onsdag 2. februar 2011

Oj, oj, oj som tiden flyr....

Jeg rekker ikke å oppdatere blogen. Skriver treningslogg, men det er i så korte vendinger at det ikke er noen vits i å legge det ut her. Er lite sannsynlig at noen hadde forstått så mye av det ;p

Fredag var hundene og jeg en tur på Sviland. Jeg var fortsatt satt ut etter det med Ficus, og prøver meg frem for å se hva jeg kan trene med henne. Jeg valgte å gå en liten tur ca 30 minutter før vi trente litt feltsøk. Denne gangen gjorde jeg det ordentlig;)
Tråkket opp feltet 35x35 meter – med sløyfer, og tråkket deretter inni. La ut 12 gjenstander, sånn at alle hundene skulle få finne «noe».
Så ventet jeg ca 15 minutter før vi satte igang. Hundene begynte straks å søke. Dewey var førstemann inn med en gjenstand, så Tara. Jeg hadde med kameraet for å ta bilder, men ble helt satt ut da Ficus også kom med en gjenstand – en tutt;) Jeg prøvde å få tatt bilde, men det ble ikke noe bra.... Mens jeg belønte både Ficus – og de andre to som også hadde funnet noe, kom Ficus med enda en gjenstand – så fornøyd med seg selv;)

 Ficus med smokken i munnen ;)

Flink jente som leverer til mamma :D

Jeg var også veldig fornøyd. Selv om hun bare fant to gjenstander så jobbet hun ganske bra. Tara fant 3 gjenstander og Dewey var også denne gangen suveren og fant resten. Alle gjenstandene var funnet på 10 minutter. Neste gang får vi prøve oss på litt lengre liggetid;)

Etter feltsøket måtte hundene ligge i dekk og bli, mens jeg strødde ut godbiter til et godbitsøk - både mellom trærene og på veien. Jeg startet med å belønne litt at de lå, så forlangte jeg raskt mer og mer. Ficus reiste seg etter 2.50 minutter den første gangen, - da hadde jeg strukket strikken for langt, men med min treningsfilosofi ville jeg likevel prøve å nå målet mitt for dagen, på 3 minutter. Så hun ble lagt ned igjen og vi forsøkte på nytt. Denne gangen belønnte jeg dem med fri etter 3.15 minutter. Da lå hun helt avslappet – med hodet på labbene.
De to andre lå mellom 10 og 15 minutter – uten å røre seg. Flinke hunder det :D

3 minutters fellesdekk på Sviland

Deretter var det belønning = godbitsøk. Hundene våre elsker dette ;))

Belønning :)

Lørdag var vi på trenerutdanningskurs med Thomas Stokke. Jeg hadde med meg Dewey som reservehund – og bra var det, for det var bare øvelser som Ficus ikke fikk lov til. Det ble mange timer i bilen for henne stakkars liten – og hun som ikke er så glad i bilen..... :(
Søndag fikk hun derfor «fri».

Dewey var ganske ok å jobbe med – da jeg bare fikk han ned på jorda. Han var sååå glad for å få shape igjen. Bare på de dagene som er gått, merker jeg stor forskjell på han. Han er mye roligere og virker gladere nå når han får trene litt mentalt igjen. Så dette skal jeg fortsette med – også om Ficus blir friskemeldt. Merker at det er veldig godt å ha satt seg noen ordentlige mål for treningen. Så mye letter å trene målrettet da :)

Dewey synes det er gøy på kurs ;)

Kurset var kjempe lærerikt. Jeg skamgleder meg allerede til neste gang:))
Skriver kanskje litt om det seinere – hvis jeg får tid.....

Mandag var hundene og jeg på problemhundtrening igjen. Alle 3 hundene var flinke, men Ficus begynte å halte igjen – og plutselig for det gjennom hodet mitt at det var treningen av «fri ved fot» (som Ficus ofte tilbyr – fordi vi har trent en del på dette, og jeg har belønnet en del frivillig tilbydelse av «fri ved fot») som oftest forårsaket haltingen. Jeg har jo fått beskjed om at vridninger er det verste.... Derfor begynte jeg å «gå bakover» med Ficus i stedet for, da fikk jeg jo samtidig trent på kontakt likevel. Arne sa ingenting på at jeg gjorde det slik – og Ficus hadde det tydelig mye bedre :)
Etter dette er jeg blitt mye mer bevisst på å ikke belønne posisjoner som fører til vridning – og Ficus har ikke haltet siden! :D
Mandag fikk Ficus også en liten tur på agilitybanen, men Eivind trente bare kontakt og «holde seg i ro» med henne, det var bare for at mammen skulle få noen timer i fred og ro – for jeg var sliten etter denne helgen....

Tirsdag trente vi på en del av leksa.
Jeg har satt meg opp en del mål – både for Dewey og for Ficus, og denne dagen hadde jeg plukket ut små delmål.
Dewey skulle – på kommando kunne skille mellom sitt, dekk og stå mens vi gikk bakover med kontakt. Dette tok han fint. Han hadde en bom, og en der han begynte på feil øvelse men tok seg i det og rettet opp (uten at jeg sa eller gjorde noe). Jeg er overrasket og fornøyd med denne økta. Økt 1 bestod av 3x3 minutter. Ja jeg brukte stoppeklokke!! Neste gang skal vi bygge videre på dette. Da skal jeg se om jeg får Eivind med meg så han kan se om jeg ubevisst bruker kroppssignaler.
I økt 2 (som også bestod av 3x3 minutter) prøvde jeg å shape han til å sitte bamse. Det er ganske vanskelig, men også gøy! Vi kom litt lengre i dag. Han begynte å steppe og å løfte fremlabbene ;)

Hos Ficus ville jeg ha frem kontakt, sitt, dekk og stå på frivillig basis mens vi gikk bakover. Hun var noe ukonsentrert – for vi var på et helt nytt treningssted (også en del av leksen...), men det hun gjorde gjorde hun bra. Samme tidsintervall for henne. Hun ble belønnet med ball og pipeleker siden drakamp ikke kan brukes nå. Prøvde seg på å stikke av med lekene et par ganger, men fant ut at det lønner seg å komme til mamma ;)
Mens vi trente kom en «gammel» nabo forbi, med amstaffen sin. Den «måtte» hun selvfølgelig hilse på – det er i sånne tilfeller jeg fortsatt har 0 kontroll på henne. Litt flaut, men men..... Hundene hilste nå fint – heldigvis :)
Økt 2 for Ficus hadde jeg også tenkt skulle være «sitte bamse», men jeg klikket litt feil på første klikket og dermed fikk jeg «strekke seg» i stedet ;) Det gjør ingen ting, var egentlig bare litt morsomt :)

Tara ville jeg bare trene ved det jeg kalle «å frishape» Det betyr for meg at jeg ikke har et mål med atferden, men at jeg klikker for det jeg får. Dette fordi Tara ikke har så lett for å tilby atferder og denne dagen ville jeg at hun også skulle ha det kjekt. Det ble til at vi shapet frem en blanding av høy vinking med rygging – både sittende og stående ;)) Morsom måte å trene på. Hundene blir så glade av denne type trening :))
En strek i gleden var at Tara plutselig peip noe fryktelig og haltet på 3 bein da jeg belønte henne siste gang. Jeg kastet bare en ball til henne, men skal si hun hadde vondt! Fikk undersøkt beinet og massert henne litt, men hun ville bare i bilen... Så det ble bare en økt på Tara.

Etter så å ha kjørt «Jæren rundt» for å kjøpe 2 stoffbur til jentene (kjørte i ca 3 timer!!) - hadde hverken kart eller gps med meg, men fant til slutt ett Europakart i bilen – og da fant jeg fem :P - Kjørte vi innom Sviland for å lufte hundene litt. Vi ruslet bare en liten tur. Det er vanskelig å legge opp til friturer som Ficus også kan være med på nå, men dette så ut til å gå bra.
Da vi var ferdige la jeg optimistisk ut ett «over natta spor» ;p Får se om vi rekker å få tatt det... Endring i planene i dag... :(

Eivind sjekket Tara skikkelig på kvelden og det viste seg at hun har vondt i hofta.... Derfor ble det bare Eivind og Dewey som dro på agilitytrening denne kvelden.
Vi tror vel nå at hun har hatt vondt i vinter fordi hun har vegret seg for en del ting – til å med å gå agility – som hun jo elsker..... Jeg synes hun har holdt lenge med C hofter, så jeg synes ikke vi kan klage, men det er klart det er vont å tenke tanken på å gi opp en så snill og flink hund. Hun er meldt på til Moelven, men vi lurer nå på om vi skal droppe henne til Voss. Får se hvordan det går til helgen.

Ingen kommentarer: