vi kom frem til Aboret i sludd og regn, - var ikke særlig motivert til å trene lengre. Men vi kastet oss ut i det. Først lot jeg bare Tara se at Kristin gikk ut, før jeg sendte henne. Nydelig søk og nydelig melding. Kristin trakk frem og igjen ble det ett flott slag med en flott melding. 3 gang ble Kristin med inn og løp ut fra midtlinja. Denne gangen gikk det også bra til hun var på vei inn. Da kom Johannes og Tara lot seg forstyrre litt. Hun tok en runde bort til Johannes for å sjekke han ut, før hun kom til meg med bittet. Jeg gjorde ikke noe nummer av det, men sendte henne på påvisning. Hun hadde det kjekt hos Kristin :-)

Så tilbød snille Johannes seg å være med som figurant en liten stund, - og vi sa ja takk :-)

Første gang Tara fant han, gikk hun på sporet - hun mistet også bittet hos han, men plukket det igjen og kom fint inn til meg. Fikk gå på påvisning og fikk masse lek og godbiter hos Johannes.

Så skulle jeg sende på Kristin igjen, - nå var Tara veldig opptatt av lyder fra Johannes sin side (vet ikke om det var han eller noe annet som laget lydene), men jeg fikk henne til slutt til å gå ut på Kristin sin side. Flott melding og ellers alt bra. Sendte på ny på Johannes, men nå bommet jeg litt...., sendte for langt frem. Tara gikk langt ut, og søkte lenge, - ville ikke komme når jeg plystret (hele to ganger...) og vimset lenge rundt i skogen. Var bare ett par meter fra Johannes, men fant han ikke. Det ble altså ett blindslag. Hørte en løs hund like i nærheten, så det er jo mulig det var den hun hadde observert. Da hun endelig kom inn til meg, ville frøkna helst gå ut igjen på egenhånd, så jeg måtte inn med "stå" og "bli" kommando, for at hun ikke skulle styre alt selv. Tørr rett og slett ikke tillate det, da jeg ellers helt sikkert vil få problemer siden....

På grunn av dette valgte jeg å få en skikkelig påvirkning fra Kristin på siste slag. Kristin løp ut fra midtlinja, og etter en liten stund slapp jeg Tara. Ingen problemer :-)

Er tross alt godt fornøyd med økta. Det var første gang Tara meldte med løsbitt i mørket. Det var en ny plass (generalisering.....) og det var litt forskjellige forstyrrelser (kom også en bil nedover veien...)

Johannes kommenterte at det var rart Tara ikke gikk på overvær, men så tydelig heller søkte spor, - og det er jeg jo enig i. Nå har jeg jo en mistanke om at Tara kan bli bra på spor, derfor velger jeg også å ikke trene det så mye nå når jeg driver med innlæring av rundering. Og vi ble vel enige om at det kan være fordi hun var utrygg på mørket og terrenget at hun heller valgte å gå spor som hun kjenner til, enn å prøve seg på overvær, som hun ikke har noen erfaring i.
Jeg burde likevel lagt opp til mer bruk av vinden. Noe Johannes påpekte. Og jeg begriper egentlig ikke at jeg ikke kom på det selv, - for det var god vind der vi trente. Det hadde som han sa, bare vært å snudd litt på midtlinja. Skal prøve å huske det til neste gang.

Kjekt når andre kommer med gode råd (- forresten råd i det hele tatt, mottas med takk!)

Tara trenger i alle fall erfaringer med overvær, - ingen tvil om det! Men totalt sett er jeg veldig fornøyd med treningen.

Etterpå gikk Athena ett teigsøk etter 2 gjenstander og meg. Flink jente var hun også :-))

3 kommentarer:

Anonym sa...

SORRY!!! Det var ikke meningen, men jeg hadde ikke fått med meg at treningen var flyttet til Dale... Det sto nemlig Sviland i min filofax!

Tone sa...

Upps...
Ang oppdelingen i to lag igjen, så fikk jeg beskjed av Aud på mandag om at nå ville lag 1 gjerne at vi delte oss igjen.

Jeg har ikke bodd hjemme denne uka og ba derfor Krissi forandre på terminlista. Skulle selvsagt også bedt henne om å sende ut mail til dere alle - beklager det.Skal huske på det en annen gang :-)

Ghita sa...

Hei! Mente ikke at dere skulle "bli lei dere!" Her er det ingen sure miner!! Vi er heldigvis "bare" mennesker alle sammen og neste gang er det jeg som gjør noe feil/galt. Fort gjort! ;-)

Grunnen til at jeg skrev som jeg gjorde er at jeg ikke kan fordra Dale i mørket, - det er noe med stemningen der....., og da er man ikke så "høy i hatten" når man står der helt alene.....