torsdag 14. oktober 2010

Første Nrh-trening i mørke

Endelig fikk vi vært med på en onsdagstrening – og det var såååå kjekt!
Dere skjønner vel alle at da gikk det bra ;D

Kort fortalt så var Ficus 4 mann (hund) ut (av 7: Ritva, Morten, Line, Kristin, Steffen, Runar og meg ), så mørket var begynt å senke seg, og jeg hadde sommerfugler i magen. Ville hun takle dette? Hvordan skulle jeg gjøre det? Det var ingen å spørre (som selv følte seg 100% sikker på hvordan dette burde løses) så jeg måtte følge magefølelsen min. Jeg hadde en plan B – hvis tingene ikke ville fungere – er jeg ikke blitt flink :p

Jeg valgte lilleskogen pga mørket og pga at Ficus ikke kunne få syn – bare lyd. Det har vi jo ikke brukt mye av, men takk til de som har sagt til meg at det var lurt å introdusere Ficus for «alt». Det hadde jeg igjen for denne kvelden :)

Jeg valgte også med vilje en «ny» figurant for henne. Steffen. Dette for å generalisere figurantene med en gang. Jeg har prøvd å ha en ny figurant på hver eneste trening – og kommer til å fortsette med det, så lenge det er nye å ta av ;)

Ficus fikk bare lyd – klapping fungerte best. Hun løp ut som bare det. Jeg ble nesten helt paff selv over hvor flink og ivrig hun var. Det lille «blå lyset» fløy bortover i skogen. Hun bommet litt på første figurant, så her sendte jeg en gang til. Neste var rett i funn. Den 2 figuranten lå ikke så langt ute, men resten av figurentene lå på ca 50 meter – tror til og med Ritva lå lengre ute på et par funn.

Ficus fikk tomslag på 3 figurant fordi hun skrådde litt, men hun gikk så bra og søkte så fint at jeg valgte å ikke sende henne på nytt. Så ble det også tomslag på 6 figurant, men denne gangen søkte hun tilbake til forrige funn – derfor valgte jeg å sende henne en gang til her – noe de andre mumlet seg enige i. 7 fig gikk uten problemer – hun måtte søke litt, men ellers ett flott slag. 8 fig måtte hun jobbe lenge på, derfor valgte jeg å avslutte her - hos Ritva. Ficus virket ikke sliten i det hele tatt, men derimot veldig motivert – ute hos en av yngligsfigurantene sine. Jeg syntes selv jeg var flink som sa stopp nå ;)

Waoh! For en trening :D Jeg kan ikke få sagt nok hvor fornøyd jeg er. Det er tydelig at det lille vi har vært ute i mørket og trent har gjort henne trygg også her. Yes! Jeg har gjort rett ;)) Akkuratt nå har hun av og til bjeffet litt på «skumle» ting, derfor er jeg enda mer fornøyd med denne kvelden.

Det eneste jeg kanskje kan «klage» på er at hun stoppet og snuste (og spiste «noe») på midtlinja noen ganger. Men der stoppet jeg henne – så får vi se om det hjelper.... Jeg har nå fått meg en hund med stor H – om hun er aldri så liten av størrelse......

Ficus virker veldig trygg både seg selv, andre mennesker og andre hunder, da Joy og Teisen «kranglet» litt etter at vi var ferdige med å trene, stod hun bare og så på – uten å vise tegn til å ville blande seg. Det må jeg si at jeg likte ;) Ellers bruker hun veldig mye kroppen til å dempe/roe de andre hundene med.

Jeg brukte bare godbiter både hos Steffen og Ritva. Det fungerte flott :) Takk for hjelpen alle sammen ;)) Det blir to uker til neste onsdagstrening, - sukk.... ;))

Ingen kommentarer: