søndag 24. januar 2010

Puerto Rico

Da har jeg vært på min aller første ”husmorferie”.

Derfor har det vært lite (ingen) oppdateringer i bloggen på en stund;-)

Jeg skal tilstå at jeg skamgrudde meg på forhånd, for varme, sol og turisme er aldeles ikke noe for meg. Hvorfor jeg i det hele tatt sa ”ja” til å bli med lillesøster på denne ferien en gang i fjor vår vet jeg faktisk ikke. Kanskje underbevisstheten visste allerede da at jeg kom til å trenge en ferie, etter et tøft år….. ?

Selv den dagen vi skulle reise, hadde jeg egentlig ikke lyst. Det var jo for en gangs skyld nydelig vinter her i Stavanger – og så skulle vi dra til varmen! Gro hadde det på samme måte så ingen av oss var særlig entustiastiske før turen. Men da vi kom til Sola, og hadde fått sendt bagasjen begynte vi så smått å glede oss. Og under over alle undere, det ble en knallferie!!! :-D

Vi kom frem på kvelden, da det var mørkt. Det var - 18 grader da vi dro herifra og + 19 grader da vi landet i Las Palmas. Rart ;-)) Det tok en time å kjøre til hotellet – Rio Piedras, og vi var slitne da vi kom frem. Etter en god – men sein middag på hotellet gikk vi og la oss. Neste dag var det overskyet da vi våknet – og jeg var som vanlig tidlig oppe ( Ca. 04.00…..) – da var det fortsatt mørkt ute så jeg prøvde å sove mer, men det gikk ikke. Kort fortalt så sov jeg minimum 3 kvarter om natta og maksimum 3,5 timer, men jeg fantes ikke trøtt – vi gjorde jo ingen ting ;-))

Balkongen vår

Vi fikk noen timer på stranda nesten hver dag – bortsett fra de dagene vi var på utflukter, men sol og bading ble det da også :-) Temperaturen var bare herlig. Det var en svak vind hele tiden, slik at det ikke ble så varmt som jeg i min skremselsfantasi hadde forestillt meg (sist jeg var i syden - 22 år siden, var jeg høygravid og det var over 40 varmegrader – skrekk og gru!!!!) Nå var det bare akkuratt passe sommertemperatur :-D

Vi hadde en veldig varm dag, da var det 34 grader i skyggen, men stort sett var det mellom 24 – 27 grader - passe badetemperatur ;-)) Vi merket likevel at det ble stadig varmere både i været og i vannet – fra dag til dag.

Alle dagene gikk med til soling og bading. Vi hadde en dag med litt regn, men også den dagen rakk vi noen soltimer ;-)) Ellers var vi en dag på seilbåt, der vi bare ”relaxet” på dekk, mens vi fikk sett store deler av øya fra vannsiden. En herlig dag med all den mat og drikke man ville ha. Vi startet med Champange da vi kom om bord…. Vi hadde flott selskap av en tysk sjarmør, så da fikk vi øvet opp tysken og fingerspråket litt også – for han kunne lite engelsk….. ;-))

Vi fikk sett delfiner som svømte like ved båten og jeg hoppet fra båten og badet – det var kjempevarmt vann!!! Da jeg spurde Gro hvorfor ikke hun badet, sa hun bare ”haier”, og da angret jeg nesten på at jeg hadde badet ;-))

Ombord på seilbåten

Vi tok også en av båtene til Mogan for å se på den eldste fiskerbyen på øya, og det angrer vi ikke på. Her var det så idyllisk som det bare går an. Alt var rolig, og gikk i sakte tempo. Du formelig følte freden og roen som senket seg over hele stedet. En plass jeg absolutt ville anbefale for romantiske par ;-))

Gro i en av smågatene i Mogan

Solen kom opp i 08.00 tiden, og det var bekmørkt igjen kl. 20.00 om kvelden, men det var ikke særlig varmt før 10.00. Den sluttet å varme noe særlig rundt 16.00, men som regel lå vi på stranda til 17.00 - et par dager helt til 18.00. Deretter stelte vi oss og gikk ut for å spise – og/eller handle…. Noen dager endte vi på bar etterpå og et par ganger også på nattklubb…… (da kom vi hjem i 07.00 – 08.00 tiden om morgenen ;-) Likevel var jeg på stranda ca 09.30 hver dag, bortsett fra den gangen det regnet eller var overskyet. Det ble med andre ord en del seine kvelder/netter, men du verden som vi storkoste oss :-)) Vi ble kjent med mange folk fra forskjellige land, og de aller fleste var bare hyggelige.

Tatt fra kaien inn mot stranda i Puerto Rico

Maten der nede var bare nydelig. ALT vi spiste var godt! Nesten alt vi drakk også…, he, he ;-)) Jeg hadde fisk av en eller annen sort de fleste dagene, NAM!

Vi ble nærmest stamgjester på The Shamrock Irish bar, med live music – der vi (- stort sett meg…. ;-) showet litt….. ;-)) Klarte å vinne 3 drinker på 3 dager. Nå drikker ikke jeg sånt, så Gro hadde fått gitt beskjed før den 3 drinken at jeg ikke drakk noen form for drinker, så da jeg vant 3 gang, fikk jeg wisky og vann – laget som en drink :-D – Ikke det beste jeg har smakt men bedre en det søte klisset ;-)) Den 3 drinken vant jeg i samarbeid med innehaveren , hun spurde om jeg torde ”å kle meg ut litt” neste kveld…. Joda det torde jeg da, sa jeg så kjekt – men jeg var ganske rød i toppen neste dag….. – må innrømme at jeg håper ingen kjente meg da jeg fikk på meg ”badedrakten….” (som viste mer en den sjulte….. - men heldigvis var det ikke ekte!!)

Da jeg ville vinne den 4 drinken fikk jeg ikke lov av lillesøster ;-)) Da ville hun ikke ”drites ut mer” he, he!!!! - Men jeg klarte å få i gang de andre publikummerne i alle fall! Og vi fikk en god tone med hele staben, så siste kvelden før vi reiste spanderte de både bilardspill og drikke på oss ;-))

Kan ellers fortelle at Spanjoler og Irer har sjarmert oss totalt. For noen folkeslag!! Spanjolene lever og oppførere seg helt som pappa alltid har vært - og har oppdratt oss. Tror Spania må ha vært favorittlandet hans. Væremåte – avslappet og flørtete (på en fin måte!), høflighet, renslighet, musikk, sjarm, ja til og med maten smakte slik pappa laget den, så her var det mimretid! Når det gjalt Irene så var de så høflige, dønn ærlige, følsomme og morsomme at de også bare smeltet hjertene våre helt. Men faktisk alle vi møtte var veldig ok tror bare det var noen av de mest innpåslitne selgerne som vi sørget for å unngå. De regelrett holdt oss fast, og DA kommer Ommundsen-temperamentet frem!!!

Jo, vi har hatt en aldeles nydelig ferie, dette gav mersmak! Turismen, solen og varmen var ikke avskremmende - rart! Jeg var likevel ganske sliten da vi kom hjem, for da sov jeg i 12 timer….. ;-)