torsdag 16. september 2010

Her kommer jeg, Ficus De La vie Pastorale, på valpekurs dag 2 ;)

Akkuratt slik ankom jeg valpekurset i dag. Med selvsikker mine, og klar til aktion. Jeg var første mann ut av bilen og skulle trene på noe så vanskelig som omvendt lokking. Det var virkelig vanskelig med en gang for Damen som brukte meg som «prøvekanin» - eller i alle fall til å vise øvelsen, hadde knallgode godbiter med seg – Leverpølse fra Agder. Det er godt det!!!
Likevel tok det ikke lang tid før jeg forstod prinsippet, og da gikk det bra - og jeg fikk disse nydelige godbitene som belønning.

Så var det valpeslipp – etter at vi hadde trent bitte litt kontakt med eierene våre. Det var mye kjekkere i dag. Jeg turde å leke litt med alle de andre hundene, men den lille hvite spisshunden var fortsatt kulest :) Da slippet var ferdig var det forskjellig slags kontakttrening og «sladretrening» som stod på programmet. Det hadde nok ikke vært så vanskelig hvis det bare ikke hadde vært så enormt mange forstyrrelser der i dag. For det første var hele parkeringsplassen full av biler, og disse kom det folk til hele tiden. Damen sa det var orienteringsløpere som skulle være tilbake til klokka 20.00 – men de kom jo mye før..... For det andre var det hester i hauger og lass der, og for det tredje var det fremmede hunder og andre mennesker (turgåere kaller mamma dem). I en periode ville jeg verken ha leke eller godbiter – det sier litt om hvor strekt dette var for meg.

Mellom hver «økt» måtte vi inn i bilen for en liten «timeout». Hver gang vi skulle ut igjen trente mamma på kontakt og burtrening. Jeg måtte være inne i bilburet til jeg fikk «værsegod» av mamma. Da fikk jeg lov til å gå ut av bilen, men så måtte jeg ta kontakt med henne igjen før vi fortsatte treningen. Hm.... mamma begynner å bli kravstor!

Vi trente mer omvendt lokking, men mamma syntes det blir en konflikt med Nrh-belønningen, og det sa hun til Damen da kvelden var slutt – Damen sa seg enig. Derfor skal jeg ikke trene dette mer – på den måten, akkuratt nå.

Ellers trente vi litt Touch i hånd. Dette klarer jeg fint, men mamma er ikke startet med kommando enda.

På innkallingen roter mamma fortsatt..., mamma glemmer å klikke!! Men ellers går det bra ;) Jeg var kjempeflink på tur med Tara, Dewey og mamma tidligere i dag. Så flink at mamma ble kjempeimponert :))

Kontaktlyden trente vi også litt på, men det var så mye bråk der i dag at mamma gav opp.....

Gå pent i bånd går veldig fint når jeg går – og trener, alene med mamma. Men dere skal se meg når mamma går med oss alle 3...... - da går det ikke like bra...... ;)

Ingen kommentarer: