mandag 12. oktober 2009

Sporet etter Maia

Som før sagt, så rekker jeg ikke å skrive så mye i bloggen for tiden, er litt travelt opptatt med andre ting…. (orientering, spor og sånnt…..;-) så oppdateringene kommer litt seint, og blir litt kortere enn vanlig (noen synes sikkert det bare er bra….. ;-)

Torsdag ble det som sagt spor på Tara. Det var Maia som la det ut for meg, og det gikk gjennom kratt, på sti, grussti, på berg m.m… (Jeg var blodig helt opp på lårene etter å ha gått sporet, enda jeg hadde stilongs, treningsbukse og regnbukse på meg! – Måtte også sette meg på rompa et par steder for å komme meg ned de små knausene der Maia hadde gått.)

Maia hadde gjort så godt hun kunne. Det var interessant å gå spor etter folk som ikke vanligvis legger spor… sporoppsøket startet der de fleste hundene her i området starter lufteturen sin…. Så bar det av gårde. Tara var nok ikke så mye på spor i starten – men det virket som om hun forstod at hun skulle lete etter spor – men hvilket spor??? Her går det folk (og hunder) i massevis hele døget, så det var jo egentlig spennende om hun i det hele tatt ville klare dette. Maia hadde også hatt med seg Kahrma da hun la ut sporet.

Etter å vært av/på spor et lite stykke i starten dro Tara over grusveien og fortsatte motsatt vei på andre siden. Jeg la merke til at det var der jeg hadde gått spor med henne sist, så det er tydelig at hun har minnebilder i hodet – for her hadde ikke Maia gått.

Jeg dro Tara med meg ut på veien igjen, og da på grusveien! Tok hun sporoppsøk og durte i vei etter Maia sitt spor :-0 Jeg trodde nesten ikke mine egne øyner, men da jeg etterpå sjekket med gps`en så stemte det! (Maia hadde fått gå med gps – litt kjekkere å legge ut spor når hun etterpå får vite om vi har klart det eller ikke ;-) Nå gikk det bra helt til slutten, men slutten var vekk…. Det var godbiter i en pose, og den var lagt under en rot/grein ikke langt ifra stien. To gjenstander var lagt ut, men de fant vi ikke da de var lagt ut på det stykke der vi ikk var på spor – i starten.

Som sagt ett interessant – og uvanlig spor. Kan egentlig verken si meg fornøyd eller misfornøyd med dette – er nemlig egentlig usikker på hva man kan forlange av en hund som ikke er idtrent….

Sporet var forresten 3 timer gammelt, og det regnet tidvis godt ute….

Ingen kommentarer: