onsdag 4. februar 2009

Mandag og Tirsdag

Ikke så mye egentrening med hundene denne mandagen – for mitt vedkommende. Det ble ”bare” tur – og litt søk, på dem. Jeg hadde kurs og Rallylydighetstrening på kvelden så hundene våre trente agility med Eivind og Maia.

Det var en iskald, men nydelig kveld. Både kursdeltakerne og Rallydeltakerne var flinke.

Anja og Kari Anne tok hele ansvaret for å bygge Rally-banen alene denne kvelden. Tror det var litt lærerikt for dem :-) - Og deilig for meg ”å bare være til stede”.


Tirsdag ville jeg ut i terrenget for å prøve meg på kart. Kristin M ville være med. Vi tok utgangspunkt i noe kjent, og jobbet oss videre derifra. Det ble en fin tur på en aldeles nydelig dag. Selv om hundene måtte gå mye i bånd pga. beitedyr, fikk de også løpe fritt i perioder. Jeg syntes det var slitsomt å gå nedover bratte skråninger/skrenter med 3 hunder i bånd – som dro (Det er bare Dewey jeg bevisst har trent til å ”gå bak” i sånt terreng. Tara er helt håpløs!) Kjenner det godt i støle muskler i dag ;-)

På kvelden var det LP-trening. Jeg ville trene litt apport med Dewey, fordi det er en stund siden sist. Det merkes også. Han hadde masse støting på apporten igjen :-( - og jeg som trodde jeg hadde fått det vekk :-( Måtte derfor helt tilbake og trene opptak. Vi fikk det til før vi gav oss, men jeg må nok trene litt jevnligere på dette.

På fellesdekken peip han litt – surt! Det er noe han er begynt med i det siste, må prøve å få trent det bort igjen – men vet ikke om jeg klarer det. Tror aldri jeg vil klare å få vekk all lyden hos han, så om det blir flere konkurranser på oss – gjenstår å se. Er litt kjedeli å gå konkurranse hvis du vet det ikke blir bra…. Det som var bra denne kvelden, var alle forstyrrelsene som var der. Unger som lekte, ropte og spilte fotball. – Ballen kom trillende ut rett foran Dewey - og han lå. Urørlig. Det var knallbra!

Ellers begynne han å få en fin fri ved fot. Han er også litt roligere – etter å ha fått ut den første ”gassen”. Det hender han går helt uten lyd! Men det hender også at han bjeffer hele tiden…..

På innkalling med stå er jeg ikke imponert. Han stopper før han skal, så her har vi også noe å trene på. Han er ikke så lett å trene, som Tara var på dette – men nå skal det jo sies at jeg ikke trener mye med han heller da. Selve innkallingen var også dårlig etterpå - så her har vi også en jobb å gjøre.

Kahrma er begynt å trene på stå under marsj. Det tok en stund før de fikk det til, men jeg tror ”øvelse gjør mester” her. Så vidt jeg fikk med meg, lå hun fint på fellesdekken, men gikk imot på tannvisningen. Det er bare trening. Innkalling og fri ved fot er begynt å bli bra, så jeg tror ikke det er så lenge igjen før de kan prøve seg på apellmerket.

Ingen kommentarer: