mandag 18. mai 2009

17 Mai 2009



Da er enda en 17 Mai over. Denne gangen ble det bare barnetoget jeg fikk med meg. Det var like rørende som alltid. Jeg kjenner bestandig klumpen i halsen når jeg hører korpsmusikken, ser de spente, forventningsfulle barneansiktene og føler på stemningen rundt 17 mai. Denne dagen har - for meg, alltid startet tidlig. Da jeg selv var barn hadde korpset fremmøte seinest 07.00, da våre egne unger skulle av gårde på diverse skoler, eller andre ting var det skamtravelt i noen år, da alle fire var små og trengte hjelp. I seinere år, er det fortsatt småting ungene trenger hjelp til, men som regel er jeg også tidlig oppe og går en tur med hundene før alt sirkuset begynner. Pleier å møte på korpset som spiller i gatene, på hjemveien ;-) Dette året ”skulket jeg” – for første gang! (Hadde egentlig planlagt å gå på fest hos John og Siv 16 Mai, men da ting ikke gikk etter planen, skulket jeg likevel – nå er det på tide at alle klarer seg selv – uten mamma…..) - og tenk, det gikk bra! ;-)

I år oppdaget jeg at vi har bodd i Stavanger lenge….. – jeg kjenner plutselig mange folk – fra forskjellige, skoler og klubber m.m - og i alle aldere. Det var rart å oppdage, særlig når det bare var Eivind, Einar og jeg som stod og så på toget. Vanligvis er vi mange (i år var alle som vi pleier å feire 17 Mai sammen med - av diverse grunner, ”spredd for alle vinder”) – men når vi er mange er det jo ikke så rart om mange hilser. I år når det bare var oss og vi hilste på foreldrene til ungene som allerede har gått ut av skolen for flere år siden – det var rart. Vi har kjent dem fra første klasse/førskole/barnehage. Ja det var veldig, veldig rart.

Hjemme var vi bare 5 som hadde 17 mai frokost (lunch) i år, merker at jeg savnet Veronica med fam. litt – men sånn er det jo når ungene blir så store ;-) De må få skape sine egne liv og tradisjoner – noe jeg tror er veldig viktig for alle mennesker.

Eivind og Maia har gått i folketoget med Tara og Kahrma. Tara måtte – som vanlig, jobbe hele tiden, men dette året fikk hun faktisk litt hjelp av Athena og Kiara også :-) Kahrma forstod ikke helt hva hun skulle, men fikk vist seg litt frem med små øvelse innimellom. Hele gjengen virket veldig fornøyde da de kom hjem.

Jeg ville ikke klart å gå i toget i år, derfor ble Dewey og jeg hjemme. I stedet gikk jeg ut og trente Dewey litt – på en 17 Mai! Det har nok aldri skjedd før (bortsett fra i folketoget da ;-)

Til slutt ble det grilling, og bløtkake – tradisjoner skal holdes….., men dagen gikk fort og det ble litt vel seint før stillheten og roen endelig senket seg over heimen ;-)

Ingen kommentarer: