lørdag 20. februar 2010

Trening og tur – en nydelig fredag

Turkammerater
Helen og jeg prøver å hjelpe hverandre litt i treningen. Jeg trenger hjelp med kart/kompass og Helen trenger korte økter med mengdetrening på Mist. Så denne fredagen var vi klare for en ny liten treningsøkt. Det krever litt planlegging – særlig for Helen som tross alt har en 5 mnd gammel baby hun må ivareta ;-)
Mor og barn ;)
Vi møttes på Gramstad og la i vei med kart, kompass, sekk, bivuakk, kløv, 4 bikkjer, baby og Helen var så lur at hun også hadde truger.... (Jeg derimot vasset i snø til skrittet noen steder – tungt? Ja!)
Vi gikk et lite stykke innover før Helen begynte å utfordre meg med kart og kompass. Jeg merker fortsatt at jeg er usikker når jeg skal ”vise for andre” hva jeg kan (- og ikke kan...) Helen sier det er helt normalt.... Hun får meg til å fokusere på små detaljer som jeg nok hadde brukt mye lengre tid på å ”finne” hvis jeg skulle klart meg selv. Hun kan for eksempel vise meg noe på kartet og si finn dette i naturen. Det kan være noe så enkelt som en sving på en høydekurve. Eller motsatt – peke på ”noe” som jeg skal finne igjen på kartet. Dette er veldig lærerikt! Tror hun har forstått hva det er jeg mangler av kunnskap, så får jeg bare håper at jeg klarer å bli god nok innen Mai mnd....
Oliver "lærer" i alle fall kart/kompass tidlig nok ;)
Ellers gikk vi ”bare” tur. Hundene fikk leke sammen, Mist bar en kløv med diverse ting til Oliver, siden Helen sleit med å ha sekk på ryggen når hun bærer han på magen. Jeg bar bivuakken for henne – den ble ikke brukt, men man vet jo aldri når små barn må ha bleieskift m.m. og da kan den være god å ha.
Hundene våre: Mist, Tara, Kahrma og Dewey
Mist med kløv
Etter endt tur skulle jeg legge meg ut som figurant for Mist. Jeg la meg ut i skjul, et godt stykke unna – opp en liten bakketopp. Det var en nydelig dag –ganske vindstille, men da Mist halset hos meg hadde ikke Helen hørt henne – og ditto (jeg hørte ikke at Mist halset hos Helen). Mist fikk derfor ingen som helst hjelp eller påvirkning fra oss, men vi klarte å time belønningen så den ble veldig bra. Mist trengte ingen hjelp for hverken å halse eller å pendle. Knallbra økt. Helen var så fornøyd at hun ikke ville trene mer enn den ene økta – og jeg er enig. Det var virkelig flott!! Håper det løsner skikkelig for dem nå :)

Takk for en nydelig trenings-tur!

Ingen kommentarer: