torsdag 2. april 2009

En fin dag ;-)

Onsdagen ble en fin dag ;-)

Jeg valgte å ta med hundene på en bitte liten kjøretur, på formiddagen. Så ble de luftet før de fikk en liten treningsøkt hver.


Jeg la ut to korridorer (felt) til Tara. Hentet ”utstyret” (leker, kjegler, targetstikk, klikker, godbiter m.m) og var klar til å trene Dewey. Men i mellomtiden hadde det kommet en dame med en dobbermann han, og tror dere ikke han stakk av med fotballen til Dewey. Heldigvis hadde jeg ikke tatt Dewey ut av bilen enda….. – for jeg har ingen anelse om hvordan det ville ha gått…..

Damen som eide dobbermannen karte ikke få tak i han igjen, så til slutt tok jeg affære selv - og fikk byttet til meg ballen. Så spurde jeg henne hvor hun hadde tenkt å være, joda hun skulle være akkuratt der jeg var, og hun skulle bare ”vimse rundt og lufte hunden sin” (grrrr…) – ingen hensyn der i gården nei. (En sånn dame som heller ikke plukker opp etter hunden sin – selv ikke på annen manns eiendom :-(

Jeg flyttet meg derfor litt vekk, i håp om at hun skulle ta hintet, men nei… Ok, hennes problem. Jeg tok ut Dewey og begynte å trene han. Nå skal det sies at hundene har hilst på hverandre da de var yngre, og det har gått ganske bra. Litt brumming når leken ble for voldsom var alt. Det er også en veldig grei dobbermann han, jeg var derfor ikke så veldig engstelig. Det var verst hvis han skulle finne på å ta lekene til Dewey. For selv om Dewey ikke vokter leker, er det ikke godt å si hvordan han hadde reagert mot en fremmend hann, som kom og tok hans ”belønning”. Dewey er også veldig intens når vi trener. Men det gikk helt fint. Dobbermanen (Fredrik) holdt seg unna, og Dewey klarte å jobbe konsentrert og fint. Det ble derfor en fin og positiv opplevelse :-)


Det vi trente på var litt freestyle-øvelser: Stå foran meg med fokuset mot ”publikum” og rygging mellom beina. Det gikk veldig bra. Dewey og jeg trente også på å gå sidlengs med alle 4 labbene – og vi fikk det til :-D Jeg måtte ”hjelpe” han i gang, men så bare shapet og belønte jeg. Det var morsomt for oss begge to. Til slutt trente vi på lydighetsøvelsen ”fremadsending til kjegle”. Er startet på nytt med den øvelsen, da jeg ikke syntes den har vært noe bra.

Det var litt lyd i starten, men så trente han resten av tiden lydløst. Jippi!! :-D


Kahrma skulle trene på stå, men det gikk ikke så bra. (Hun sliter litt med den øvelsen). Så plutselig oppdaget jeg at hun gikk sidlengs og da måtte jeg bare ”fange den atferden” . Hun gikk vel 2 meter sidlengs før vi gav oss. Det var kjempe bra. Gøy å shape henne også! I neste økt trente vi så på stå. Tror jeg fant en løsning som kan fungere – men det gjenstår å se ;-)


Dewey og Kahrma fikk små korte økter. Det var varmt i været og lenge siden skikkelig mental trening, og da må man jo ta hensyn ;-)


Tara fikk ”bare” feltkorridorene. Det var med 2 gjenstander i hvert felt og påvirkning. Det gikk ganske bra.


Etter treningsøkta luftet vi litt igjen og så bar det hjem i hagen.


På ettermiddagen dro Tara og jeg på Nrh-trening, mens de andre dro på agilitytrening. Vi var hele 6 stykker på trening denne kvelden, som var varm og fin. Dette er en deilig årstid. Ingen ”udyr” (à la insekter og ormer i alle former), ingen/få sauer ute, ikke så mye vegitasjon, lyst, passe varmt, ofte opphold – kort sagt herlig! :-D


Jeg valgte å trene på felt på kvelden også (hadde fundert veldig på hva jeg skulle), men fant ut at det er greit å få litt hjelp fra andre også med feltet – har jo stort sett trent felt selv. Så Kai-Erik og jeg la ut et felt og en korridor for hverandres hunder, og så gikk vi dem etter ca 2 timer.


Tara gikk for så vidt greit – men 100% fornøyd er jeg ikke…..

Korridoren gikk bra, da hun kom i riktig modus – det tok vel ett minutt eller to…..

Vet ikke helt hva som gikk av henne i går. Hun nektet å plukke nøklene som K-E hadde lagt i feltet. Dette overrasker meg kjempemasse, for hun har aldri før vegret seg for å apportere noe som helst. Og ja, jeg har brukt nøkler før - både i spor og felt. Ellers søkte hun ganske bra og plukket de andre gjenstandene innen 10 minutter. Var litt utenfor feltet noen steder, men lot seg rettlede inn i feltet igjen. Så det er jeg fornøyd med. Mens vi gikk der hadde jeg klart å miste en av gjenstandene som Tara hadde funnet, og da vi skulle gi oss, kom hun med den en gang til. Vi funderte så på å lete litt etter nøklene, og da viste det seg at Tara visste hvor de var. Hun gikk bort og markerte med labbene, men hadde veldig ”problemer” med å ta dem i munnen (dvs. hun lot som hun hadde problemer med å plukke dem ;-) Hun var en skikkelig liten ramp i går, virket som om hun hadde full kontroll på hvor nøklene var, men ikke ville hente dem før vi var klare til å avslutte – som om hun forstod det også…. ;-) Ellers gikk ”kritikken” fra dommer K-E, ut på at jeg forflyttet meg for lite – og det vet jeg at stemmer. Jeg glemmer meg rett og slett ut :-( Skjerpings!

Ingen kommentarer: