mandag 16. juni 2008

Spor x 3

Etter å ha kjørt Maia på skolen i dag igjen, la vi veien om Sviland. Tenkte å ta en rask sporøkt med hver av hundene. Etter å ha luftet hundene og funnet ut at GPSèn bare konket ut…! La jeg ut sporene fortløpende, men tiden gikk…… - eller rettere sagt fløy….!

Tara sitt spor ble lagt i gress og i masse vegitasjon, det var ca. 400 meter og ble 1 time og 3 kvarter før vi gikk det. La ut 5 gjenstander og slutt. Fant 4 – den første var forsvunnet. Tara plukket fint ;-) Hun var av sporet noen steder, men sirklet fint og jobbet bra. Jeg tror jeg klarte å forholde meg passiv der hun var av. Tara hadde bra ”drag” i lina, når hun var sikker på sporet i dag, - men jeg sliter fortsatt litt med å lese henne. Starten er verst, det virker ikke som om hun forstår at hun skal gå spor før det har gått en liten stund. Vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å forstå det.

Dewey sitt spor ble ca. 600 meter i skiftende terreng; gress-vegetasjon, myr og barskog. Sporet ble 2 timer gammelt før vi fikk gått det. La ut 5 gjenstander, og slutt. Dewey plukket alle. Dewey hadde to sportap. Det første fant han fint igjen, men andre gangen måtte han jobbe masse, og da ville han gå bakspor ;-( Etter masse jobbing fant han likevel igjen sporet, og gikk rett på slutten :-D

Før vi gikk sporene hadde jeg en liten lydighetsøkt med Dewey på 15 minutter. Vi trente på fri ved fot, stå under marsj og apport. Det så bra ut – i dag…..

Kahrma ville jeg teste litt ut i dag, så her hadde jeg ingen forventninger. Jeg gikk ut ett spor som ble drøye 600 meter! (det var ikke meningen….., - egentlig…..) terrenget var skiftende, og sporet lå i 40 minutter før vi gikk det. Jeg la også ut 5 gjenstander som var litt store i håp om at hun ville markere på noen av dem. Kahrma markerte på 3 og plukket 1!!! Den siste gikk vi over, - men det er ok. Hun var sliten da. Kahrma gikk ett knallbra spor! Hun tok sporoppsøk helt av seg selv, og var ganske lett å lese. Hun hadde vel 2 – 3 sportap, men sirklet fint og fant igjen sporet uten problemer. Tror hun kan bli en bra sporhund :-D Da jeg skulle belønne henne ble vi avbrutt av to golden som kom for å få være med på leken, jeg måtte derfor stoppe ganske fort, men tror ikke det gjorde noe. Kahrma virker som om hun synes det er gøy bare å få lov til å gå spor, dessuten fikk hun nå leke med hundene i stedet. Tror det var kjekt ;-)

På kvelden i dag fikk alle 3 hundene en god økt med agility også, - så i dag må de vel være fornøyde….?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg har ikke så mange råd å gi mht. til sporinga til Tara. Men tenker at hun etter hvert vil skjønne at det er spor hun skal gå, når du får kjørt mengdetrening. For hver gang du går spor med henne, vil hun få mer erfaring. Hadde ikke stresset med det, bare vær tydelig på de signalene/ritualene du bruker når du starter med sporet. Jeg hadde (så langt det er mulig) brukt figurant i slutten av sporene hennes, for å øke interessen og intensiteten.