onsdag 25. august 2010

Mandag og tirsdag 23/24.08.10

Mandag 23.08.10
Jeg våknet rett over 06.00 – og mamma var visst fornøyd med meg i dag også ;) Hun har enda ikke vært oppe en natt med meg – noe hun sier hun er glad for :)
I dag tok vi det med ro. Koste oss inne – og ute, her hjemme. Mamma ville ikke styre så mye denne dagen – hun sier hun er sliten etter noen hektiske uker.....

Jeg er blitt mye tryggere hjemme. Prøver å få både Tara og Dewey i lek – men de vil ikke leke med meg :( likevel er det skjeldnere og sjeldnere at de knurrer til meg – selv om jeg er ganske frekk med dem (- sier mamma....) Jeg prøver å tråkke på dem, bite i dem, henge i halen på dem m.m. Det eneste de ikke godtar er at jeg prøver å ta fra dem mat eller leker.

Mamma puttet oss forresten i hagen en stund i går. Hun sier at jeg må vende meg til det også. Først gikk jeg på do...., så var det oppdagelsesferd.... og til slutt fant jeg ut at det luktet Einar og Even her! Da måtte jeg jo finne dem! Etter å ha fundert litt tok jeg sats. Hoppet opp på noe mamma kaller «hagestol» som det er et lite bord til. Herfra klarte jeg fint å hoppe opp i vinduskarmen (som er en brei murkant – og som Dewey av og til ligger i....) og jeg hadde rett. Det er her lukta kommer fra. Siden vinduet stod åpent spankulerte jeg inn – og hoppet ned.... nå tok det ikke lang tid før jeg fant Einar :D Mamma stod oppe på kjøkkenet og så på hva jeg gjorde. Hun bare rister på hodet av meg..... Einar bar meg tilbake i hagen – og mamma ba han lukke vinduet, men det hadde han glemt! Derfor gjentok jeg snart hele prossedyren så nå vet jeg hvordan jeg skal komme meg ut fra hagen :P
Dewey hoppet over hageporten i dag igjen – det er visst noe han pleier å gjøre, men siden jeg ikke klarer det enda må man jo ty til de midler man har......

Forresten kan det hende mamma hadde rett i at det ikke var så lurt av meg å hoppe så høyt ned.... (ca 1 meter), for resten av dagen og kvelden haltet jeg......

Pappa bråkte mye i ettermiddag, han skulle lage noen nye skiltholdere til mamma, som ikke tar så mye plass. Jeg liker ikke bråk, men likevel la jeg meg ned og sov i stuen med alle vinduene oppe, mens pappa sagde i vei med en svær motordreven sag. Mamma sier at jeg takler bråk bedre og bedre – noe hun visst er glad for..... Skudd har jeg enda ikke reagert på noe som førte til at mamma smilte stort, og sa at det kanskje blir funksjonsanalyse på meg om et par års tid..... (Jeg aner ikke hva det betyr – men det er sikkert noe kjekt :))

Jeg fikk forresten være med på Rallytrening også. Der var det knallkjekke folk!! Hver gang det kom et nytt menneske bare spurtet jeg bort for å hilse. De var såååå kuule!! :D
Plutselig satte de i sosialiseringsring – og jeg var kjapp med å sjekke ut om de hadde noe i hendene – slik som de på Nrh-treningen hadde – og noen av dem hadde, andre fikk jeg kos av. Joda – jeg lærer ganske fort.... ;))



Tirsdag 24.08.10
I dag var det en litt anderledes start på dagen. Tenk mamma la meg igjen etter at vi hadde vært ute og tisset! Hun vil ikke at det blir en vane for meg «å styre livet hennes» som hun sier, derfor måtte vi «sove» lenger i dag.... Mamma sier at hun har gjort dette med alle hundene, og at det resulterer i at vi sover helt til de tobeinte menneskene står opp – uansett når. Mamma liker å ha det sånn.... så da lå både jeg og mamma lenge i dag. Tror ingen av oss sov så mye – men det var visst heller ikke hensikten....

Da vi endelig stod opp, ble jeg luftet igjen – sammen med de to andre hundene. Så fikk jeg mat – og så var dagen igang....

Jeg slapp å være alene da mamma skulle gå tur med de andre to, denne dagen. I stedet fikk mamma Einar til å passe på meg. Dette gjorde hun fordi jeg hadde sovet så lenge og var såååå opplagt. Da mente hun at det ikke var retferdig mot meg å stenge meg inne i bur og gå fra meg. Hos Einar er det kuuult!

Da hun var ferdig med turen hentet Even meg - og puttet meg i bilen. Så kjørte vi til butikken. Her har jeg vært før! Jeg slo meg fort til ro og sov masse. Ellers hadde jeg med en leke og noe å tygge på, samt teppet mitt (som jeg ikke brukte...) jeg ville bare ligge under beina til mamma – eller midt på gulvet så jeg hadde full oversikt....

Det kom inn forskjellige mennesker og hunder i butikken. Noen av hundene prøvde jeg å knurrebjeffe på – men det hjalp ikke... mamma bestemte at de skulle være der. Jeg var ikke så tøff med de andre hundene – når jeg møtte dem, men menneskene er fortsatt kjempe-kjekke. Likevel når jeg sover har jeg ikke veldig lyst til å bli forstyrret – da gidder jeg ikke hilse på noen. Mamma sier det er helt ok. Hun mener også at da må jeg få fred.

Jeg var likevel ganske flink og hilste på en storpuddel tispe og en Groenendal han, samt så vidt på to pinchere.... Det var alle ok hunder, men du verden så forskjellige hunder kan være i utseende!!

Etter at vi var ferdige i butikken – da hadde jeg sovet leeenge...., var det kommet noen damer som skulle på noe som heter «apellmerkekurs». Det er mamma som skulle holde det kurset. Damene var kjekke å hilse på. Etter å ha hilst – og fått sniket til meg noe godt....., ble jeg puttet i bilen. Der lå jeg til de var ferdige med kurset.

Jeg halter fortsatt ganske kraftig etter «raptussene» mine....., men jeg er faktisk blit litt mer forsiktig med meg selv – så kanskje jeg har lært noe likevel....? Mamma hadde tenkt å dra på Nrh-trening med meg i morgen, men siden jeg halter sånn valgte hun å melde avbud – for jeg passer jo ikke på meg selv......!

Mamma sier at hun ikke er begynt å «trene» meg enda (- hva nå det betyr....) Likevel er jeg blitt ganske flink til å tilby noen atferder. Jeg legger meg forran kjøkkendøra, sitter pent når vi kommer inn fra lufting, går pent i bånd, sitter og venter på maten - for å ta noen eksempler....
Ellers er jeg så vidt begynt å trene mamma på kontakt..... - og så har jeg funnet ut at det er ganske lurt å komme når hun roper på meg (- men bare når det ikke er andre spennende ting som skjer......;)

Nå i kveld ville Tara leke med meg og jeg fikk en morsom stund sammen med henne. Dewey var visst sliten etter ag.treningen – for han gadd ikke flytte seg engang.

I kveld var jeg ganske lenge oppe – for det var pappa som la meg.....

Ingen kommentarer: