mandag 14. desember 2009

På figurantkurs

Jeg var en av de heldige som hadde fått plass på figurantkurset denne lørdagen. Det var Frode Sjovatsen og Jørn Mathisen som holdt kurs for alle oss andre. Vi var likevel bare 4 stykker som hadde benyttet oss av tilbudet - som dioet har lagt opp til. Dette synes jeg er rart, da de aller fleste ville ha fått utbytte av dette kurset – tror jeg. Vi får skylde på at det er så nærmed jul – og årets siste prøver…....??

Frode startet med litt info og teori. Siden vi var så få, hadde vi teorien i Vigreskogen. Etterpå fikk vi demonstrert teorien i praksis. Veldig lærerikt og kjekt.

Etter to runder med alle hundene ble det lunch, så hadde vi en runde til før Jørn hadde litt mer teori. Jeg av alle klarte å gjøre feil allerede i første økt. Jeg gjorde alt det jeg selv står og sier til folk på kurs at de ikke må gjøre….. Ja, ja - da fikk de andre jo sett hvordan tingene ikke skal gjøres ;-) Jeg merker at det er stor forskjell på å si noe og på å gjøre det i praksis. Må nok trene litt selv også – tror jeg ;-))

Vi var ganske heldige med hundene våre, - alle sammen var forholdsvis lette å få i lek.

Vi fikk masse tips til hvordan man kan trene opp en hund til å like diverse belønninger blant annet via Premaks prinsipp. Veldig lærerikt. Jeg har tenkt å prøve noe av det vi lærte på Kahrma, som er en hund som ikke er så lett å få i lek bestandig.

Vi lærte blant annet om hvordan man;

- møter en valp

- møter en usikker hund

- introduserer lek for hundene

- girer hundene

- bygger figurantinteressen

- kan bruke dette i runderinga

og sporet

- merker forskjellen på stress og motivasjon

- vet at hunden ikke bare fungerer, men at den er heltent

- kan bruke godbit

- skal avslutte leken

- leser hunden

- kommuniserer med kroppen sin

- snakker med hundene

- kan støtte hunden sin

og masse mer……..

Jeg skriver ikke så veldig mye mer, bare at dette var et kurs både for egen hund og for andres hunder (som figurant). Så jeg håper mange flere melder seg på neste gang dioet arrangerer figurantkurs. Jeg er bare sååå enig med Frode og Jørn. Figuranter er alfa eller omega for å få gode hunder i Nrh – og man skal gjøre mot andre som man vil andre skal gjøre mot seg = være en god figurant for andres hunder – bestandig. Likevel er det føreren selv som legger grunnlaget for at hunden skal like forskjellige belønninger. Og her er det mange som har forbedringspotensiale (inkludert meg selv ;-))

Tusen takk Frode S og Jørn. Dere utfylte hverandre fint!

Til dere andre: gled dere til neste kurs!!!! :-D


Har ellers laget min første "bilde-film" av de dårlige mobilbildene mine.....
(Tror aldri jeg blir en flink fotograf :-(
Egentlig bare ment som en liten test for meg selv, men de som vil kan jo få se den ;-)

4 kommentarer:

Kristin M sa...

Skulle så gjerne vært med på kurset, men verket slik i hånden og kunne ikke kjøre bil. Dette kurset burde vært obligatorisk for alle i NRH, skulle ikke vært vanlig trening den dagen. Det er ihvertfall min mening, alle kan vi bli flinkere å leke/være figurant for de ulike hundene.Og å lære å lese de hundene/valpene, da vi ofte oppfører oss unormalt når vi hilser på valper av ulik rase.
Kristin

Ghita sa...

Ja, alle kan vel lære noe, men nå skal det også sies at det faktisk er mange som er flinke i dioet vårt. Tror nok vi ligger over gjennomsnittet i NRH sammenheng (basert på kurs og treninger jeg har vært på med andre), men vi trenger jo ikke "å hvile på lauvbærene" for det ;-))

Anonym sa...

Hørtes ut som et spennende kurs. Mye av dette kunne vært interessant for oss som ikke er NRH'er også.

Du er vel utlært nå Ghita, så du kan kjøre igang et slikt kurs for oss "vanlige" hundeeiere :o)

Marianne

Ghita sa...

He, he Marianne. Utlært blir jeg aldri :-D

- Men at jeg nok kan en del etter hvert, det kan sikkert stemme.

Du har rett i at mange andre hundeeiere også kunne hatt utbytte av dette. De fleste er nok heller ikke klar over hvor mye en god (- helst super) belønningen har å si for all slags hundetrening.

Jeg skal i alle fall fortsette med å prøve å påvirke dem jeg kommer i kontakt med :-))