mandag 31. august 2009

Lørdag: Vinkelspor à la Kristin U.



Det var Sylvelin, Kristin M, Kristin U og jeg som var på sporlaget denne dagen.

Jeg ville ha korte spor med små utfordringer denne dagen. Og Kristin U. lurte på om vinkler med gjenstand i vinkelen kunne være noe for oss, og det mente jeg at det kunne… Så Kristin la ut 4 sånne spor til oss på mellom 300 – 400 meter (tror jeg….)


Det viste seg å være mye vanskeligere enn jeg hadde trodd…. Vi sleit skikkelig allerede på første spor! Sporet som var ca 300 meter langt, viste 1,5 km på gps`en da vi var ferdig - men da hadde vi slitt skikkelig og startet på nytt to ganger. Likevel fant Tara 2 gjenstander og slutt i sporet. Sporet var vel ca. 4 timer da vi gikk det, så så gammelt var det ikke, men det var kraftig vind og skikkelige regnskyll innimellom.

Spor 2 Startet med litt virring. Først fikk Tara ingen sporutgang, og jeg dro henne tilbake til start, og nå durte Tara av gårde langsmed veien! Da kom jeg på at Kristin hadde sagt: ”husk, følg hunden” – så det gjorde jeg - og Tara durte rett på en gjenstand. Her vinklet hun flott og jeg var kjempefornøyd! :-D Nå gikk det bra til vi kom til en liten bekk, og her sleit vi igjen, Tara dro langt av gårde innover i terrenget og vi gikk tilbake til bekken 2 – 3 ganger (fordi vi hadde funnet en gjenstand her) og først siste gang satte hun seg på spor igjen. Så gikk det bra til neste gjenstand – som var kylt fast på toppen av en liten varde…. , her vinklet hun fint og gikk rett på slutten.

Også dette sporet var ca 350 meter langt, men vi gikk ca. 1.5 km, så jeg kan jo ikke si meg fornøyd – selv om jeg synes vi jobbet bra begge to ;-)


Her er litt av spor 2, spor 3 og spor 4. Det grå er Tara sitt og det gule er det Kristin som har gått.

Vi hadde så en pause før vi fortsatte på spor 3, som nå var blitt ca. 6 timer gammelt. Denne gangen gikk sporlegger med oss, og det gikk i grunnen ikke så verst. Vi var av et par småturer, og en gang stoppet sporlegger oss, men da hadde jeg allerede bestemt meg for å gå tilbake til ”sist kjente punkt”. Her fant Tara igjen sporet (til slutt) og gikk så ganske bra frem til slutten – hadde vel et lite avvik til.

Spor 4 er sporet jeg helst vil glemme….. her var også sporlegger med, men det var ikke ett bra spor. Jeg tror ikke vi hadde kommet i mål alene på dette sporet – og det er litt surt å tenke på….. Tara fikk hele tiden overvær av ”noe” og hadde ikke lyst til å gå spor, så det sporet var ikke kjekt i det hele tatt og jeg angre i ettertid på at vi gikk det.

Selv om jeg egentlig ikke er fornøyd med Tara denne dagen, så var jeg i grunnen ganske flink til å lese henne – og det var vel egentlig det som var noe av det jeg skulle ”trene på” denne helgen…… Jeg fant også ut at det ikke er alle typer belønning som fungerer i spor, og det var en a-ha opplevelse for meg.

Ingen kommentarer: