onsdag 9. februar 2011

En fin treningsdag sammen med hundene :D

Etter Moelven så velger vi av hensyn til andre, å holde hundene våre unna andres hunder i ca 5 dager - da vi vet det har vært kennelhoste der oppe. Nå virker det ikke som om våre er smittet pr. dags dato (de skulle begynne å vise tegn på dette fra 3- 5 dag i følge dyrlegen) – men vi trenger ikke ta sjangsen på å spre den «dritten». Alle våre er jo også vaksinert – heldigvis.
Så da gjelder det å aktivisere gjengen – uten å trene agility. Passer meg egentlig perfekt, siden vi har en del lekse til april.... Så i dag var de 3 hundene og jeg ute for en «liten» treningsøkt – den ble på 3 timer.... - og vi hadde det kjempekjekt – kanskje ikke Tara da....

Jeg kjørte til en av de gamle treningsplassene våre – der har Ficus bare vært en gang før. Så startet jeg med Dewey. Han trente på stå, sit, dekk på kommando – tror vi klarte 12 etter hverandre – uten feil! Han er virkelig en raser på de kommandoene – samme hva Thomas sier ;) (Han mente jeg hadde tatt meg «vann over hodet» her, men det tror jeg faktisk ikke ;) Dewey fryser også i øvelsene, så jeg må inn med frikommando for å få han til å jobbe videre. Vet ikke om det er feil, men i så fall ser jeg på det som ett luksusproblem :)
Så trente vi innkalling med stå. Den første var bare helt nydelig! Den andre gikk litt seinere. Etterpå trente jeg bare stå kommando fra fri innkalling og til slutt en rein innkalling uten stå. Kjempefornøyd!
Økt to med Dewey ble «Hot target» - dette startet vi på i går, men i dag begynte han allerede å forstå hva han skulle. Likevel bjeffet og stresset han en del i starten, men etter hvert fikk jeg roet han ned og han hadde noen kanon bra øvelser. Maks belønning – som er helt nødvendig for fremgangen hans.
Til sist trente vi «sitte bamse» Nydelig! Han er begynt å skjønne dette nå – selv om han prøver å jukse ved å støtte seg til meg ;)

Etter første økt med Dewey la jeg ut ett grusspor til Ficus, så startet jeg å trene henne i sitt, dekk og stå mens jeg går bakover. Hun tilbød strekke seg og stå. Jeg belønnte bare ståen og vi kom ett stykke på vei her.
Andre økt med Ficus var apport. Hun var ellevill – hadde nesten ikke beina på jorda. Men hadde etter hvert et bra, fast grep på apporten – det er det jeg trener på nå, da jeg fikk litt tygging (gikk sikkert for fort frem), og det vil jeg ikke ha. Hun holdt fast mens jeg drev med omvendt lokking – fornøyd med økta :)
Siste økt med Ficus var hot target. Det startet bra, og hun hadde fremgang. Jeg la også ut fremmed target og hun valgte riktig, men jeg tror hun ble sliten – for på slutten rotet vi det til. I stedet for da å fortsette så avbrøyt jeg bare uten noe mer dilldall – og vi tok grussporet i stedet. Da hadde det ligget en time.

Sporet var ca 100 meter langt og det hadde krysninger i form av minst 3 mennesker, en barnevogn og en bil – så forventningene mine var ikke store. Det tok en stund før Ficus kom i riktig modus, så jeg stod bare der og lot henne vimse fra seg, så plutselig satte hun nesa i jorda – og jammen gikk hun spor ja! Hun jobbet nydelig – til og med i vinklene :) Hun sleit noe der krysningene var, men så klarte hun å jobbe seg videre, vinklet igjen riktig og jobbet seg frem til slutten. Til og med etter slutten jobbet hun seg videre der jeg hadde gått – og der var det ikke lett å gå! Må bare si meg strålende fornøyd :))

Belønning etter sporet

Ficus bryr seg ikke mye om hvor hun dekker.... - is går helt fint... ;)

Tara var det verre med i dag. Hun ville ikke ut av bilen! Skal innrømme at jeg «tvang» henne ut, men jeg fikk henne ikke til å jobbe. Hun bare satt og skalv i bakbeina. Jeg fikk vondt i magen, men har en mistanke om at det er psykisk fra det som skjedde sist vi trente her. Derfor kastet jeg ut ballen og lot henne søke . Søk er det kjekkeste Tara vet, derfor dette. Hun fant ballen noen ganger, og så lot jeg henne gå i bilen igjen. Neste økt gikk hun i alle fall frivillig ut. Da hadde jeg lagt ut feltgjenstander til henne. Hun søkte bra og fant alle, men hun unngikk tydelig et sted på bakken.... Tara fikk bare disse to små øktene – jeg ville ikke presse henne mer siden hun så tydelig var berørt.

Dvs hun «måtte» være med i fellesdekken etterpå, men jeg passet på å legge henne nærmest bilen. Hundene lå i fellesdekk 4.45 minutter i dag – da reiste Ficus seg. Jeg var i skjul halvparten av tida. Da Ficus reiste seg ble hun lagt ned på nytt, så totalt lå de to eldste i 7 minutter. Jeg er veldig fornøyd med dette. Det lengste jeg gikk ifra hundene var vel 20 meter, så vi mangler litt på lengden, men jeg synes selv dette er bra! Veldig bra :D
Avsluttet med ett godbitsøk på ca 15 minutter. Har en fornøyd gjeng her hjemme nå ;D

Ingen kommentarer: