søndag 4. januar 2009

1 NRH-trening i 2009

Etter en slitsom jul og nyttår, kan jeg ikke si at formen var den aller beste på årets første NRH -trening, men på trening skulle jeg ;-)

Hadde ikke lagt så mange planer, men visste at jeg ikke ville rundere i dag. Valgte til slutt praktisk, og fikk et lite teigsøk. Vi var 4 som dro bort på Sviland 2 for å trene spor og diverse. Nå har det seg sånn at dette er schæferfolka sitt område, og noen av dem var der og skulle trene. Vi spurde fint om vi fikk lov til å låne noe terreng, det fikk vi. Så etter å ha blitt enige, gikk Sylvelin ut som figurant for Tara og meg.

Jeg/vi skulle starte søket etter 10 minutter. Jeg kledde på Tara både trekant, sele og bringkobbel og tok selv med meg sporlina. Nå visste jeg noenlunde hvor Sylvelin hadde gått ut, og jeg ønsket ikke at Tara skulle få sporløsning - i alle fall ikke med en gang, derfor startet jeg i andre enden av teigen. Hvor smart det var, tja….. Da vi hadde startet søket, kom Tara ganske raskt med melding, og jeg har en følelse av at det var spor hun meldte på, det stemmer også med tilbakemeldinger fra Sylvelin etterpå. Jeg burde kanskje latt Tara tatt sporoppsøk fra stedet hun viste meg, men den tanken slo meg ikke før etterpå.

I stedet fortsatte vi søket, og igjen gikk det ikke lang tid før Tara kom med melding. Jeg ble noe forvirret, men fulgte på, og da viste det seg at hun hadde funnet Ronny - som la ut spor for Bina. Han fikk godbiter av meg til å belønne henne med, og noen ekstra i tilfelle hun skulle finne han enda en gang…

Vi fortsatte videre, og Tara kom med melding igjen. Også denne gangen tror jeg det var spor hun meldte på, for hun durte forbi like i nærheten av Ronny, med nesa i bakken. Nå tok jeg henne i bånd ett stykke vekk fra Ronny, før jeg slapp henne på nytt, og Tara søkte fint videre. Så kom hun enda en gang med melding, og nå dro hun sånn i påvisningslina at jeg ikke var i tvil om at hun hadde funnet ”noe”. Da vi kom til et nedfallstre, så hun forvirret på meg, men slik jeg leste henne så hadde det vært noen der. Vi var nå ved yttergrensen av der teigen vår var. Jeg valgte likevel å slippe Tara løs, og da løp hun av gårde og snart fant hun Sylvelin - som ganske riktig hadde stukket av ;-) Tara ville melde enda en gang, men Sylvelin valgte å belønne henne – det var jo egentlig påvisning hun var på.

Sylvelin sa også at Tara hadde tatt bittet før hun kom helt bort til henne, men hun hadde øyenkontakt før hun retunerte til meg, og da synes jeg det er ok om hun melder på 1-2 meters avstand – så lenge hun altså sjekker at figuranten er der - før hun retunerer til meg.

Jeg følte meg noe forvirret der jeg gikk og vimset i skogen, og igjen forbannet jeg meg selv for at jeg ikke tok med kompasset. En snurr i skogen og så aner jeg nesten ikke hvor jeg er. Huff….!

At Tara hadde noen feilmeldinger denne dagen legger jeg liten vekt på. Hvis det er spor hun melder på får jeg heller lære meg å utnytte det, enn å bli sur for at hun melder. I søkssammenheng er det jo kjempebra hvis hun melder på fert – synes jeg. Dette sa Sylvelin også, så får jeg heller ta skrittene videre derfra og se hvordan tingene utvikler seg.

Etter at Sylvelin også hadde fått en økt ville jeg bare teste melding på gjenstander, og sa til Sylvelin at det kunne jeg gjøre alene hvis hun gjerne ville hjem.

Det jeg gjorde var å gå i en stor bue. Jeg hang opp regnjakken min i ett tre, ca. 1.80 over bakken. I ett annet tre hang jeg opp en mageveske også den ett godt stykke over bakken.

Så hentet jeg Tara og lot henne rundere. Det ble 3 blindslag før hun fant regnjakken – og meldte aldeles nydelig (jeg hadde full oversikt ;-) Vi fortsatte videre, men nå sleit Tara. Hun fikk fert av vesken, men klarte ikke å lokalisere den. Vi forsøkte om og om igjen, og Tara så helt fortvilt på meg. Til slutt sendte jeg henne fra en annen vinkel og da klarte hun å finne ut hvor ferten kom ifra. Gjett om hun var glad da hun endelig fikk belønning!

Det jeg er fornøyd med er at Tara ikke ga opp, og at jeg ikke belønte noen ting før hun klarte å lokalisere vesken, men jeg ser at hun trenger mer trening i å finne ting i høyden, så det skal vi trene litt mer på. Dette har jeg forresten også sett når vi trener ”søk” nede på byggeplassen her hjemme. Hun sliter når tingene ligger litt høyt, da er det så godt som alltid Dewey som finner dem.

Da vi var ferdig med denne økta valgte jeg å dra hjem, Sylvelin - som jeg trente med, hadde jo allerede dratt og Nina og Ronny hadde full kontroll på sporene sine, så da kunne jeg dra med god samvittighet.

Hjemme var Maia og Eivind på vei ut døra, med de to andre hundene. De skulle trene agility, og da Tara så på dem med bedende øyne fikk hun også være med ;-) Så det ble bra med trening på henne i alle fall.

I dag var de også en tur på Åsen, men det var så glatt at det bare ble litt kondistrening og ballek på hele gjengen.

2 kommentarer:

Tone sa...

Hørtes ut som en fin trening.
Og enig i at hvis de melder på avstand er det fint hvis hunden løper helt inntil før den returnerer. Men vær obs på hvis det utvikler seg i negativ retning, dvs at hunden ikke kan påvise (fordi den ikke har vært helt inne hos fig).
Da kan det være en ide å bruke løsbitt og/eller rett i belønning.

Vil også kommentere det du skriver ang å melde på fert/spor/sete.
I praktisk sammenheng er det selvsagt fint hvis hunden melder på sporet etter den savnede, men ofte er jo sporet etter denne svært gammelt, så sant vi ikke nærmer oss vedkommende. Vet ikke om noen hunder som melder på gamle spor. Det er de ferske sporene/fersk fert som trigger noen hunder til å feilmelde.

De sporene som på en leteaksjon er ferske er de til røde kors oa, og da blir det lett litt "masete" hvis hundene skal melde "i ett sett" på ferske spor. Nå er det jo ikke sikkert dette utvikler seg hos Tara, men vær obs.
En annen ting er at på runderingsprøven så stryker man om hunden kommer inn med feilmelding mer enn tre ganger. Og det er jo ofte spor etter tråkking av terreng el andre ekvipasjer, på prøvene.
Jeg personlig synes derfor ikke det er så gunstig at hundene melder på spor/fert/sete.
Andre kan selvsagt ha andre oppfatninger ;-)

Ghita sa...

Takk for tilbakemeldingene Tone, alltid kjekt når de med erfaring kommer med gode råd :-) Jeg skal ha dem i bakhodet. Jeg ønsker bare ikke å lage problemer - noe jeg personlig synes mange har en tendens til (- kanskje jeg også...?)men det er helt klart at man skal være dette bevisst og ikke la det utvikle seg videre. Der er jeg helt enig! Dette gjelder både ved selve meldingen og ved melding på fert - etter min mening. Hittil har vi klart oss bra, og jeg tror vel kanskje også Tara var totalt overgira etter en laaaang juleferie - noe jeg også tar med i betraktningen, selv om jeg ikke har skrevet noe om det. Selv synes jeg egentlig Tara er veldig lett lese i runderings-sammmenheng, og jeg vet derfor ganske sikkert om hun melder på figurant eller ikke, men klart på prøver stiller saken seg anderledes. Så jeg skal være obs!