lørdag 12. februar 2011

Ficus spor 20, 21 og 22 – på Dale

I dag var det ny sporlegger for Ficus – hun har nå hatt 3 forskjellige sporleggere + meg ;) Jeg bestemte meg allerede i går kveld for hvordan jeg ville ha sporene (flink? ;)
Spor 20 skulle være 300 meter og 2 timer gammelt – uten figurant, men med sporslutt
Spor 21 ca 200 meter og 3 timer gammelt – uten figurant, men med sporslutt
Spor 22 ca 150 meter og så gammelt som jeg kunne få det – med figurant.
Terrenget spillte ingen rolle.

Det ble Gro Elin som skulle gå ut sporene for oss. Hun måtte gå to av sporene på nytt pga for mye forstyrrelser i sporene hun hadde gått – det er grenser for hva Ficus takler enda ;) (en annen «sporlegger» bare et par meter ifra, for eksempel...) Derfor ble det litt kluss med rekkefølen av lengden på sporene – men det betyr egentlig ikke så mye.

Til slutt var sporene lagt ut og ca 12.30 gikk vi det første sporet. Helen og Bjørn ville være med og se. Det var uvant for både Ficus og meg. Ficus slo på «feil» sporoppsøk flere ganger. Jeg reagerte på det, for det så virkelig ut som om det var ett spor hun var på – men det var ikke der sløyfa hang.... Da jeg snakket med Gro Elin etterpå viste det seg at det virkelig var ett spor der hun slo – men det var ett av sporene Gro Elin hadde måtte gi opp. Jeg er fornøyd med den tilbakemeldingen – for da hadde jeg rett i at jeg klarte å lese henne der i alle fall :)
Hun tok til sist riktig sporoppsøk også og gikk avgårde. Men periodevis gikk hun med veldig høy nese og var vanskelig å lese. Hadde det ikke vært for at hun la seg i selen (dro), så hadde jeg nok ikke fulgt henne.... Hun stoppet også et par ganger og så på de to som kom tuslende bak oss. Prøvde en gang å få kontakt med dem – da var vi nesten fremme ved slutten. Begge var helt passive og Ficus fikk noen få meter på spor før hun fant slutten. Det er jeg fornøyd med. Sporet var ca 200 meter langt.

Spor 21 – ble ca 3 timer som jeg ønsket, men dette sporet klarte vi ikke. To ganger fulgte hun en sti opp til runderingsløypa – og belønnet seg selv med «haredroppings».... tredje gang vi forsøkte tok hun nok deler av sporet, men jeg har en mistanke om at det er jeg som dro henne av, så vi endte også nå i helt feil retning. Da ga jeg meg bare. Sporet var ca 120 meter langt.

Spor 22 ble 3,5 time på gressmark. Først hilste Ficus på en liten unge på ca 1,5 år som var på tur med pappaen. Så startet vi på sporet. Oppsøket gikk fint, men etter ca 50 meter dro jeg henne av :( Jeg var redd vi skulle komme for nær et annet spor som var der + at jeg hadde sett figuranten) Nå gjorde jeg alle feil man kan gjøre.... Bak oss kom den lille ungen og pappaen tuslende – dette reagerte både Ficus og jeg på... jeg syntes de kom litt nær oss - og dro henne nok av sporet samtidig som jeg begynte å styre henne... hun fikk så overvær av Gro Elin og etter hvert også syn. Siden jeg ikke ville la henne gå uten at hun gikk spor lot hun som om hun gikk spor..... Det endte med at hun fikk belønning for overvær (for det var ingen spor der vi gikk...) Etter belønning sa Gro Elin at hun lå midt i sporet fordi det var litt langt i forhold til det jeg ønsket. Så hvis jeg ville kunne vi gå videre resten av sporet. Før jeg egentlig fikk bestemt meg sa Gro Elin at Ficus gikk sporet – og da lot jeg henne bare gå. Det var i underkant av 100 meter. Hun gikk nydelig rett på slutten :) Fortsatt diltet den lille ungen og pappaen etter oss..., men nå ignorerte Ficus dem helt. Dette sporet var totalt ca 300 meter langt.

Huff og huff. Det er nok min skyld at det gikk litt skeis i dag. Det er alt for lenge siden jeg har hatt noen hengende på slep etter oss – og det gjør tydligvis noe med meg. Derfor er det flott at jeg fikk disse opplevelsene for da kan jeg begynne å skjerpe meg – selv om andre går etter oss. Må også bare gjenta for meg selv at det er Ficus som kan gå spor – stol på henne, jeg kan ikke gå spor.

Ingenting å si på sporlysten til Ficus i alle fall. Hun har ikke før hatt fremmed slutt – uten figurant, derfor er jeg fornøyd tross alt :)

Er veldig fornøyd med at Gro Elin sa at Ficus var lett å leke med :) Hun hadde 2 pipeballfjes som belønning – og null godbiter. Ficus virket også fornøyd :D

Helt til sist i dag fikk Ficus ta sporslutten hun ikke hadde funnet på overvær. Hun apporterte votten til Gro Elin ;)

Ingen kommentarer: