lørdag 19. juli 2008

Sommerfeie 2008

Etter å ha vært på hovedkurs med Tara, møtte jeg Eivind og Maia med de andre hundene på Gjøvik. De var på agilitystevne denne helgen. Søndagen fikk Tara også være med, og hun var helt ellevill, bokstavlig talt! Det resulterte også i at hun kom på 2 plass i hoppkonkurransen og laget hun var med på kom på 1 plass. Veldig bra!

Kahrma kom på en 3 plass i hopp, mens Dewey disket…..

Ellers var vi både uheldige og heldige…. Alle hyttene vi hadde bestilt (4 stk) var på mystisk vis blitt avbestilt. Så det var bare flaks at de som eide campingplassen hadde ett småbruk som vi fikk låne. Der bodde vi sammen med fam. Monsen og deres 5 hunder, - det ble litt av en gjeng skal jeg si dere! Siden vi hadde den største ”hytta” ble det til at de andre kom opp til oss, så da var vi en gjeng på 15 stk fra SBK. Vi hadde det både koselig og kjekt sammen. Jan og Marit hadde filmet løpene fra helgen, så dem fikk vi studert og diskutert litt…. – lettere å se hva man gjør feil da.

Mandagen våknet jeg tidlig og nøyt freden en times tid før resten av huset begynte å røre på seg. Da gikk jeg en tur med hundene våre, mens Kristin tok seg en joggetur med noen av sine hunder. Da vi kom tilbake hadde Rune laget frokost (egg og bacon) til alle sammen. Dårlig vær førte til at resten av dagen ble en skikkelig ”slaraffendag”. Helt sikkert tiltrengt! Hundene fikk enda en times tur med Eivind i løpet av dagen, så det var ikke synd på dem, selv om de måtte stå i bånd/garde, eller være i bilen.

Tara er forresten ganske etterspurt. Bøggi (Veronicas veninne) ringte 3 ganger i løpet av ferien og ville ha henne med på tur ;-) og Maia kom plutselig hesblesende opp fra campingplassen for å låne Tara. Hun måtte hjelpe til med å finne mobilen som hun hadde mistet….. Kort tid etter at Maia hadde sluppet Tara løs, kom hun med mobilen, tror det var mange som var imponerte ;-) Jeg synes forresten også det var flott at Maia fikk lov til å slippe Tara løs i søk - på campingplassen.

Vi; Johnny med Silje, Rune med Henriette, Eivind, Maia og jeg, var ellers også en tur i Hunderfossen og koste oss. Da lå hundene i bilen hele dagen, med kun små lufteturer innimellom. Det taklet de bra. Morsomt å se alle figurene til Ivo Kaprino. Vi fikk også sett bilen ” El Gigante” live! Den bråkte sånn at en av oksene hoppet over inngjærdingen da den kjørte forbi.
Etterpå dro Johnny, Eivind, Maia, Jan og Marit, for å trene hundene, mens jeg laget mat til hele gjengen. Ellers var det stort sett Eivind som laget middagen til alle sammen, med unntak av de dagene da vi valgte å spise ute.

Det har ikke blitt mye trening på hundene i ferien. Jeg har trent bitte litt lydighet med Dewey (alt for lite..) - og ett feltsøk med Tara. Ellers har vi vært 2 ganger på Gjøvik sin agilitybane, der vi hadde fått låne nøkkel. Foruten dette har hundene fått svømt 30 – 45 minutter noen dager, og sprunget etter freesbee, foruten noen lengre turer. Den siste kvelden gikk Eivind og jeg tur med hundene i ett sandtak, og der gjemte vi oss for dem, vekselvis. Dette er noe hundene elsker, og fin ferietrening uten at det verken tar så mye tid, eller at vi blir så slitne – bare hundene…. ;-D

Men det ble mye bånd og bur i bilen på hundene denne ferien, så jeg tror de var glade for å komme hjem, etter at vi også hadde konkurrert i agility på Lillehammer. Det gikk forresten ikke så verst ;-D

Kahrma fikk to opprykk i hopp og Tara fikk en første og en andre plass i hopp den helgen. Dewey gikk det dessverre ikke så bra med i agility(bortsett fra en 2 plass på laget den ene dagen). MEN han fikk opprykk i lydighet (- så vidt ;-)!!!! Så søndagen startet vi i klasse 2, med masse 0 øvelser……… ;-)

En liten forklaring;
Hele det siste året har jeg bare trent med tegn på Dewey, men da jeg kom på stevnet, var tegnet jeg har lært han for ”på plass” ikke lov! Dommeren sa han kom til å ta det som dobbelt kommando hvis jeg brukte det tegnet. Dermed forsøkte jeg med ordkommando igjen, og Dewey forstod lite. Han så ganske spørrende på meg noen ganger. Derfor ble jeg kjempefornøyd med en 3 plass og 1 premie (= opprykk) Siden jeg synes klasse 1 er så kjedelig, og Dewey kan de fleste klasse 2 øvelsene, valgte jeg å gå opp neste dag. Men typisk min flaks. Da vi ventet på å starte ble Dewey stupforelsket i en søt tricolor Border Collie tispe, noe som gjorde han veldig ukonsentrert. I tillegg kom han til å ligge ved siden av henne i fellesdekken. Det resulterte i piping og dermed endte den øvelsen på 7 - Surt når jeg vet Dewey ligger uten tull i 10 minutter. Og slik fortsatte ”flaksen” min. Dewey var bare opptatt av hvor den søte BC`en var, og brydde seg lite om meg og mine kommandoer. Ja, ja. Sånn kan det gå. Jeg har ikke stilt så mange krav til han i lydighets sammenheng, og nå fikk jeg igjen for det. Tror likevel det hadde blitt samme resultat om jeg hadde gått i klasse en en gang til. Får trøste meg med det. Hadde forresten heller ingen forventninger, så da ble jeg heller ikke skuffet – men litt irritert må jeg nok tilstå at jeg ble…..

Vel hjemme igjen, ble vi nesten ”overfalt” av familien. Da hadde Eivinds søster m/fam kommet fra Danmark. Det ble derfor familiemiddag hos oss, den første dagen og tur i kongeparken dagen etterpå. Ganske kjekt med 3 søsken med familie, noe som resulterte i 8 kusiner og fettere i alderen 10 – 21 år. En herlig gjeng sammen ;-D (Veronica var ikke med, hun hadde selv besøk av Marius sin familie). Det ble en kjekk dag for oss alle sammen, og i morgen skal vi til prekestolen…. ;-D

Ingen kommentarer: