søndag 20. desember 2009

Figurant på vinterens første snødag – og rundering uten funn….


Huset vårt. Bildet er tatt i går kveld.

I går var det 5 stykker som skulle opp til A og Re prøve – 4 skulle rundere. Jeg hadde derfor forberedt meg på en lang og kald økt som figurant – kan ikke fordra å fryse….. Så jeg hadde med meg både jervenduk, ekstra sokker – og såler, genser, sitteunderlag av reinsdyrskinn, varm te og matpakke, i tillegg var jeg godt kledd ;-) Med andre ord klar for 4 timer i ro i skogen…..

Slik så det ut inne i skogen der jeg lå figurant.

Jeg ”slapp” å ligge så veldig lenge for dessverre gikk 3 ekvipajer over den første figuranten. Derfor var det bare en som bestod. Desto større var gleden da Aud og Odin bestod 2 Re!

Jeg hadde vært sittende figurant for to ekvipasjer og gående for to. Veldig lurt å variere på hvilen figurant som gjør hva - særlig i så kaldt vær. Flinke dommere vi har!

Slik så det ut da jeg kom ut av skogen etter å ha vært figurant.

Etter økten tok vi lunch og så ville de fleste hjem. Jeg hadde tenkt å ta en liten økt med Tara, men mens vi ventet på at runderingsløypa skulle bli ledig, så økte det på både med snø og vind. Det ble kaldere og kaldere og stå å vente, så selv om jeg hadde figuranter til bruk, så syntes jeg synd på dem. Aud så blant annet blåfrossen ut. Derfor sa jeg at jeg bare lufter Tara litt i ”lilleskogen” - når Kaare var ferdig med å gå sporet som var lagt ut til Frode (og som han ikke fikk tatt pga. snø…) Så kunne de andre bare dra hjem.

Mens jeg stod ved bilen ombestemte jeg meg så plutselig. Jeg kledde på Tara ”runderings-utstyr” og så gikk vi inn i lille-skogen. Her startet vi å rundere med en gang, og Tara gikk som vanlig langt og fint. Forresten så gikk hun litt kortere de første 100 – 150 meterne (det er her det har vært figuranter den siste tiden….) Men så slo som ventet ”ulydigheten/selvstendigheten” inn. Tara dro lengre og lengre for å finne figuranter og hørte ikke på meg i det hele tatt. En gang var hun ganske lydhør og da fikk jeg belønnet henne med bitepølsene, men det var også alt.

Tara runderte helt uten funn i går, og hun så rart på meg da jeg sa vi var ferdige. Det jeg ville med dette er å si henne at det er ikke alltid hun finner figuranter selv om hun gjennomsøker alt som er av terreng, men kanskje hun finner dem når hun er litt mer lydhør og gjør som mamma sier…… ;-))

Jeg valgte med vilje å gjøre dette i Vigreskogen, for her har Tara altid hatt gode opplevelser og hun har derfor høye forventninger, noe som ikke er blitt mindre etter figurantkurset og kjekke treninger med kjekke figuranter.

Denne økta gikk egentlig helt som forventet, og det var det jeg ville teste. Resultatet sier meg at jeg må ha flere funn ”midt i runderingsøkta” fra ca 150 m – og utover. Og jeg skal legge figurantene mye nærmere midtlinja enn det som er ”normalt”. Jeg har observert dette før, og sist trening sa Tone og Hugo det samme – og nå har jeg altså blitt enda sikrere på at det er veien å gå fremover, så får vi se om jeg får noenlunde kontroll på det lille ”trollet” ;-)) Det med at hun slapp bittet på en økt på Dale, har ikke kommet tilbake, så da tror jeg ikke jeg vektlegger det noe mer. Kanskje var det nok at jeg ”rettet på henne” ved å sende på nytt den gangen det skjedde.

På kvelden gikk Even litt ammokk med kameraet, og han fikk da noen sjeldne fine bilder her fra nabolaget.

Ingen kommentarer: