søndag 14. november 2010

Kaoshelg....

Vi startet helgen fredag – med en bil som skulle ha blitt levert inn torsdag for reperasjon. Den startet ikke. Så halve fredagen gikk med til å få denne bilen på verksted (Chevrolen har stått i ro nesten et år, så kanskje ikke så rart at den ikke ville starte nå.... ;) Resten av fredagen ble brukt på å hente dommer Lee Gibson, som skulle holde agilitykurs her i Stavanger denne helgen. Flyet ble selvsagt forsinket, så da var det frem og tilbake og masse styr. Det gode var at vi fikk et uventet opphold hos Veronica og Sebastinan, så ikke så galt at det ikke er godt for noe ;))
Alle planene mine gikk i hvert fall i vasken, og hundene fikk minimalt med både tur og trening – av meg. Heldigvis gikk Maia en god tur med Dewey og Kahrma, og Eivind (som dro til Stord for å konkurrere) fikk trent Tara og Dewey litt med «Stordgjengen». Ficus fikk rett og slett en tvunget «fridag». Hun lå mye i bur denne dagen, men taklet det fint :) Jeg tror faktisk Ficus hadde godt av denne dagen, for vi har vært litt vel aktive i det siste ;))

Lørdag var hun i alle fall «Fitt For Fight». Etter å ha fått Maia og Kahrma til Åsen (Jeg hadde flaks, Einar tilbød seg både å kjøre dem og å hente Lee på hotellet, så jeg fikk plutselig god tid :) somlet Ficus og jeg oss avgårde på trening. Vi kom så seint at jeg trodde vi var siste mann, men det kom mange etter oss. Til slutt endte vi med å være de som startet på vårt «lag». Jeg tror nok i ettertid at vi «sneik i køen» forran John og Odin, men som den gentelmannen John er, sa han ingen ting! Laget vårt bestod av Line, Frank, John og oss.

Jeg hadde bestemt meg for å ha syn denne gangen, ikke for mye – men litt. Tingene gikk ikke etter min plan, så jeg er totalt sett ikke helt fornøyd med 1. økt. Hvorfor? Hvem vet. Jeg syntes Ficus vimset og det virket ikke som syn hadde ønsket effekt på henne denne gangen. Likevel kan jeg ikke si meg misfornøyd heller, for Ficus går laaaangt, hun søker fint og hun gir seg ikke. Så det jeg vel egentlig ikke var helt fornøyd med var mitt eget opplegg :p

Mens figurantene ble lagt ut peip Ficus der vi stod og ventet, forventningene var tydelig store! Det ble til at Frank styrte midtlinja mens Line og John var figuranter. Fordi jeg kjenner John ga jeg han en leke til Ficus, som han kunne prøve på henne. Det funket litt..., han brukte fantasien og fikk henne dels i lek, men det er tydelig at godbiter fortsatt er best...
Ficus hadde en periode der hun ikke ville gå ut – bare snuse, snuse og da kjente jeg at jeg ble irritert! :p Det viste seg at hun måtte på do..... Skjerpings til meg selv!
Det ble 8 eller 9 slag på Ficus denne økta.

I økt to synes jeg selv at jeg hadde en drømmehund :D
I det vi går for å komme til runderingsløypa drar Ficus sånn i båndet, at halsbåndet ryker :p – Må visst skaffe meg et bedre ;)) Men jeg klarte å kalle henne til meg før hun satte avgårde etter figurantene og det er jeg kjempestolt av :)
Nå styrte John midtlinja og Line og Frank var figuranter (Frank var ny figurant for Ficus)
Meningen var å bare ha lyd nå, men i det jeg stiller henne opp på midtlinja, så ser jeg at hun får overvær og velger å bare sende. Hun gikk rett til figurant. Så gjør vi klar på motsatt side, hun får en liten lyd (som ikke jeg hører) – og går ut som et kanonskudd. På vindsida velger jeg igjen å sende uten påvirkning – og det funker ;) på motsatt side er hun også nå så fokusert at jeg velger å bare sende henne. Enda et nydelig slag :D denne gangen helt uten noen form for påvirkning. Til sist avslutter jeg på vindsida, og nå så vi hvordan hun jobbet med vinden. Kjempestilig å se :D

Jeg er utrolig positivt overrasket etter økt 2. men hvorfor er det så stor forskjell på disse 2 øktene? Var det for lett for Ficus med syn, slik at hun rett og slett tok seg friheter til å gjøre andre ting først (= hun hadde kontrollen?) Jeg vet hun er en hund som må ha utfordringer, ellers blir tingene kjedelig, kan det være det? Jeg aner ikke, men det var så stor forskjell at det er den eneste forklaringen jeg pr. nå kommer på. Kanskje syn faktisk ikke er det rette for min hund? Hun går alle fall mye bedre på lyd/vind (og det er ikke første gang jeg har registrert det), men nå ville jeg liksom gjøre «riktig» i forhold til det Paul har lært oss, men det funket altså ikke denne gangen.....
Det som også er bra er at hun ikke skiller på figuranter. Alle er like kuuuule, så der kan jeg slappe av og bruke de som til en hver tid er disponible for oss ;) Dette skyldes nok at alle som har vært figuranter for Ficus har gjort en knallbra jobb. TAKK alle sammen :D

På lørdag gikk tiden fra meg/oss, så plutselig oppdager jeg at klokka er blitt mye mer en jeg trodde, og dermed måtte jeg snart hjem.... Likevel fikk jeg to økter – dere er snille!! Det skal ikke skje ofte at jeg må stikke på den måten, men akkuratt denne helgen har vært et mareritt for å få alt på plass. Når Eivind var på Stord, Maia på kurs, vi (Maia) skulle ha folk på kvelden (Lee og noen av agilityfolka), og det er farsdag i dag, så fikk jeg det plutselig noe travelt med å få alle nødvendige ingredienser i hus. Jeg liker best at tingene er planlagt litt på forhånd, kan ikke fordra når jeg ikke har kontroll – noe jeg ikke har hatt de siste dagene, så det meste er tatt på sparket. Håper snart det roer seg, men ser ut til at det ikke blir før neste helg.... - kanskje.... ;p

Maia er i alle fall fornøyd med agilitykurset. Hun er jo så «heldig» å få gå med 2 hunder, for Marit B. ble sjuk og dermed går Maia også med Zita. (De er delt opp i grupper, så Zita går i nybegynnergruppa og Kahrma i den viderekomne gruppa, derfor går dette ann.) Maia lærer masse av dette – og det er jo kjekt :)

Eivind kom hjem fra Stord i går kveld. Han var ikke helt fornøyd, hadde «bare» fått 3 plass med Tara i agility – gutten disket..... Men han vant åpen klasse med Dewey og kom på 2 plass med Tara. Dewey gikk også feilfritt på lag. Eivind sier at underlaget var så glatt at hundene sklei, og da er det ikke gøy å gå. Tara sklei rett inn i den ene pinnen den ene gangen og fikk dermed et riv, surt - men sånn kan skje alle.
Nå er det heldigvis (?) Lov å gå med klister i NM om 2 uker, men vi er jo noe usikre på om det er bra eller ikke, særlig siden vi aldri har brukt dette på våre hunder før....

I dag tidlig kjørte jeg Maia til Agility banen og hentet Lee på hotellet, så hjalp jeg litt med å sette opp banen. Deretter tok jeg ut Ficus på agilitybanen, for første gang. Hun var tydelig ivrig – og uredd, men forstår ikke helt hva hun skal ;) Det jeg ble mest imponert over i dag var hvor villig hun var til å jobbe selv med andre hunder i nærheten. Hun kom også på innkalling, og lot seg ikke forstyrre mens vi trente. Kanon!! Dette er jammen bra konsentrasjon på en valp!!!
Vet ikke om det blir så mye mer trening på Ficus i dag. De store hundene skal nok gå litt agility seinere i dag, men kvelden er reservert for familien – med middag og besøk.

2 kommentarer:

Gerd Marit sa...

pyuff - travel helg!

Ghita sa...

Ja.... - og i dag startet dagen kl 04.00! (Dommeren skulle kjøres til flyplassen....)- og i morgen skal jeg frem og tilbake til Bergen...., så jeg gleder meg til roligere dager og "fri" ;))