tirsdag 31. august 2010

På stevne fredag, lørdag og søndag sist i august 2010

Oj mange dager å oppdatere nå.....

Det har kort sagt vært en helg med mange inntrykk...

Vi dro fra Stord fredag formiddag, så fortsatte vi til Bergen der vi skulle finne ut hvor Maia bor nå. Vi fant frem til slutt – etter å ha kjørt på noen smale veier (- som pappa kaller krøterstier... Han er ikke særlig glad i sånne veier, og i alle fall ikke med campingvogn :)

Hos Maia var det 4 Berner sennen hunder, en welsch spaniel og Kahrma. Jeg hilste ikke på hundene, men folkene var kjempegreie. Etter å ha vært hos dem leeenge - fortsatte vi til Stend jordbruksskole, der Maia går – og der stevnet skulle være. Her hadde vi fått lov til å campe for anledningen.

Vi valgte selvfølgelig den skjeveste plassen – typisk oss ;D Ja, ja da slapp de andre å stå der :P Mamma valgte den plassen fordi jeg da kunne stå i garde like i nærheten, men siden det stort sett var ganske stygt vær, ble den likevel ikke brukt så mye.....

På Stend var det masse andre dyr, så jeg fikk hilst på hester - disse så ut som store hunder og virket ganske ok, geiter - som var dødsskumle! Jeg valgte derfor forsvar.....: så jeg gikk imot dem med dødsforakt, flekkede tenner og dyp knurring....! Fugler i alle kategorier var det også. Disse hilste jeg på med skrekkblandet fryd. Hanene vekket meg forresten om morgenen, og den første dagen ble jeg litt redd. Da bjeffet jeg og knurret litt på lyden de laget. Mamma stod opp med meg og jeg fikk se hvor lyden kom fra og hvem som laget den, så de neste dagene reagerte jeg ikke når hanen satte igang vekkeklokka ;) Grisen fikk jeg ikke sett, men jeg hørte at den snorket – en rar lyd..... Alle smådyrene var låst inne, men jeg hadde egentlig mer en nok med de jeg fikk hilst på, så det var helt ok.

Mamma hadde – som sagt glemt kameraet..... - men hun hadde husket laderen..... ;) Derfor blir det ingen bilder fra turen, noe som irriterer mamma litt – eller rettere sagt ganske mye.....

Resten av helgen fikk jeg hilst på hauger av folk – og andre bikkjer. Noen valper og noen voksne – både av folk og hunder ;)

Tror jeg klarte å sjarmere ganske mange he, he :))

Mamma var veldig glad for alle de flinke folkene i Bergen. For de første så var de flinke når de hilste på meg, for de andre så var de flinke til å si ifra om jeg kunne få hilse på hundene deres eller ikke.

En dame sa til mamma at hvis hun klarte å «ødelegge» meg så var hun god (jeg vet ikke helt hva de snakket om, men..... - mamma smilte i alle fall stort etterpå :D

Jeg hilste som sagt på veldig mange hunder. Den minste var en papiljonvalp – den var vel halvparten så stor som meg og den største var nok en ung berner sennen tispe. Ellers var det alt mulig «rart» av utseende, størrelser og raser, så nå er jeg ikke så redd andre hunder lengre :) I alle fall så tiner jeg fort opp, og blir gjerne med på litt aktion ;))

De første nettene i Bergen var kalde, og siden mamma ikke har kjøpt dekken til meg fikk jeg derfor ligge inne i campingvogna – i bur. Det gikk veldig bra. Jeg sov til over 06.00 hver dag :) De 3 andre hundene sov i bilen.

Maia tok meg med på «sosialisering og miljøtrenings-runder» - og det gjorde pappa også.

Jeg begynte forresten å tilby kontakt, sitt og dekk i Bergen – må jo ha noe å gjøre.... – og så fant jeg ganske fort ut at det vanker en godbit når jeg gjør det :) Har gjort det litt hjemme også, men nå var det veldig bevisst – og så blir mamma så fornøyd.....

Maia sier jeg er ulydig, men mamma mener jeg er ganske lydig, hvem som har rett vet ikke jeg.... Jeg kommer i alle fall når mamma roper navnet mitt, eller når hun sier kom – men ikke hvis jeg er i lek med andre hunder, eller det er andre sterke forstyrrelser – da konsentrerer jeg meg jo om dem ;)

Mamma er i alle fall ikke redd for å gå uten bånd med meg – bortsett fra ved hovedveien, i byen og sånne steder.

Hjemreisen gikk fint. Jeg hadde litt vondt i magen min, så vi måtte stoppe og lufte før hver ferge, men ellers var det ingen ting.

Ved den siste ferja kom det en bc-blanding løpende mot mamma og meg. Den kom med full bust så mamma var lynkjapp til å løfte meg opp – hun ville ikke at jeg skulle få noen negative opplevelser nå – etter en så bra helg. Etter hvert kom eieren til hunden, han ba om unskyldning og sa at hunden var snill, og da satte mamma meg ned så vi fikk hilse. Mamma liker jo ikke å løfte meg opp når det kommer andre hunder – men av to onder gjør hun heller det enn at jeg skal få meg en smell – sier hun. Den andre hunden var litt voldsom, men det var ikke verre en at jeg ville være med dem da de gikk :))

Det var godt å komme hjem. Det tror jeg alle sammen syntes :)

Etter hjemkomsten, sover jeg på hunderommet i bur – så nå begynner jeg å bli «stor» :) Jeg peip et par minutter den første kvelden, det var alt. Så sov jeg hele natten til pappa stod opp for å gå på jobb. Da ville jeg også starte dagen – derfor ropte jeg på mamma.... hun stod opp og luftet meg, og så var mandagen startet for vårt vedkommende ;)

Ingen kommentarer: