søndag 3. januar 2010

Oppdateringer

Lenge siden jeg har skrevet noe nå – men så har det ikke vært så mye interessant (for andre) å skrive om heller – tror jeg…. ;-) Men her skal dere få noen korte innblikk i vår jul…. for nå er jula over, og nissene skal få lov til å være ”spøkelser” frem til neste jul ;-)

Syntes dette bildet av "spøkelsesnissene" mine ble litt kult ;-))

Desember måned kom og gikk med reserfart. Jeg skjønner nå (endelig) at jeg må starte før med jula hvis jeg skal klare å få den kosen jeg ønsker i desember måned. I år ble det bare mas og stress. Jeg merker godt at siste helgen i november er opptatt nå de siste årene, for pga NM henger jeg alltid litt etter med jula – kvart år nå. Det betyr altså at jeg må starte før, noe jeg egentlig er veldig imot….., men dette maset og jaget som har vært i år gidder jeg ikke mer. Jeg fatter og begriper det ikke. Da jeg hadde 4 små egne unger - og en haug av andres….., samtidig med full jobb - gikk alt på skinner, nå når vi bare er voksne – og 3 hunder skjærer alt seg. Hvorfor????

En ting er jo å ha styr på egen tid og planer, men når man så plutselig ”må” eller synes man må, stille opp for andre, så mister man fort kontrollen. Ja, ja vi kom i mål til slutt i år også, men som sagt jeg kan ikke fordra å stresse – det bringer nemlig ikke noe godt med seg. Jeg kan holde det gående leeeeenge i moderat tempo, men må jeg stresse så ryker kroppen med en gang.

Da snøen kom fikk posten problemer med å komme frem her i gata, men det løste de ved å bruke 3-hjuling som postbil. Det er første gang jeg har sett det så lenge vi har bodd her. Tøft....?? ;-))

Posten skal frem før jul ;-))

Dette var før de måkte - alt snøen rett inn på vår private parkering! Grrrr.....!!!

Hundene har den siste måneden nesten ikke fått noen trening, bare turer og lek. Jeg var ute med dem tidlig juleaften som jeg alltid pleier, men denne gangen var ikke Kristin M. og Co med. Litt rart når det som er blitt en tradisjon brytes, men sånt skjer jo av og til. Ikke hennes skyld at bildørene var fastfrosset ;-) Det ble uansett en flott tur på nesten 2 timer, så da slapp jeg å ha dårlig samvittighet overfor dem resten av dagen.

Ganske mørkt ute så tidlig en juleaften morgen ;-))

Jeg prøvde å ta noen stemningsbilder, det var sååå nydelig ute!

Himmelen var så flott denne morgenen.


Nå begynner det å lysne.....

Hundene fikk et lite godbitsøk også i snøen ;-)

Dette bildet som jeg fikk av Tara rett før vi dro hjem igjen, likte jeg så godt.

Da vi var ferdige med turen vår, var jeg borte på Eiganes og så til familiegraven vår der, satte ned roser og lys og ønsket alle som ikke er her fysisk lengre en ”god jul”. Så bar det av gårde til mamma – som jeg har dårlig samvittighet for, fordi jeg har tatt meg alt for lite av henne denne julen….. (Heldigvis så har jeg søsken som har tatt seg tid til henne i år – noe jeg er utrolig glad for!)

Deretter bar det hjem for å ordne siste rest til juleaften. Vi hadde jo også svigers og svigerinne boende, så da gjelder det å holde tunga rett i munnen for å koordinere badet m.m..…..

Vi skulle til Veronica i år – på Tananger, hun holdt hus for hele min familien - vi måtte bare love å lage maten ;-)) Nå er vi blitt så mange at vi sliter med å få plass her hjemme - til alle sammen, og det var vår tur til å holde jul for min familie (i fjord hadde vi Eivinds familie…. ;-)) Vi ble 16 mann til bords – og da var ikke Marius hjemme. Han var på jobb i Nordsjøen.

Det ble i alle fall en knallkoselig juleaften, med masse mat, drikke, pakker og maaaassse familie ;-)) De 3 yngste: Benjamin (1,5 år), Elias (4 år) og Joakim (8 år) fant ikke ut hvem nissen var – og det er jo alltid gøy når man klarer å ”lure” dem ;-) Ikke alle de voksne heller klarte å finne ut hvem nissepresangene var i fra ;-)) (Takk Mai!!!! ;-))

Benjamin på "issens" fang ;-)

Benjamin klarte kanskje å kjenne igjen stemmen til julenissen (som er en kammerat av Marius) for han fantes ikke redd for nissen ;-)) Joakim derimot syntes nissen var veldig uhøffelig som bare kom rett inn uten å ringe på….. (- ringeklokken virket ikke ;-))

Hundene var hjemme hele julekvelden, og ble ikke luftet før kl. 02.00 om natta, men det gikk bra. Godt de har god blære…. ;-))

1 juledag gjorde vi ingen ting. Tradisjonen tro så får de som overnatter her julestrømpe om morgenen, sånn at de kan sove lenge og kose seg med lesestoff på senga. Ellers er det eting, lesing, tv-titting, spilling og strikking vi stort sett tilbringer dagen med. Da er det nemlig julefrokost (brunch) hele dagen for de som kommer innom. De fleste går da bare i kosetøy (eller nye pysjer) her i huset;-)) Vi ble vel 14 i løpet av dagen, så det var overkommelig ;-))


Kos 1 juledag

2 juledag foregikk også stille og rolig – helt til om kvelden….. - da var vi invitert til god lammemiddag hos Kristin og Rune sammen med et annet vennepar. Det ble en koselig kveld med god venner. Takk Kristin og Rune!!

3 dag var avslappningsdag. Da nektet jeg å gjøre noe som helst. Eivind laget en god juleskinke som vi 10 som bodde her fortærte ganske seint på kvelden ;-)

4 dag hadde vi invitert til middag for Eivinds familie, faren hans fylte 70 rett før jul, og det ville vi feire litt før de skulle reise hjem igjen.

5 dag reiste gjestene våre, og resten av året har ikke vi gjort så veldig mye…..

Nyttårsaften ble stille og rolig for vår del. Jeg kom meg ikke av gårde på morgenturen vår, men Eivind fikk tatt en tur på Åsen med hundene så de fikk rørt litt på seg likevel. Det ble ikke snakk om noen trening – alt for mye snø til det, men hundene fikk løpe og leke – innenfor et gjærde, sånn at de ikke skulle stikke av fordi om det kom noen smell.

Hinderne er frosset fast i bakken, og mange var begravet under snøen.

Hundene taklet forresten nyttårsaften mye bedre en de noen gang har gjort. Bare Tara ble luftet om kvelden (hun er ikke frisk – alt hun spiser går bare rett igjennom henne, må nok en tur til dyrlegen når hverdagen starter igjen), de andre hundene var bare inne. Tara for bare utenfor - i full fart, gjorde fra seg og så var det fullt firspring inn igjen. Kahrma reagerer ikke i det hele tatt, men Dewey stresser litt når ”kinaputt-lydene” kommer. Han var likevel mye roligere en før.

2 nyttårsdag stod Eivind i kø klokka 08.00 om morgenen – det var salg på noe han ville ha, så da ser dere hvem som handler her i huset….. – det er i alle fall ikke meg, som frivillig går på salg/i butikker og lignende. Jeg handler bare når jeg må….. I stedet benyttet jeg gårsdagen til å pakke litt, til ferien jeg skal på om en ukes tid. Det blir spennende ;-)) Hundene fikk en god tur med både Eivind og meg i går, så jeg tror de var fornøyde ;-)

Her i Stavanger er det jo fortsatt både snø og kulde. I går kveld (2 nyttårsdag) var det ca 12 minusgrader. Ja dere leste riktig, - og det i STAVANGER!!!

En iskald, månelys og stjerneklar kveld (selv om stjernene ikke vises.....

Refleksen til hundene lyser i alle fall godt ;-)

Ser ikke ut til at det blir noe særlig agilitytrening på hundene før årets første konkurranse i Arendal neste helg, men, men – får håpe de ikke er alt for overgira….. - men det blir vel med håpet….. ;-)))

Ingen kommentarer: