torsdag 13. august 2009

Sportrening m.m......

Har endelig kommet litt i gang med trening igjen. – Etter å ha visket ut mandagen fra minnet mitt…..

Tirsdag

Gikk jeg ut et spor for Tara på formiddagen, og så gikk vi det 7 timer seinere. Været var ok (litt sol/litt overskyet/noen dråper med regn) – det samme var temperaturen. Jeg hadde gått ut sporet i ett område der jeg vet det er mye tråkk av folk og hunder. I tillegg hadde jeg gått over to grusveier. Her gikk jeg ikke rett over, men gikk litt på grusveien før jeg gik inn i terrenget igjen. Sporet var ca. 350 meter og jeg hadde lagt en gjenstand og slutt i sporet.

Tara fikk på seg utstyret (vi droppet trekanten) rett utenfor stuedøra og så gikk vi av gårde. Hun startet med å spore litt, men så så hun på meg og liksom spurde ”mener du at jeg skal starte nå” ;-) så jeg gikk og snakket til henne og lot henne forstå at vi ikke hadde startet enda. Da vi kom frem til skogskanten begynte hun å lete etter spor av seg selv, og da oppmuntret jeg henne verbalt til å fortsette. Hun slo på sporet med en gang og durte av gårde. Det var mange forstyrrelser ute. Joggere, turgåere, hunder, syklister m.m. den ene joggeren kom løpende forbi i det Tara tok sporoppsøk, hun så litt på han, men så fortsatte hun med sitt. Et kjærestepar kom gående akkuratt da vi skulle krysse grusveien og etter dem kom et par med en liten valp – Tara tittet bort på forstyrrelsene, men så jobbet hun videre. Ellers kunne vi hele tiden se folk, mens hun jobbet. Derfor er jeg godt fornøyd med dagens lille treningsøkt.

Tara gikk et aldeles nydelig spor, fant gjenstanden og jobbet seg videre til slutten. Grusveiene var ingen problem. Hun hadde ett sportap ganske i starten – der ville hun følge en sti i stedet for å gå i terrenget der jeg hadde gått (virket som om hun var litt vel ivrig!), men ellers er jeg godt fornøyd :-)

Onsdag

Kjørte Maia til Åsen tidlig på morningen, siden hun hadde påtatt seg ansvaret for å låse opp og spa vekk sand – hvis det ble nødvendig. Kunstgressbanen skulle nemlig feies over igjen…… Det ble en ganske tøff tørn, siden mange hindere stod ute. Maia hadde ikke sjangs til å klare å få dem vekk alene, derfor måtte jeg hjelpe henne. Det ble en utilsiktet styrketrening……. – Det er ganske tungt å bære noen av hinderne – blant annet møne…… , men sammen klarte vi det, og Maia fikk se at det fortsatt finnes noen krefter i mammaen hennes ;-) Etterpå ble det en tur rundt Vannasen med hundene. Kahrma ble igjen sammen med Maia, sånn at de kunne trene litt sammen i pausene, mens de to andre hundene måtte være med hjem. Da banen var ferdig gikk de to små frøknene hjem (nesten en time å gå).

Resten av dagen (og gårsdagen) ble brukt til å rydde opp i ”forfallende arbeid” (Dvs. ting som bare utsettes og utsettes – men som burde ordenes opp i snarest…..)

På kvelden hadde jeg meldt oss på spor igjen. Planen var klar, men jeg hadde litt problemer med å få formidlet hvordan jeg ville ha det. Heldigvis forstod Steffen, Kaare og Gro Elin opplegget mitt etter hvert ;-)

Steffen gikk ut et ca 300 meter langt spor for Tara. Han skulle seinere gå tilbake for være figurant. Kaare og Gro Elin skulle krysse sporet og så bli stående noen meter ifra selve sporet. Hvis Tara gikk bort til dem skulle de ignorere henne.

Da vi skulle gå sporet fikk jeg beskjed om å se etter en orange sløyfe og så følge den. Lettere sagt enn gjort, da det hang ikke mindre en 4 orange sløyfer like i området, derfor forsøkte jeg å ringe figurantene mine for å få bekreftet hvilken av dem jeg skulle følge. Til slutt fikk jeg tak i Kaare som fikk meg av gårde på riktig vei. Jeg hadde ikke lyst til å gå feil pga en dum sløyfe….. ;-) Mens jeg lette etter sløyfa kom vi bort på grusveien og der sporte Tara så jeg nesten ikke klarte å holde henne igjen! Til slutt måtte jeg dra henne vekk, gå tilbake og så var det jeg fikk ringt og funnet ut hvilken sløyfe som var ”vår”.

Da vi endelig kom oss i gang gikk det bra. Tara gikk litt sekundært noen steder. Gro Elin var første forstyrrelse. Tara tittet på henne og prøvde (etter Gro Elins observasjon) å ta bittet (som ikke var der ;-) så bare fortsatte hun på spor. Da vi passerte Kaare sjekket hun ut litte grann men fortsatte så på riktig spor. Belønningen var formidabel :-D Masse lek med skinnfiller sammen med Steffen. Veldig bra :-D Enda en økt jeg er fornøyd med. Har bestemt meg for å trene momenter en stund nå, så får vi se om det gir resultater (noe jeg tror ;-)

Torsdag

I dag var det min tur til å trene…. Jeg hadde planene klare, men ”forsov meg”! Og det enda jeg stupte i seng da jeg kom hjem etter trening i går. Det er tydelig at det har vært noen tøffe dager i det siste, for jeg sov i nesten 11 timer!

Hadde ellers bestemt meg for å se om kart, terreng og Gps stemte fortsatt – og det gjorde det ;-D Så selv om jeg kom noe seint i gang, så fikk Tara, Dewey og jeg oss en fin tur på en fin dag :-D – Kommer nok til å sove godt i natt også ;-)

Ingen kommentarer: