lørdag 19. juli 2008

Kø-tur til Preikestolen….

Vi ; Fam Christensen, og Fam Fossum, la trøstig ivei mot Preikestolen. Vi hadde med oss alle 3 hundene…. Det var bare Einar som manglet – han hadde dratt til kammerater i England tidlig i dag morges.

Vel fremme ved Preikestolhytta var det nesten ikke ledige parkeringsplasser å opprive. Hjelp! Tenkte jeg. Hater ”kø-tur-gåing”….. - men det var ikke annet å gjøre enn å traske i vei. Opp ville gjengen uansett. Det ble en fin tur tross alt. Værgudene var med oss hele dagen. Opp gikk det i grunnen ikke så verst, hundene dro en del i båndet, og det var ikke altid like lett å styre unna folkemassen som kom mot oss, men det gikk bra.

Vel oppe, var det ikke alle av oss som ville helt opp og ut på kanten, haddde med oss en del med virkelig høyderedsel! Men de fleste var helt ute på preikestolen, - og som de danskene de er, var de veldig imponert over den flotte naturen vår. Vi hadde en god rast på vei ned igjen, noen fikk også tid til en liten høneblund. Jeg stod igjen med 2 av hundene rett før det siste stykket, har vært helt opp 2 ganger før – det får holde…… (Men tror da vi må ha gått en annen vei, for jeg kjente meg ikke igjen på slutten…)

Ned igjen var det verre…. Jeg gikk med Dewey, og han pleie ikke dra sånn, men skal si han gjorde det nå. Vi gikk sist for å passe på at alle var med, både opp og ned. Nedover måtte jeg også ta hensyn til ankelen min som var begynt å svikte igjen, - og når Dewey også dro skikkelig fikk jeg litt problemer. Måtte slippe han ett par ganger, da trykket fra menneskemassen bak ble for stort, samtidig som Dewey dro som en gal.

Er ellers veldig fornøyd med alle hundene våre. Den eneste gangen det ble noe bråk med en av dem (Dewey), var da en annen handhund kom helt oppi oss. Det var hauger og lass av alle typer mennesker, - både i størrelser, fasonger og kreasjoner, dette reagerte ingen av dem på. Veldig bra! Den yngste jeg så på turen var vel ca 3 mnd, og den eldste ca. 90 år! Masse unger i alle aldre som Dewey ikke reagerte på i det hele tatt :-D Flere klappet han også i det de passerte oss.
På vei ned måtte vi vente en stund, så de andre dro fra oss, dermed begynte Dewey å gå spor! Helt på slutten ville han plutselig følge en sti til venstre noe jeg nektet han og dro han med meg videre, og enda lengre nede ville han plutselig til høyre på en sti. Igjen dro jeg han videre. Vel hjemme da vi oppsummerte dagen, viste det seg at de andre hadde gått på disse stiene! Så Dewey er flink gutt til å gå spor han, selv blant hundrevis av mennesker :-D

I dag ble det ingen fotballkamp på gjengen (har avsluttet de siste dagene med ett par timers fotballkamp, med både store og små ;-) De fleste hadde fått nok trim for en stund – selv Mike, slang seg på sofaen! Så det ble ferdigkjøpt Pizza og Karoke i stedet ;-) Hundene var også veldig fredelige i kveld :-D

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer med bestått på "ukas arbeid" :) Kjempe artig å følge med på hva dere driver med, selv om ikke alt er om aussie er det underholdende lell ;)

Ghita sa...

Takk for det Oona. Traff forresten Marianne og Oliver på hovedkurset - for en herlig valp/unghund!! Tror du kan være godt fornøyd, både med han og med eieren hans ;-)

Anonym sa...

Hei Ghita.
Grattis med bestått b-ukas arbeid og opprykk til klasse 2 i lydighet.

Høres ut som du har/hatt en flott hundesommer:)

Har min hundesommer tilgode jeg. Skal til Voss på leir i august og trene lydighet 4 dager til ende. Gleder meg masse.

Fortsatt god sommer da!

Marianne og Amy

Ghita sa...

Takk, Marianne.
Ja, vi kan ikke klage :-)

Du og Amy får ha lykke til i Voss (ta gjerne med noen gode tips vedrørende "hvordan hindre lyd" hvis du kommer over dem ;-)

Fortsatt god sommer til dere også!