torsdag 27. mars 2008

Vigreskogen, - ehe jeg mener Urban sjøfront.....

Da skulle det vært NRH-trening igjen i går, men det var bare Ritva og jeg som skulle trene på lag 3. Så dermed bestemte vi oss for å trene hver for oss. Hun skulle gå spor, og jeg synes det er vanskelig å trene rundering med bare en figurant....

I stedet fikk jeg med meg Eivind og Maia ut på trening, men det var vanskelig å finne terreng...., det var folk (arbeidsfolk) over alt der jeg hadde tenkt å trene - visste ikke at så mange folk jobbet om kvelden! Til slutt fant vi da ett område, som kunne brukes. Vitsen for Tara er jo at hun må søke opp folk og melde med fastbittet. Det gikk veldig bra.
Jeg valgte også å styre henne, selv om det mer var ruinpreg på miljøet der vi trente - så valgte jeg å rundere. Dermed fikk jeg 3 ting på en gang; fastbitt, overvær og styrt rundering. Kjempefornøyd med økta! Det ble ikke så mange slag (5) men det var kvalitet over alle :-D
Tara må fortsatt ha apportkomando av og til, - men hun trenger ikke hjelp på andre måter lengre (ser det ut til).

Så fikk også Dewey en kort økt. Hang på han fastbittet for første gang på ca. 9 måneder, og han meldte flott første gangen, men så begynte han å ta bittet på vei ut til figurant. Jeg ropte han til meg med en gang jeg så det, og tok ut bittet.
Ett sted lå Maia sånn at jeg kunne observere hva som skjedde, - det ser ut til at Dewey tar bittet på fert, så sjekker han opp figuranten og kommer inn til meg med bittet.
Prøvde å belønne han og så ta ut bittet, men han ble nesten desperat, hogg tennene i bittet igjen for å få gå på påvisning. Hemmmm, dette har nok noe med innlæringen å gjøre..... Men ellers så var Dewey ellevill og overlykkelig for å få rundere igjen, det var kjempekjekt å se på han. Han elsker jo også slikt miljø.

Kahrma skulle også få prøve seg litt. Hun forstod ikke noen ting, (har aldri gjort dette før) men jobbet faktisk selvstendig der hun fikk fert. Hun prøvde seg også på sporløsning.....
Selvfølgelig dukket det opp en hobby-fotograf, som tok bilder utover vannet, og Kahrma satte full fart mot han - hun trodde det var meg... Vi fikk henne til slutt med oss, og gikk litt lengre bort slik at hun skulle få et ordentlig funn. Nå var nok vinden feil, og hun måtte ha mye hjelp av Maia. Men hun ble overlykkelig da hun fant meg ;-) Eivind la seg ut til slutt, og nå slo Kahrma skikkelig på vinden og fulgte flott opp. Kjekt å se.

Det ble korte økter, men alle var bra på hver sin måte, syntes jeg.

Etterpå lekte vi litt med hundene og så klarte Dewey og Kahrma selvfølgelig å hoppe på sjøen - rett før vi skulle hjem....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så kjekt at du fikk med familien på trening! Du er nå heldig som har en sånn gjeng med figuranter i huset! :) Så fint det går med fastbittmeldinga til Tara!

Anonym sa...

Så dumt at dere var for få til å trene - det burde jo ikke være noe i veien for at dere da drar til et annet lag??! Uansett - du løste det jo greit med familietrening :)

Ghita sa...

Ja, det lønner seg "å lage noen figuranter selv" som Marit B. sier :-D
Er kjempefornøyd med fremdriften til Tara nå, så får jeg bare håpe det holder videre fremover også....

Jeg hadde planlagt å ringe til Tone hvis ikke Maia og Eivind kunne ha vært med å trene, lar meg ikke stoppe så lett om det er noe jeg vil skjønner dere ;-)