tirsdag 25. mars 2008

En nydelig vinterdag!

"De annige å di" var noe amputert i dag, så det ble Kristin, Maia og jeg som ville trene bitte litte grann. Men da vi skulle starte treningen var været så nydelig at vi bestemte oss for en rask økt, og så heller gå en tur med gjengen vår.

Vi startet med Tara. Hun fikk ett lite teigsøk, med to figuranter og fastbittmelding. Hun sleit med å finne den ene figuranten (Kristin) - gikk rett forbi, men meldte fint, på apport-kommando. Da hun fikk Maia i nesen, løp hun bort, men Maia var liksom ikke "med".... Så Tara kom tilbake til meg uten å ville ta bittet. Dette løste jeg ved å sende på nytt, og da sa jeg "runder" i det jeg sendte, - og nå tok hun bittet fint og kom fint inn til meg med det. Påvisning og lek.
Jeg er godt fornøyd. Tara fikk erfaring på funn ved bruk av overvær, og hun meldte flott - med fastbitt :-D

Så skulle Kahrma få ett lite helferskt spor, - med figurant i slutten. Kristin gikk ut, og vi "kledde på" Kahrma. Så ble hun luftet litt, før hun selv valgte å ta sporet, helt fra bilen. Maia og jeg fulgte defor bare på. Kahrma gikk ett utrolig bra spor. Hun stoppet opp noen ganger, og sjekket at Maia og jeg "hang med" men ellers durte hun avgårde med nesa i sporet hele veien. Hun tisset til og med i sporet..... Da hun kom frem til Kristin fikk hun ett lite sjokk (så det ut som) Kahrma har ikke hatt figurant i sporet siden hun var 3 måneder ;-) Men Kristin ropte på henne og da tok det ikke lang til før det var full lek med pipedyr :-D
Vi er veldig fornøyd med Kahrma, for selv om sporet var helt ferskt, så har Kahrma aldri gått spor i snø før, og bare en gang tidligere har hun gått spor uten godbiter, så dette var virkelig bra.

Så var det Athena sin tur. Maia og jeg skulle legge oss ut i en teig, mens Kristin hentet Athena. Jeg bestemte meg plutselig for å ta med meg Dewey som figurant - uten at Kristin visste det. Så vi la oss ut, og de gikk ganske nær oss flere ganger, men tydeligvis så var det veldig lite vind der vi var, for de måtte nedenfor oss for å få oss på overvær. Tror både Athena og Kristin var overrasket over at Dewey var med, - og at han klarte å være stille så lenge!! ;-)

Etterpå hentet Kristin noen flere hunder, og Maia hentet jentene våre i bilen og så gikk vi en god tur i det herlige været. Hundene var helt ville. Tara løp og løp, - hun har ikke stukket så langt vekk fra meg - og så lenge, på det jeg kan huske! Athena var forresten ikke så veldig mye bedre ;-) Det var kjempegøy med snø! Maia og Dewey lagde engler i snøen, mens de andre herjet og bjeffet. Dewey sa skikkelig ifra til Shadow i dag, og Kasanga sa ifra til Kahrma, - så nå håper jeg det er orden i rangen en stund fremover.... Vi blandet oss ikke inn, da det ikke virket som noe alvorlig, - bare en irettesettelse, - og de må de voksne få lov til av og til, når jyplingene blir for voldsomme eller frekke.
Det ble i alle fall en alle tiders tur, - vi manglet bare matpakke, kvikklunch og drikke så hadde alt vert perfekt :-D
Takk for 3 herlige timer med trening og tur, Kristin og Maia.
Snøbilder fra turen; http://picasaweb.google.com/tyewed/Tananger

1 kommentar:

Kristin M sa...

Hei !Takk for trening og turen i dag Ghita og Maia. Herlig å være ute nå været blir så flott. Hundene elsker å få leke i snøen.
Ja, vi må bli flinkere til å ta med oss litt niste og drikke på turene fremover. Våren nærmer seg og da er vi ofte ute lenger på tur.Tror jyplingene hadde godt av å bli satt litt på plass av gamlemor og Dewey i dag.
Kristin