onsdag 20. mai 2009

Lett blanding

Rally

Mandag var det igjen Rallykurs, og trening.

Alle deltakerne var flinke også denne gangen, jeg er derfor temmelig sikker på at de alle vil klare seg gjennom en konkurransebane. Det er så kjekt å se når deltakerne bruker de tipsene de får og dermed utvikler seg i en positiv retning ;-) Jeg ser stor fremgang på alle ekvipasjene fra første dag og frem til dags dato. Det er veldig kjekt å se at førerne trener hund med et smil i fjeset – og at hundens vaiende hale blir resultatet! :-D Kjekt når folk kommer bort og sier at de selv merker at det er kjekt å trene når de fokuserer på rett atferd - i stedet for å henge seg opp i alt som er feil. Knallbra!

På selve treningen var det ikke så mange deltakere, men de som var - fikk gått noen runder, og det jeg kunne se var bra også her. Tror nok vi må sette opp noen klasse 2 baner de neste gangene, så de som vil prøve seg på klasse 2 den 15 juni også får trent på de skiltene.

Lydighet

Tirsdag var det trening til apellmerke (og lydighet generelt). Også her var det mange flinke deltakere, og jeg er temmelig sikker på at alle som kommer på teningene vil klare seg bra på prøven :-) I hodet mitt delte jeg ut mange 10 – ere på trening i dag!

Alle fikk 10 på tannvisning, mange fikk 10 på fellesdekk, mange fikk 10 på lineføring (fri ved fot i bånd) Flere fikk 10 på stå under marsj – jo her var det masse, masse bra! Så fortsett å tren!!

Dewey

Da det ble fellestrening, valgte jeg å ta ut Dewey også. Han var faktisk veldig treningsvillig i går. Etter å ha bjeffet fra seg, lå han fint på fellesdekken. Han fikk ikke skjult fører (siden det er så lenge siden jag har trent han her, og siden fotballer fløy rundt ørene på oss….. – inni en ballbinge riktignok, men….) Uansett han lå knallfint, og helt uten lyd (noe han dessverre hadde begynt med…) Han gikk bra fri ved fot en stund, men så datt han ut – da hadde jeg ”kjørt” han ganske lenge. Han hadde nydelig sitt, stå og dekk under marsj i går. Alle helt uten noen feil. Det er jeg knallglad for, siden han har hatt en tendens til å ”bare gjøre noe” uten å bry seg med hvilken kommando jeg gir. Det er noe jeg har terpet litt på i det siste, og det har altså gitt resultater :-D

Ellers så fikk han også til innkalling med stå i går. Den beste vi har hatt, siden vi fikk problemer med det. Dette er noe vi har slitt med fordi jeg begynte å prøve ut alternative måter, det skulle jeg aldri ha gjort….. Dewey kan ikke trenes på samme måte som jeg tidligere har trent andre hunder i dette. Derfor har jeg følt meg litt hjelpesløs her, men nå ser det ut til å gå rett vei. Perfekt var det ikke, men vi hadde nok fått poeng under en konkurranse, og bare det er jo stor fremgang ;-)

Til slutt lot jeg Dewey få ta litt Rally, og freestyleøvelser, det ble bare helt enkle, men det gikk bra – bortsett fra å spille dø da. Dewey bruker laaang tid på å ”dø”….. ;-)

Ellers har alle hundene fått noen økter på agilitybanen også de siste dagene, måtte jo benytte sjangsen før hinderne ble losset på hengerene i går ettermiddag ;-)

Tur

I dag har jeg vært ute på en times tur med gjengen. Vi gikk i bra tempo hele tiden. Vi møtte flere andre tidlige joggere, og turgåere i dag – og det var jo egentlig ikke helt planen min…., men jeg fikk hundene i bli/frys possisjon hver gang det kom noen uten hund, og dermed unngikk jeg sure miner ;-) De få vi møtte med hund - hadde hundene løse, så da fikk mine også bare lov til å gå. Hadde en episode der Kahrma tøffet seg litt – og eieren av den andre hunden ble redd, men det gikk bra.

På vei hjem møtte vi en enslig mann som gikk tur. Også denne gangen fikk jeg hundene til meg, og skulle til å få dem i fryspossisjon, da mannen ropte ”bare la dem gå, hundene har godt av å få gå løse” Jeg trodde månen hadde falt ned! Tror aldri før jeg har opplevd en slik kommentar fra noen uten hund – og i alle fall ikke her i området.

Så lite skulle det til for å gjøre meg glad :-D Jeg kjente en jublende glede over å bli møtt så positivt av en helt ukjent person. Veldig ofte blir jo vi med hund møtt med negative kommentarer, men jeg må faktisk innrømme at det er lenge siden jeg har møtt sure mennesker nå. Jeg prøver alltid å ha hundene under kontroll når vi møter folk, for jeg vet at mange er redde, og ønsker selvfølgelig ikke å lage/skape problemer for noen.

Dagen i dag har i alle fall startet bra for meg :-D Håper alle andre også får en liten positiv kommentar i dag - som varmer hjertet ;-)

2 kommentarer:

Kari Anne sa...

Hehe.. Joey også bruker laaang tid på "dø" ;-) Og når han endelig "dør", så ligger han og logrer..

God ide med klasse to bane. Har du hinder?

Jeg har tegnet noen normale og noen korte baner i et program som heter Visio, og de må jeg si ser fancy ut! :-) Skal sende deg en så du får se..

Har du begynt å få påmeldinger til stevnet?

Ghita sa...

:-D Ja, Dewey både bjeffer og logrer, mens han ruller og legge seg ned, men så etter en liten stund ligger han i helt frys possisjon, jeg kunne nok trent det vekk, men han er bare såååå søt.... ;-)

Jeg har ikke nok hindere til to hele baner.

Ja, du må sende banene, høres bra ut, da :-)

Ingen påmeldte enda, men jeg kjenner jo folk. De fleste venter til siste liten (meg selv inkludert..... ;-)