torsdag 13. mars 2008

Lite trening denne uka - bortsett fra i dag....

Da er det allerede torsdag. Skal si denne uka har flydd!! - Og jeg har ikke jobbet med hundene før i dag! Det er bare mandag de har fått noe trening: Agility med Maia og Eivind.
Tirsdag fikk de to gode turer. En med Even og en med Eivind på kvelden. Og i går var det Einar som forbarmet seg over dem, og ga dem en time med tur/lek. Ellers har de vert ute i hagen hele dagene, så de lider ingen nød. Selv har jeg brukt tiden mest på de tobeinte i familien denne uka, - det trengs også av og til.....

Dewey har forresten igjen klart å komme ut av selen, denne gangen var det IPO-selen han klarte å vrenge seg ut av. Jeg så nå hvordan han gjør det. Han hopper over gjærdet, blir hengende delvis i lufta og vrir seg så ut av selen. Så trasker han fornøyd forran huset og legger seg ved inngangsdøra eller bilen. Han har gitt opp å komme inn - ser det ut for... Men mamma gir seg ikke...., nå strammet jeg alt på selen skikkelig og det ser foreløpig ut til å holde....

Kahrma er også like rampete - når det gjelder mat. Så fort hun får sjangsen smetter hun inn på kjøkkenet og stjeler det hun får tak i. Her om dagen var det ett frossent kyllingbryst som lå til tining.... Jeg var bare borte et øyeblikk, men det var mer enn nok for henne. Må innrømme at jeg ble sint, selv om det jo var min egen skyld som ikke hadde lukket kjøkkendøra. Det som var bra var at jeg fikk stoppet henne mens hun utførte handlingen, så kanskje hun nå forstod at det ikke er lov.... - Jeg tviler vel egentlig på det.... Kahrma er den hunden som er mest matvrak av alle de hundene vi noengang har hatt.

Så var det i dag da. Jeg var egentlig ikke i særlig treningshummør, - og burde vel strengt tatt ikke trene.... Men, jeg møtte nå Krissi og Kristin på Sviland, for å trene litt likevel. Aller først luftet jeg gjengen min, mens jeg skravlet med Krissi, så ble de puttet i bilen. Så ville Krissi og Kristin gå spor, - men det vil ikke jeg med Tara. Så jeg valgte felt. Men mens vi ventet la jeg ut spor til både Dewey og Kahrma.

Etter 45 minutter fikk Kahrma gå det ca. 150 m lange sporet sitt. Det var 2 gjenstander i det. Dumme meg startet sporet der vi pleier å ha godbitsøk, så Kahrma forstod ikke hva jeg ville da vi skulle starte på sporet. Hun vimset rundt, men så virket det som om hun slo på sporet og jeg fulgte, rett etter mistet hun det igjen og vimset videre. Da plutselig, der jeg hadde laget en 90 graders vinkel, satte hun seg skikkelig på sporet og durte avgårde. Markerte på gjenstanden og fikk belønning (godbiter) for det. Så fortsatte hun videre og også i neste vinkel var hun kjempeflink. Gjenstanden lå rett etter vinkelen og hun markerte fint også denne gangen = belønning :-) durte videre og var nesten ved slutten da hun lot seg distrahere av noe søppel (pressenning?) som lå i skogen. Vi gikk derfor litt tilbake, og nå fulgte hun sporet fint til slutten. Masse belønning i form av lek. Virket som om hun syntes dette var veldig gøy. Kahrma har jo ikke gått så mange spor, - og bare ett - så vidt jeg husker, uten godbiter. Det er også første gang hun har gjenstander i sporet.

Så skulle Tara få gå felt (korridor). Dette gikk aldeles ikke bra. Kristin gikk ut og ga Tara skikkelig påvirknig, men det hadde ikke store effekten. Feltet var blitt lagt der Shadow hadde gått spor, - og det var nok dumt, - for Tara satte avgårde på sporet..... Etter mye tull (selv om hun hadde plukket og kommet inn med en gjenstand + fått belønning) brøyt jeg av og vi flyttet oss litt i terenget. Nå tråkket både Kristin og Krissi en korridor. En gjenstand ble lagt ut, men Tara koblet ikke. Det virket nesten som om hun ville unngå å gå der det var tråkk. Hun kom også her inn med gjenstanden en gang, - og fikk belønning for det, men det var alt for mye styr og lydighetskrav/kommandoer fra min side. Så Tara stakkar dempet som bare det. Jeg tror bare jeg må starte helt på bånn med feltinnlæring hos Tara, hvis dette skal bli bra.

Etter drøye 2 timer (der det innimellom hadde plaskregnet!) var det Dewey sin tur til å gå spor. Jeg hadde gått 700 - 750 m og lagt ut 6 gjenstander og slutt. Dewey tok fint sporoppsøk og gikk et bra spor. Det var skiftende terreng. Startet i barskogen. Han var av ett par ganger, men første gangen fant han sporet igjen med en gang, den andre gangen var vi midt ute på en myr, og det var veldig vått, der strevde han litt, men kom tilbake på sporet og fant en gjenstand like etterpå. Er veldig fornøyd med han. Merker at han ikke bruker hodet så mye nå, for han virket veldig sliten etter sporet i dag. Nå belønnte jeg masse for hver gjenstand også, men likevel... Tror kanskje at jeg ikke skal ha gjenstandene så tett. I alle fall ikke hver gang. Etter de to første funnene i dag virket det som om Dewey trodde vi var ferdige, - kan det være pga. sporoppsøkene i helgen??? Vanligvis går han jo mer enn gjerne videre i sporet og har nesten ikke tid til å ta imot belønningen engang.

Etterpå ble Dewey og Shadow luftet. Og til slutt fikk alle mine 3 ett godbitsøk, mens vi ventet på at Krissi skulle komme tilbake fra sitt og Snuppa sitt HOGGORM-SPOR!!!

Nå i kveld er hundene igjen på agilitytrening med Eivind og Maia. Tror de skal sove godt i natt ;-)

Ingen kommentarer: