tirsdag 12. april 2011

Oppstalling og meldingstrening for første gang

Etter en noe forvirret start på dagen (5 hunder som skulle avgårde for å konkurrerer i agility: Han-puddelen Ruby, border-tispen Bella, vår egen Kahrma, Dewey-gutten og han-terven til Vidar (husker ikke navnet...) fikk jeg gått en runde med våre hunder bortsett fra Kahrma. Så da visste jeg at de i alle fall var godt luftet. Er litt vanskelig å beholde kontrollen med så mange hunder i hus, der ikke alle går sammen... – inne vel og merke.
Vi var også mange som skulle på badet – men Maia og Andre var tidlig oppe og ferdige før resten. Maia hadde til og med begynt å koke kaffe til oss. Flinke jenta vår! :) (Det går med noen termoser.....;)
Tara skulle være alene hjemme hele dagen – Ficus skulle være med meg på Nrh-trening. Huh! Alt måtte koorodineres – men det gikk overraskende bra ;)

Så  da jeg endelig fikk ro til meg selv, oppdaget jeg at bare Bjørn Erik stod oppført på trening i Vigreskogen, og dermed måtte jeg prøve å finne mobnr til han slik at han også kunne komme til Tjessheim der vi andre skulle trene.
               
Vi klarte jammen å komme før tiden – selv om jeg stresset litt.... ;) Så med Bjørn Erik ”på slep” durte vi inn på Tjessheimgården ca 09.50 ;)

Jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle få trent på det jeg ønsket denne dagen, men trene ville jeg – uansett :) Mens vi ventet på at alle skulle komme på plass, ringte Paul – han ville også trene og lurte på hvor vi var.....
Det endte med at Bjørn-Erik, Paul og jeg trente overvær i første økt og i andre trente Paul og jeg melding, mens Bjørn Erik trente spor.

Overværssøket var i seg selv litt spesielt, fordi vi tok med alle hundene og stallet dem opp der vi skulle trene. Dette hadde jo ingen av de unge hundene vært med på før. Balder vet jeg ikke hvor gammel er, men Otto er vel ca 8 mnd og Ficus 10.... Man kan vel si at de hørtes.... ;) Men faktisk var det stille i perioder, så det var helt greit å trene på det også. Ficus var ute som 2 hund. Bjørn Erik lå oppe på en stor stein. Vinden snudde i ett sett så jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle gå for å hjelpe henne til å gå i riktig retning. Det var bratt og ufremkommelig der vi burde gå. Jeg fikk Ficus til å gå litt forran meg opp en liten skrent og da slo hun på figuranten og gjorde funn. Veldig kjekt å se at hun i alle fall ikke er miljøberørt ;)

Så da vi hadde klart å komme oss ned igjen, gikk vi videre for å finne Paul. Han lå mer åpent til, men også nå snudde vinden i ett sett, derfor valgte jeg å krysse inn i terrenget i stedet for å følge kjerreveien om planlagt. Ficus slo flere ganger, men det var nok på en gammel fertsgrop. Da hun endelig fikk figuranten i nesa durte hun sikkert avgårde og fant han. Lek hos figuranten denne gangen, men ballene med snor fungerte ikke... – det gjorde skinndyret derimot ;) Ficus er heller ikke vanskelig å belønne. Bare hun får kose og ”gnege” er hun fornøyd ;)

Økt 2.
Jeg var nå veldig spendt på hvordan meldingstreningen med Ficus ville gå, jeg har jo bare trent for meg selv og da har jeg trent hele kjeden med søk, melding og påvisning av gjenstand – på kort avstand. Nå kjørte vi egentlig bare såkaldt ”budføring”, men det gikk veldig, veldig bra! Det var ikke noen lengde å snakke om, men jeg syntes likevel det gikk over all forventning :) Hun slapp ikke da hun kom inn til meg - før jeg ga kommando. Yess!!!! :D
Vi  trente på grusveien og inne i skogen.

Vi hadde to små økter hver med denne type trening. Første gang gikk veldig bra for begge to, men  andre gang var ikke fullt så bra..... Begge hundene viste nemlig tegn til at dette var litt ”kjedelig” i andre økt, så her har både Paul og jeg en utfordring – tror jeg ;)

Det ble en nydelig dag. Lærerik, sosial og egentlig ganske avslappende, men likevel var jeg stuptrøtt da jeg kom hjem. – Er nok ikke vant til vårlufta enda ;) Fikk både støvsugd, vasket opp (for hånd) og brodert ferdig jakken til agilitydommeren, før jeg tok kvelden. Fornøyd med det :)
 


Ingen kommentarer: