tirsdag 2. mars 2010

Vanskelig funn - på overværssøk

Litt sein oppdatering, men.... sykdom (feber og forkjølelse), 9 år-dags-feiring , OL, B-øvelse m.m. må ta skylden for det ;)

Lørdagen hadde jeg bare meldt meg på praksis. Hadde egentlig tenkt å trene litt spor også, men det ble to økter med overvær i stedet - noe som var helt ok.

Tara var første hund ut. Trond (ny i dioet) og Kristin M la seg ut som figuranter i skogsområdet. Vi skulle søke så langt vi kom mellom stien (store runderingsløypa) og jordet.

Det var tungt å gå i starten – ganske mye snø, men etter hvert gikk det bra. Tara fant Trond først, og seiner - inne i granskogen, fant hun også Kristin. Ingen problemer – hun kom til og med på innkalling hele tiden – med stor fart! ;))

Belønning: fiskekaker hos meg, leke og fiskekaker hos figurantene.

Så var det Trond sin tur med Howavarten sin – en trivelig hund ;) som fikk 3 små økter denne lørdagen - 2 før lunsj og en etter. Hunden vokste tydelig for hvert funn. Han fulgte til slutt selvstendig opp ferten :)

Kristin og Gucci var neste ekvipasje ut. Også her var det tydelig lærdom ute å gikk. Kjekt å se. Disse to hadde også 3 små økter denne lørdagen - 2 før lunsj og en etter. Deretter var det Athena som fikk et overværssøk lignende det Tara hadde, og i samme område i første økt. I andre økt fikk hun et overværssøk ute på jordet.

Etter en hyggelig lunsj sammen med den andre gruppen, var det Tara sin tur igjen. Denne gangen lånte vi deres terreng til Tara. Vi startet så nede ved stranda (korte runderingsløypa) og søkte oss tilbake mot standplass. Vi skulle holde oss på sjøsiden. Tara jobbet veldig bra. Jeg sleit med å gå i den dype snøen. Tara kom til slutt med melding, men klarte ikke å påvise, så jeg sendte henne på nytt. Nå fant hun Kristin, men Kristin sa at hun ropte til henne på slutten..... (Jeg valgte å slippe lina til slutt fordi det var så vanskelig å komme frem der Tara gikk). Kristin lå helt i ytterkanten før det gikk bratt ned mot sjøen.
Etter enda en runde med søk, så fant hun Trond også. Han var i et område der Tara jobbet om og om igjen, så jeg så tydelig på henne at det var noe, men det tok lang tid før hun klarte å lokalisere han. Hun hadde også gått den veien da hun prøvde å påvise Kristin, så jeg forstod ikke helt hva som skjedde. Etterpå fikk jeg vite av Trond at hun hadde slått på han også i det hun kom mot meg med meldingen, og at det nok var noe av grunnen til ”forvirringen”. I tillegg lå han nede i et bekkeløp – der bekken delte seg, så ferten gikk nok flere veier – gjetter jeg på...... Han hadde måtte flytte seg litt opp da han hørte at isen begynte å gi etter ;) Men, vi hadde nesten gått rett forbi han uten å finne han – skummelt!! Det var nesten tilfeldig at jeg sendte Tara i riktig retning, men det var fordi jeg følte det var et område der som ikke var ordentlig dekket – og det hadde jeg jo rett i......

Belønning: Fiskekaker hos meg, leker og ”smørbrød” (hvitløksbrød med kyllingpostei;) hos figurantene.

Ingen kommentarer: