søndag 5. september 2010

Overværs trening for aller første gang. Vigreskogen.


Vårt aller første "overvær"

Endelig en hel natts søvn – det ser ut til at BIOLA gjorde underverk. Bølla har vært fin i magen siden hun fikk det i går ettermiddag. Hun (og jeg) sov hele natta i natt – herlig!!

Så i morges fikk hun kun en skål med dette før vi dro på luftetur med de to eldste.

Nede ved sjøen «mistet» jeg Ficus. Hun ble plutselig søkk borte, jeg må innrømme at jeg fik litt panikk for vi var rett ved den råtne brygga med stooore hull. Jeg var livredd for at hun hadde falt i vannet. Jeg ropte og ropte. Så sa jeg til de to andre hundene «hvor er Ficus», uten at det så ut til å nytte.... men plutselig så er Tara vekk og etter noen minutter kommer hun igjen – med Ficus! Gjett om jeg ble glad!! I tillegg til dette så «påviste» hun stedet hvor hun hadde funnet Ficus. Jeg fikk helt klump i halsen!! Flinke jentå mi :D

Etter denne lufteturen dro Ficus og jeg avgårde på Nrh trening, og denne gangen hadde jeg planer om at hun skulle få finne folk på overvær før hun fikk kose med dem.

Jeg hadde allerede - da jeg så at Ritva meldte seg på denne treningen, bestemt meg for at henne ville jeg ha som figurant – selv om jeg skulle vente hele dagen på henne. Dette fordi Ficus hadde det knallgøy med henne i butikken forrige uke og jeg synes det er veldig, veldig viktig at hun får figuranter hun liker nå i starten.

Jeg forstår at jeg laget litt trøbbel for Tones planer med dette – men som den flotte organisator Tone er, så tok hun utfordringen på strak arm og alt løste seg for det beste for alle (tror jeg...?)

Før vi startet ville de andre hilse på Ficus. Joy var også ute og for første gang var Ficus litt tøff med en annen hund (så lenge jeg har hatt henne....) Etter en kort hilseøkt puttet jeg henne i bilen igjen – hun skulle ikke bli for sliten før treningen startet ;) Men på denne tiden rakk hun å velge seg en annen figurant også – det ble Gro Elin :)

Vi var sistemann ut på «valpelaget» og jeg var ganske spent på hvordan Ficus ville reagere. Jeg valgte Morten og Gro Elin som figuranter – og Line som «pressefotograf» ;) (Ritva skulle være figurant i andre økt ;)

Ficus fant Morten først. Han hadde caps på seg, så da hun lokaliserte han så hun først ikke at det var et menneske og var derfor litt forsiktig, men så fort hun oppdaget at det var en mann der, var det full fres frem. Jeg er veldig fornøyd med at hun løste det. Jeg var ganske tett på henne den første gangen, men jeg tror ikke det skal mange treninger til før hun jobber veldig selvstendig ;))

 Morten og Ficus

Hun slo fint på Gro Elin etterpå og det virket som om Ficus storkoste seg sammen med henne. Gro Elin fikk henne også i lek – etter at hun hadde fått noen godbiter.
 
Gro Elin og Ficus

Gro og Ficus i kjekk lek

Denne økta gjentok vi en gang til men fra å være på den åpne gressmarka første gang, var vi nå litt inne i skogsholtet andre gang. Her var det mindre vind, men Ficus jobbet bra – selv om hun ikke helt visste hva hun holdt på med. Det var vanskeligere å lokalisere figurantene inne i skogen – virket det som.

Ficus prøver å finne figurantene i skogen

Tredje og siste økta ville jeg derfor gjøre lettere igjen – nå ville jeg også ha andre figuranter. Kristin M og Ritva fikk den store æren.... ;))

Det var fortsatt lite med vind, men det virket som om Ficus visste hva hun skulle nå, så hun brukte nesa fint. Hun fant Kristin først og her ville hun bare ha godbiter, men da hun fant Ritva var hun villig til en lekeøkt også. Det kan ha noe med leken å gjøre, men jeg må prøve meg frem for å finne ut hva som funker ute hos figurantene. Foreløplig er det nok tryggest med godbiter hos de fleste ;)

Jeg er kjempeglad for at hun slo så fint på alle figurantene. Det er ikke snakk om noen avstand enda, men hun var lett å lese når hun slo. Kroppsspråket hennes er jeg veldig fornøyd med, man så at det lå glede og forventninger i hele henne :D

Hjemme igjen hadde vi middagsbesøk. Ficus fikk derfor lekt litt med Benjamin - som hadde med seg leken vi hadde glemt hjemme hos dem. Det er med skrekkblandet fryd Benjamin leker med «lillevovven» Han vil gjerne leke med henne – men hun er litt «bitete» (den verste valpen vi har hatt når det gjelder biting), så derfor er han ikke helt trygg. Ficus var også oppe i sofaen og hilste på Sebastian – det var akkuratt som om hun forstod at han var en baby, for nå bare slikket hun ;)

Jeg ville jo tro at Ficus ville kolapse helt etter denne dagen, men neida. Her var det full rulle hele kvelden. Hun føyk opp og ned trappene, inn på hunderommet – hentet leker og dro dem opp i en haug i stuen. Her lå hun så og koste seg. Hun prøvde også å få de to andre i lek – særlig Tara prøver hun å få til å leke om kvelden – og Tara svarer opp....

Flere bilder finnes her på Facebook

Ingen kommentarer: