torsdag 29. mai 2008

En rolig tur jeg ble veldig svett av…..

Tok med alle 3 hundene på en liten luftetur i går. Tenkte de skulle få bade litt…., men det gikk ikke – folk over alt. Det krydde av skoler, barnehager og joggere. En liten løs hund kom og nærmest ”overfalt” oss - den ville leke…. Jeg hadde min fulle hyre med å holde mine egne tre fast – med en hånd….. De ville jo også gjerne springe løs og leke….., – og eierne stod og lo…. :-(

Etter å ha gått noen kilometer, var hundene ganske varme og peste, så jeg la i vei hjemover. Nesten hjemme, møtte jeg på en gruppe med litt spesielle ”ungdommer” de var vel fra 10 – 35 aldersmessig – tror jeg…., ca. 12 stykker totalt. 5 av dem satt på en benk der vi skulle passere, og en sprang rundt og hoiet i strandkanten. Jeg tok inn båndene da vi skulle passere, men så plutselig kom hele gjengen bort til oss. Det medførte selvfølgelig at noen ble surret inn i båndene til hundene, mens andre hylte og skreik.

Tara hoppet og danset, og Dewey bjeffet. Kahrma gjorde litt av begge deler. Ungdommene var veldig ambivalente. I det ene øyeblikket hylte, sprang og viftet de med armene, og i det neste satte de seg ned og skulle hilse på hundene. Noen hilste ordentlig, mens andre ville – villle ikke, klappe hundene. Dewey reagerte mest på en meget mørk gutt – han var nærmest svart. Men etter å ha bjeffet på han mens gutten hylte, hoppet og sprang, satte denne seg plutselig ned og ville kose Dewey! Dermed gnegde Dewey seg oppi han og kom med bjeffe-brumming (koselyder) – jeg ble veldig positivt overrasket!

Tara og Kahrma begynte også å gjete ungdommene når de sprang, så jeg hadde min fulle hyre med å holde dem fast.

Ellers var jeg helt totalt satt ut. Svetten silte av meg. Jeg hadde null kontroll i situasjonen, og tenkte med skrekk og gru på hvordan det kunne gått! Har aldri opplevd noe lignende noen gang før, så jeg ante ikke hvordan hundene ville reagere. Heldigvis er ingen av hundene våre aggresive – bare veldig voldsomme, både i ord og uttrykk….. Er utrolig overrasket over at ikke lederne tok affære og fikk ungdommene vekk. Hadde dette vært noen andre hunder, kunne det gått veldig, veldig galt. Og hvem hadde da fått skylden???

Ingen kommentarer: