tirsdag 2. desember 2008

Tur og ”sidlengs på jernplanke”

I dag ville jeg bare gå en liten tur med hundene, siden jeg ikke selv er helt i form. Gikk derfor ned på ”område vårt” der hundene kan få springe fra seg litt – enn så lenge…..

Først raste de litt rundt på egen hånd, så begynte de å ville ha med meg til å leke… Jeg startet med å la dem få gå mellom beina mine og bakover mellom beina. Dette bare for gøy, og at de må konsentrere seg litt, for her må de vente på tur – en og en. Så kastet jeg ball med dem, før de ble satt i sitt og bli mens jeg kastet ut ballene. Til og med Kahrma klarte det i dag, mens jeg fomlet og brukte god tid på å ”gjemme” de tre ballene. Så fikk de en godbit og ”fri-kommando”. Dette gjentok jeg en gang til, men da satt ikke Kahrma, så vi måtte starte på nytt med ”bli-treningen”. Hun var så tent at hun ikke engang spiste godbit, derfor ventet jeg litt og ba dem dekke for å få tilbake litt ro. Først når alle 3 var rolige fikk de lete opp ballene. På samme måte gjør jeg når Kahrma girer seg for å få meg til å kaste ballen. Da putter jeg ballene i lommen og snur ryggen til hundene. På den måten går det ikke lang tid før de er rolige. Dewey var det ingen lyd i – i dag. En av ballene la jeg høyt oppe på en stein, men Dewey lokaliserte den, hoppet opp og tok den i fallet tilbake mot bakken. Jeg ble nesten redd for at han slo seg….

Etterpå fant vi en jernbjelke som lå og slang. Den brukte jeg til å shape alle 3 hundene til å gå sidlengs. Ganske kult å se på når alle tre hundene gikk sidlengs på jernbjelken – samtidig! Har aldri trent dette før i det hele tatt, og jeg er veldig overrasket over hvor fort det gikk å lære dem det. Det er også rart å se hvor forskjellige de er under denne formen for innlæring. Det er ingen tvil om at det er Dewey som er mest vant til å bli shapet. Han prøver seg frem på alt mulig for å få belønningen. Tara derimot står og ser på, - før hun gjør det de andre gjorde da de fikk belønning. Altså modellæring på høyt plan! Kahrma klarer seg en stund, men blir tingene for vanskelig så går hun fort i stress. Planken gikk veldig bra – også for henne.

Deretter prøvde jeg å få hundene til å berøre ett bestemt punkt på en påle. Også nå gikk det bra med de to eldste, men Kahrma bare stresset. Dette var for vanskelig for henne (jeg trente alle 3 på en gang, og det sliter hun nok med….) Til slutt slutt ville jeg ha hundene til å hoppe opp i et sementrør. Dette gikk også bra.

Så ble det godbitsøk, før jeg igjen lot dem hoppe opp på en platting og berøre en trekant av rør som stod der. Dette ble også shapet.

Da vi kom hjem bar det av gårde til dyrlegen, fordi Dewey ikke får igjen pelsen etter fellingen på sensommeren + at han klør seg en del. Dyrlegen fant ingenting galt med han, men for sikkerhets skyld blir de alle 3 behandlet mot ”udyr”. Vi har tross alt vært på Hamar, med alle de hundene som var der, og siden jeg synes alle 3 er begynt å klø denne uken, tok vi ingen sjangser. Likevel, trengte jeg ikke bekymre meg – sa han….

På kvelden dro Eivind og Maia på Åsen, siden jeg ikke var i form til å dra på Tananger i dag. Der trente de agility (uten felt, pga. glatten), og Maia trente litt lydighet også med Kahrma. De er akkuratt kommet hjem, fornøyde og sultne ;-)

Ingen kommentarer: