lørdag 12. desember 2009

På trening med Helen, Oliver og Mist



Vet jeg har sagt at jeg ikke kommer til å skrive om ”karttreningene” mine. Men denne gangen gjør jeg likevel et unntak.

Helen og jeg hadde avtalt å møttes halv ni på Helgø – Bogafjell i morres. Det tegnet til å bli en bra dag, selv om det fortsatt var mørkt ute. Vi la i vei mot Gjesdal……., der planen var å klatre opp på en liten topp for så å trene på kart, terreng og kompass. Men da vi kom frem til ”parkeringsplassen”, var det så mye tåke at vi ikke kunne se noen ting. Dette var en strek i regninga, som ingen av oss hadde tenkt på, derfor kunne vi ikke dra opp på den lille toppen som planlagt og vi dro i stedet videre til kartref 267 197 og her var det klart og fint – i alle fall en lang stund ;-) Det tetnet så til utover formiddagen også her. Og gjett om det var kaldt! Jeg holdt på å fryse fingrene av meg. Og da vi hadde stått parkert en liten stund merket vi at veien der vi stod plutselig var blitt speilglatt, så her var det minusgrader ja.

Først la jeg ut noen sporoppsøk for Mist, så fikk jeg beskjed om finne ut hvor vi var, og hvilke fjell, nuter og andre ting jeg så på kartet og i terrenget. Jeg syntes selv det gikk veldig bra i dag. Tror jeg hadde god kontroll, men jeg lærer noe hver gang likevel. I dag fokuserte vi litt på høydekurver , ekvidistanser og hvordan man kan skille fjellene fra hverandre. Jeg prøvde også å beregne avstanden til et gitt punkt. Jeg bommet litt på avstanden, men hadde nok bommet enda mer hvis vi ikke hadde beveget oss litt rundt i terrenget – noe som gjorde at jeg kunne se mer en jeg kunne fra utgangspunktet vårt. En viktig lærdom i seg selv!

Helen spurde meg ellers om en del spørsmål og jeg svarte så godt jeg kunne. Veldig bra, det får en til å tenke litt ekstra på/over tingene. Nå i ettertid har jeg også ”jobbet” litt med kartet. Vi så litt mer da vi kjørte hjem, for da var tåken lettet noe. Derfor prøvde jeg å memorere litt for å kunne bruke det jeg så - her hjemme. Blant annet har jeg funnet kartreferansene hjemme i stua i ettertid. (Derfor har jeg heller ikke kartreferanse på første stop. Da så vi nemlig så lite at jeg ikke ante hvor vi var…… - i hvert fall med et slingringsmonn på ca 1 km.

Etter at jeg var ferdig med kart oppgavene tok Helen, Oliver og Mist sporoppsøk. De var sååå flinke alle 3 :-))

Da det nærmet seg lunchtid dro vi videre til kartref 307 181. Her hadde vi en fin time (og vel så det) sammen med hundene våre, der de bare fikk lov til å leke sammen og å ha godbitsøk. Tror de storkoste seg. I mens fikk Oliver både mat og ny bleie ute i det fri – tidlig krøkes……osv….. Jeg fikk også en av Helens fantastiske muffins til lunch. Nam!!

Tusen takk for en nydelig, kald, koselig og lærerik dag Helen og Oliver (- og Mist ;-)

Ingen kommentarer: