torsdag 30. oktober 2008

Blindslag og innkalling!

På NRH trening i går ville jeg ha hjelp av laget vedrørende runderinga (Tara er litt for selvstendig, og søker litt for langt, noe som særlig viser seg på blindslag). Vi snakket litt frem og tilbake, men ble enige om å vente på Paul for å be han om råd.

Krissi mener blant annet at det kan være fordi Tara ikke har så mye efaring i mange blindslag enda. Og det kan hun veldig godt ha rett i!

Paul var ikke vanskelig å be, og kom med nyttige råd, både til meg og andre. Rådet til meg er å bryte Tara av når hun er på blindslag, - ved å kalle henne inn på ca. 30 meter, mens hun er på vei ut – og så belønne henne skikkelig når hun kommer. Men han sa også at man må lese hunden, og legge merke til søkslysten. Det er ikke alle hunder man kan gjøre det med på denne måten. Han kaldte ”problemet” mitt ett ”luksusproblem” – noe jeg også er klar over. Men så er det det at man skal klare prøvene da…..

Jeg har tro på at dette kan fungere for Tara, så jeg skal prøve det ut. Tara mistet i alle fall ikke søkslysten, slik det så ut i går ;-)

Ellers ba Paul oss om å gå hjem og skrive en 2 timers avhandling i bloggen om problemene og analysene av disse….. – tro om ikke det var litt spydig ment… ;-D
Skjønner hva han mener…..dio 6 er vel snart beryktet for bloggene sine ;-) - men helt ærlig så skriver i alle fall jeg ned ting mest for egen del, om andre gidder å lese det får være opp til dem. Jeg er bare glad til når folk leser det jeg har skrevet og kommer med spørsmål, råd og tilbakemeldinger. Det lærer jeg også av! Jeg har jo skrevet dagbok siden jeg fikk Dewey (finnes under "Valper, kull 1, Dewey") . Det første året sendte jeg dette til oppdretteren (hadde ikke blogg selv da), som igjen la det ut på nettet. Jeg liker å skrive og ”debatere litt rundt ulike problemer, synes jeg får tenkt litt igjennom ting da. Men at det av og til kan hende man lager seg flere problemer ved å henge seg for mye opp i alt – kan jeg veldig godt være enig i. (Og det var vel egentlig det Paul ville frem til. Og at vi heller bør fokusere på det som er bra – noe jeg er veldig enig i!) Hvis en uønsket atferd gjentar seg en 2 – 3 ganger, så bryr jeg meg ikke så mye, da velger jeg bare å ha det i bakhodet. Derimot hvis en uønsket atferd fortsetter, må man ta tak i det og prøve å gjøre noe med det – mener jeg.

2 kommentarer:

Tone sa...

Vet ikke helt hvor lenge siden du begynte med blindslag eller hvor mange slike du har hatt etterhverandre eller i løpet av en vanlig økt.
Men det er helt vanlig at hundene bruker laaang tid ute når de er mest vant med å finne figuranter der.
Det er jo naturlig ;-)

Etterhvert, når man får trent flere blindslag så lærer hundene at det ikke alltid er noen der ute og da bruker de fleste å komme raskere inn.

Vær obs på at mye roping på midtlinja kan gjøre at hunden alltid vet hvor den har deg og dermed kan være lengre ute....

La henne bruke tia hun trenger der ute, de fleste justerer seg fint etter en stund med blindslagstrening.
Rop på henne når du ser hun er på vei inn, slik at hun forbinder det at du roper med å komme inn.
Belønning på midtlinja kan være greit så lenge det ikke går ut over søkslysten, for det kan øke lysten til å være nær deg.

Ghita sa...

Du kan vel si det sånn at jeg ikke har rundert "skikkelig" (med mange blindslag) mer enn ca 5 ganger. Har derimot lagt stor vekt på momentene, men glemte altså å fullføre en viktig detalj..... (for jeg har faktisk jobbet med dette en gang før med Tara, men så har jeg rett og slett glemt å jobbe videre med det!)

Ja, jeg tror også at dette vil ta seg inn med mer erfaring, men synes ikke det gjør noe om "jeg hjelper til litt" ;-)

Det er ikke snakk om å gå og rope hele tiden. Det er bare snakk om å bryte henne av, helt i starten noen ganger - og så belønne når hun kommer til meg. Tara er en selvstendig hund, som liker veeeeldig godt å jobbe vekke fra føreren sin. Tror derfor ikke jeg trenger å være så redd for å belønne henne på midtlinja heller. Lysten til å være nær meg er ikke så veldig stor hos Tara.... Men selvfølgelig dette skal ikke være noe som skjer over tid, - da vil jeg nok gjøre som du sier; rope på henne når hun er på vei inn (selv om jeg har hørt at noen sier det også er feil! Har ikke helt fått med meg hvoror....?)

Takk i alle fall :-D Jeg tar rådene med meg videre ;-)