mandag 14. mars 2011

Rampete jeg...??


Jeg er nå akkuratt passert 9 måneder. Jeg har enda ikke fått det menneskene kaller løpetid, men jeg er litt tøffere i oppførselen med «frekke» hunder nå. Det vil si jeg «tar igjen» hvis noen plager meg og det ikke nytter å få dem til å være snille, med dempende signaler.

Jeg tror stort sett jeg er snill og grei, selv om jeg nok er litt frekk av og til – sånn som når jeg stjeler det jeg vil ha fra bordet. Det har hittil ikke vært menneskemat – det vet jeg at jeg ikke har lov til å røre. Men når mamma legger lekene mine eller beinet mitt på bordet – da henter jeg det. Jeg er også veldig glad i å stjele forskjellige gjenstander, og finner jeg noe kuult ute, logrer jeg med hele meg ;) Mamma vil som regel se hva jeg har. Noen ganger får jeg tilbake det jeg har funnet, andre ganger bytter mamma med meg. Det varierer. For noen dager siden stjal jeg «hot targeten» til Dewey og tygde den litt sundt. Da var mamma ikke så blid på meg... - men han har jo tygd på min...! ;P

Tara vil ikke leke med meg lengre og mamma sier jeg skal være snill med Tara. Så nå er det ofte Dewey som får «gjennomgå». Noen må jeg også få lov til å «plage» litt. Dewey prøver noen ganger å knurre meg unna. Han kan nok høres skummel ut, men det er bare en gang jeg måtte gi meg, som regel er det han som går vekk ;) Det var forrige uke da jeg prøvde å stjele beinet hans...

Jeg er litt lur, for når Dewey har tygd litt på bein eller andre større/harde godbiter som vi har fått av pappa og mamma, så prøver jeg å få han til å bytte med meg. Hvis jeg klarer det, så er det lettere for meg å tygge skjønner dere. Smart? :) Dette kan jeg bare glemme med Tara. Men Dewey er ganske lettlurt sånn – eller så bryr han seg ikke...

Jeg får sjeldent skrevet noe lengre, men akkuratt denne søndagen har vi litt tid til overs – for mamma gidder ingen ting... Det skulle vi nå bli to om, tenkte jeg. Så etter å ha mast om å få gå på do for `nte gang, (både Tara og jeg har vondt i magen, men jeg sier i alle fall i fra – det gjør ikke Tara....) heiv mamma meg ut i hagen – helt alene, dumt av henne ;)) Eldorado for meg, hi, hi!

Hagen ser nå ut som om vi har hatt invasjon av mulvarper – sier mamma. Jeg har klart å nesten grave meg under gjæret 2 plasser – og jeg klarte å grave meg under redskapsboden til pappa. Stein og takstein som mamma hadde laget «gjærde» av nede under jorda, var vel ingen hindring for meg! Så da mamma en liten stund seinere skulle trene med meg, var jeg forduftet. Mamma forstod snart hvordan jeg hadde klart det, og hun var visst forberedt på å måtte lete etter meg. Men da mamma ropte kom jeg så fort jeg kunne. Det tok en stund, men jeg kom i full fart, så mamma regner med at jeg enten var langt borte eller opptatt med «noe»... Hun hadde helt rett. Jeg var innklint i dritt.... Skikkelig innklint. Gjett om mamma ble sur! Vi fikk nå trent litt likevel, og mamma virket fornøyd med treningen – selv om hun ikke ville ha fysisk kontakt med meg da hun skulle belønne meg :)

Vi trente «Hot target», og jeg valgte riktig av fire forskjellige gjenstander. Jeg kastet meg ned ved den rette med en gang.
«Apporten» er nå nesten sånn som mamma vil ha den. Det vil si noen ganger er den perfekt, men mamma synes den er litt for variabel enda, derfor er hun fortsatt ikke helt fornøyd. Men i dag plukket jeg fint flere ganger – ikke bare helt ute i kanten sånn som jeg har hatt en tendens til å gjøre. Jeg slapp heller ikke da jeg kom inn på plass eller da mamma tok tak i apporten. Holdt helt fast til klikket kom. Mammaen min strålte :) Vi gikk forresten også litt fri ved fot i dag – det bare ble sånn ;) Så klarte mamma å få meg til å «strekke meg» flere ganger etter hverandre – det er ellers noe jeg bare har tilbydd henne når det passer meg ;))

Da vi var ferdige med treningsøkta bar det rett i dusjen med meg. For aller første gang er jeg blitt vasket med sjampo – æsj!!! Jeg var ganske flink da – når mamma bare hadde fått meg inn i dusjen ;) Jeg stod helt fint til mamma var ferdig, men du verden så herlig det var å bli tørket etterpå!
Fordi jeg var våt ble det ikke noen lang tur på oss. Tara er heller ikke i turhummør, så vi sløver bare hjemme, mens mamma jobber på dataen. Jeg kunne godt tenkt meg en liten rabiatøkt, jeg da, men....

Nå sitter jeg i vinduet og venter på at pappa og Dewey skal komme hjem. Gleder meg til jeg kan bruke Dewey som «krakk» og «hodepute» igjen ;P Kanskje vi må hente dem ett eller annet sted – for Ssangjongen er på vei til Bergen for reperasjon. Den gikk i stykker på Voss. Så nå blir det spennende hvordan vi skal komme oss rundt på de forskjellige stedene de neste dagene... Vi får ta en dag om gangen.

1 kommentar:

Carita sa...

Måtte smile av dette innlegget, koselig. Mye av dette var veldig velkjent :)