onsdag 10. desember 2008

Plutselig spor…..

I går fikk jeg plutselig en melding av Nina, om jeg ville være med og trene på Sviland. Jeg hadde egentlig ikke tid – men valgte å si ja likevel.

Nina hadde lagt ut spor for meg, da jeg annkom, og jeg ville ikke vite noen ting om sporet. Så hjalp jeg henne med hilsetrening av Castro, la ut felt til Bina og gikk ut to små forfølgelsesspor (førstegangsspor) for Castro.

Innimellom - og helt til slutt, fikk de to andre hundene en liten tur. De var elleville begge to, og Dewey håpet nok på å få gå spor eller lignende, men det hadde jeg ikke tid til i dag.

Da var det gått drøye 2 timer og jeg (Tara) kunne gå sporet vårt. Sporoppsøket var på barmark! Gulp – tenkte jeg. Jeg merket at jeg strålte usikkerhet, der jeg gikk noenlunde ”rett frem” slik Nina hadde sagt. Tara vimset rundt og snuste i vei. Ingen spor. Så plutselig kom det mer drag i lina og hun begynte å dra i en bestemt retning. ”Spor”, sa jeg - og Nina svarte ja :-) Det ble bekreftet av en gjenstand rett etterpå. Tara var skikkelig ivrig, og durte ivei videre nesten før belønningen var spist opp. Rett på neste gjenstand, og nå satte hun av gårde igjen før jeg egentlig fikk samlet meg. Dumt…, for her tror jeg vi må ha mistet sporet. Tara bare durte av gårde, og jeg hang på, men ikke en eneste gjenstand og ingen slutt ;-( Vet ikke hva som skjedde, men må jo innrømme at det var ett nederlag. Ja, ja det er vel nederlagene man lærer av og vokser på…. – men surt var det…

Det blir jo bare gjetting på hva som skjedde, så det begir jeg meg ikke ut på. Det bare ble sånn. Været var surt, regn til tider snø og hagel (noe som ikke så ut til å bry Tara noen verdens ting – synlig i alle fall). Rundt 0 grader og noen steder frost i bakken, andre steder vått. Skiftende terreng.

Får fokusere på det som var bra: Sporoppsøket og iveren til Tara ;-)

På vei hjem får jeg så melding av John om å trene på ettermiddagen. Sorry John, jeg hadde ikke mer tid å gå på, ellers hadde jeg stilt opp for deg også. Håper inderlig du fikk trent! Hadde en julegave jeg måtte lage ferdig siden de som skulle ha den skulle reise 07.00 i dag tidlig – og presangen ble ferdig 21.30 i går kveld…..

Ingen kommentarer: