torsdag 2. desember 2010

Så trener vi litt hjemme...

Da har jeg fundert litt igjen, og er kommet frem til at jeg velger å ikke trene mer på onsdagskveldene i år. Dette fordi Ficus nå er i en «spøkelsesalder» og jeg ønsker ikke at hun skal oppleve noe som kan skape problemer i fremtiden. I stedet kommer vi til å trene litt forskjellig her hjemme – som nok gjør at treningen i Nrh også vil få fremgang neste år :) - Det er i alle fall planen.
Vi trener litt sporadisk lydighet, men jeg har hele tiden fokuset på at vi skal godkjenne, derfor legger jeg listen høyt – og nøye (tror jeg...;)
Jeg kan vel nå si at apporten sitter ganske bra. Det eneste som mangle her er «sitt og bli» mens jeg kaster apporten ut (lydighetsøvelse). Ficus både henter, kommer på plass og leverer i hånden min nå – så jeg er godt fornøyd :) I dag strakk vi det faktisk lengre. Jeg la apporten på en sekk, gikk noen meter ifra og hun hentet den inn til meg ;) Kan ikke klage da! Blir ikke baklengskjeding akkuratt – men vi kaller det momenttrening ;D

Ellers er vi startet på «dekk og bli» for fullt nå. Hun synes tydelig at det er litt kjedelig å ligge når mamma går mer en 15 meter – eller gjemmer seg, men vi jobber videre med den saken :) Hun er veldig flink når hun ska ut av hagen, så det handler nok om generalisering i de forskjellige settingene – og forventningene hun har. Jeg får trene med avstandsbelønning – så blir det nok bra ;))

Fri ved fot jobber vi også med. Den begynner å komme seg. Innkomsten er stort sett fin og Ficus kan nå sitt og dekk kommandoene ;)

En eller annen form for søk jobber vi med nesten hver dag. I dag hadde vi to økter med søk, der hundene først fikk søke etter baller i et greit område. Så trente vi på lydighetsøvelser og til sist kastet vi ball med ballkaster. Men den ene ballen forsvant ned mellom noen store kampesteiner og vi klarte ikke å finne den. Hundene jobbet og jobbet, så plutselig slo alle 3 på samme sted (Da tror jeg de hadde søkt i nesten 30 minutter). Dermed måtte jeg klatre opp for å se om det var noe der. Joda. Ballen lå godt kilt fast nede mellom noen store steiner. Hundene hadde ikke sjangs til å få tak i den – det var så vidt jeg klarte det! Vi var ute i ca 2 timer og koste oss i det fine, kalde været :)

Tara trente på å ta den apporten jeg ba henne om. Jeg la ut 3 apporter og hun valgte riktig hver gang. Flink jente det! Vi gikk også fri ved fot og trente på vendinger og holter. Det var bra i dag. Tara virket glad mens vi trente – og da er det alltid kjekt! Men hun blir fort sliten, og jeg tror nok hun fortsatt har vondt etter at hun slo seg på vippa i helgen. Hun kviet seg litt for å klatre på kampesteinene i dag.

Dewey trente nesten det samme som Tara, men i tillegg trente jeg han i sitt og bli – siden det er en øvelse som er blitt litt «ødlagt» pga. agilityen (i konkurranser så hender det at han tjuvstarter – og da blir det jo ikke rettet opp....) Han slurvet litt med en gang, men så forstod han at han skulle skjerpe seg – og da satt han som som en påle :D Innsitten er heller ikke så fin lengre, og vi trente litt på det – men jeg tror aldri den blir helt bra igjen (fordi jeg ikke gidder å bruke tiden min på det). Han var i alle fall ivrig og jobbet kjempebra.

Dekk og bli er øvelser som både Tara og Dewey er kjempeflinke på – nå får jeg bare håpe den øvelsen kan smitte over på lilletrollet også ;)

På kvelden tok Eivind med seg de to eldste på agilitytrening, og de storkoste seg visst alle 3. Tara var (som vanlig på trening) sååå flink på feltene ;)
Dewey måtte trene Sitt og bli» før start. Eivid sa at han kom den første gangen, men så gjorde Eivind som jeg hadde sagt han bør gjøre, og da satt gutten så flott som bare det :D Eivid sa han merket at jeg hadde trent han ;)

Ficus var hjemme med meg. Einar kom opp og herjet litt med henne – noe som resulterte i at hun hoppet opp i sofaen og tisset på teppet mitt av hundehår. Det absorberer jo ikke veske og dermed rant det ned der jeg satt. Jeg var dyvåt på alt tøyet untatt bh og sokker! Grrr!! Den rampen!! Etterpå tisset hun på hundesenga – som jeg akkuratt hadde vasket og stappet på nytt. Enda en gang Grr!!! Enten tester hun ut ting nå, eller så var hun så overgiret at hun ikke klarte holde seg. Hun har jo vært renslig i 2 måneder, så dette var litt rart.

Ingen kommentarer: