tirsdag 25. mai 2010

Oppdateringer fra helgen – Agilitystevne på Åsen


Jeg skal innrømme at dette er en av de helgene jeg har grudd meg litt for....
Det er knallkjekt på stevner, men det er såååå slitsomt..... Enten man kjører mange mil (- og timer) for å gå et stevne, eller man arrangerer stevnet. Jeg vet nesten ikke hva som er verst.... ;)

Denne gangen var det litt spesielt også fordi vi på forhånd visste at vi var manko på folk. Som regel ordner det seg fordi klubbens medlemmer alltid er flinke til å stille opp, men denne gangen ville alle gå med egne hunder - og da sliter vi med mannskap. I tillegg var det pinse så enkelte hadde nok andre ting å gjøre ;)

I følge Nkk er det ikke lov å være i enkelte stillinger når man skal være med som utøver. Jeg snakket med våre utenlandske dommere om det og de sa at de ikke hadde hørt på makan til tull ;))

Vi fikk det nå til på et vis i år også, men tingene hadde vært sååå mye lettere uten teite regler.... Det endte med at jeg var stevneleder og ringsekretær – siden jeg ikke skulle gå. I tillegg var jeg tidvis skriver, tidtaker og båndbærer. Banebyggingen nektet jeg å være med på, da måtte jeg ha pauser, hvis jeg skulle holde - ut hele helgen (og jeg trenger jo ikke utfordre skjebnen da.....). Som dere sikkert skjønner var det manko på folk. Maias klasse stilte den ene dagen og det lettet oss veldig, men av en eller annen grund kom de ikke dag to (sikket en misforståelse ute og gikk et sted), så det skapte en del kaos.

Heldigvis så hadde utøvere fra andre klubber stor forståelse for problemet, og de stillte opp og hjalp oss. TUSEN, TUSEN TAKK FOR HJELPEN HAUGESUND OG BERGEN!!! Det skal ikke bli glemt!!!

Vil forresten skryte av Kristine Egelandsdal, som hadde fått den vanskelige jobben med å skaffe folk. Hun gjorde en knalljobb!!!! Takk også til alle andre som bidro. Har ikke navnet på alle, derfor skriver jeg bare TAKK!!
Vil likevel fremheve familiene Aas og Fossum......, - tror ikke det hadde blitt noe stevne uten oss;)

Jeg visste ikke hva jeg skulle være, bare at jeg skulle hjelpe til, helt til rett før stevnet. Og selv da fikk jeg ingen info og måtte innhente alle nødvendige opplysninger selv - det irriterte litt.... Jeg tror likevel stevnet gikk bra. Dommerne sa i alle fall til meg at de var fornøyde :)

Fredagskvelden satte jeg og nipugget regler. Her skulle ingenting få skjære seg som jeg kunne forhindre. Og ganske riktig fikk vi to utøvere som det ble noe «kluss» med (NB! Ikke utøvernes skyld!!) Vi fikk rettet opp i begge:) Den ene hadde filmet et løp og prøvde seg på å bruke det som «bevis», men DA tente jeg. Det er nemlig ikke lov! Og siden jeg selv er dommer (i rallylydighet) vet jeg sååå inderlig vel at vi bare er mennesker, og at dommernes posisjon gjør at de ikke alltid ser det samme som publikum – på godt og vondt. Så den delen forkastet jeg uten dikkedarer. MEN jeg var likevel villig til å prøve å finne ut hva som var skjedd – og det klarte vi helt fint – uten film ;)) Tror derfor de fleste utøverne var fornøyde til slutt likevel ;) - Har ikke hørt noe annet i alle fall :)

Været var også med oss, noen små drypp hele helgen var alt. Så jeg syntes det ble et flott stevne.
Vil også få skryte av dommerne. De var så faglig dyktige i tillegg til menneskelige. Dette var også med på å sette sitt preg på stevnet :)
Dommerne var:
Peter Rodin, Sverige
Rollie Schiltz, Luxenburg
Ton Van Der Lar, Nederland

Søndag var det grillaften for alle som ville. Det ble en koselig sosial sammenkomst. Veldig mange stilte opp. Overraskende mange faktisk! Dommerne ble hentet på hotellet og var med til de ikke holdt ut lengre - pga kulda ;)
Ungdommen koste seg med hverandre og kubbespill. Vi litt mer (tilsynelatende) voksne skravlet i vei om alt og alle ;)) Det ble likevel en ganske tidlig kveld på oss, men klarte jeg å somle meg i seng før 01.30? Nei.... - Og oppe igjen rett før 06.00...

Vi var tidlig ferdig mandag. Eivind og Johnny (ansvarlige for premieutdelingen) kjørte på. De vet begge to (av erfaring) hvor annige folk - som har lang vei å kjøre, er for å komme seg avgårde på hjemveien - etter en lang stevnehelg. Kan ikke huske at et stevne har vært så tidlig ferdig før. Dommerne skrøyt også ;)
Peter Rodin var fornøyd med at Eivind assisterte han med banebyggingen, forstod jeg. - Det går litt fortere da ;))

Det ble utdelt noen Cert denne helgen (Tara skulle vel hatt 3 av dem.....), jeg har ikke fått med meg til hvem, men Kine Eimhjellen med Mira fikk endelig Championatet, så gleden stod i taket ;)) Det er deg vel undt Kine!!

Selv må vi være ganske fornøyde med resultatene. Eivind hadde nok helst sett at Dewey hadde gått feilfritt i alle fall i et agility eller hoppløp – men, men..... Vi dro nå i land et par NM napp til lag, så vi får glede oss over det ;)

Våre resultater – så langt jeg har fått med meg.... (får oppdatere når kritikkskjemaene kommer ;)
Løp
Tara
Kl. S.3.
Dewey
Kl. S.3.
Kahrma
Kl. S.2.
Lø. Agility
1. Plass
3. Plass
7. Plass
Lø. Hopp
4. Plass
Disk
4. Plass
Lø. Lag
1.Plass
2. Plass
1.Plass
Lø. Åpen



Sø. Agility
5. Plass
4. Plass
5 Plass
Sø. Hopp
2. Plass
Disk
7 Plass
Sø. Lag
1. Plass
1. Plass
2. Plass
Sø. Åpen



Ma. Agility
6 Plass
11 Plass
3 Plass
Ma. Hopp
2 Plass
11 Plass
3 Plass
Ma. Lag
2 Plass
2 Plass
1 Plass
Ma. Åpen Finale
5 Plass
11 Plass
10 Plass

Ellers hadde vi åpen konkurranse, som gikk over 3 dager. Den siste dagen var det finaleløp, der de 5 beste små hundene sammenlagt, de 10 beste mellom hundene sammenlagt og det 15 beste store hundene sammenlagt fikk gå.
Det var kjekt med en uoffisiell finale på slutten. Gratulerer til alle vinnerne! :D
Nå gjelder det bare å komme seg på beina igjen før neste helg – med nye strabaser.... ;))

Ingen kommentarer: