torsdag 23. juni 2011

Rundering med fastbittmelding

Hadde ikke mye lyst til å dra på trening i går – regnet datt ned. Men jeg hadde melt meg på og vær er ingen grunn til å unndra seg trening...., lastet i stedet masse regntøy i bilen og la avgårde...
Etter å ha passert strømsbrua tror tror jeg det var ca 15 cm vann på veien! Jeg har aldri opplevd makan – her hjemme. Men overraskende nok – da vi kom til Sviland, var det ikke vått engang! Vi fikk derfor en utrolig flott trening – både værmessig og ellers ;)

Vi var 4 som skulle rundere og 2 som skulle gå spor i går. Runderingen gikk unna som en drøm – vi kunne alle ha fått to økter hver så bra gikk det – for alle :) Runar og Morten valgte 2 økter, mens Ketil og jeg valgte å stå over andre økt. Jeg fordi jeg var veldig godt fornøyd med første:)

Vi startet med ett lett slag og med løsbitt, det gikk ganske bra. Så byttet vi til fastbitt. Ficus meldte fint hos begge figurantene. Det eneste de måtte gjøre var å holde hendene ned mot bakken – så tok hun bittet fint selv. Ketil sa hun virket litt overrasket første gangen. Men det gjør ingenting – hun gjorde det hun skulle i alle fall ;) Vi runderte i skogsløypa på Sviland og da vi kom til myra begynte samtlige hunder å tulle. Også Ficus. Det ble derfor 3 blindslag på henne før jeg endelig klarte å få henne inn til meg, få roet henne litt ned og så sendt henne direkte på Morten som lå figurant på motsatt side av myra. Avsluttet deretter med Ketil midt i bakken opp mot haugen. På dette siste slaget måtte Ficus ha hjelp til å ta bittet - resten gikk bra ;)

Det tullet som jeg fikk her, er nok mye min egen skyld. Jeg hadde ingen plan klar for hva jeg skulle gjøre hvis hun gjorde feil i runderingen.... (ja veldig dumt...., men fokuset mitt var jo på meldingsbiten denne dagen – ikke selve runderinga egentlig....  Det er sånt som kan skje når man kjeder øvelser – eller deler av øvelser, og ikke bare trener momenter. Det gjør ingen ting, jeg vet om det ;)
Likevel til tross for dette, så er jeg veldig, veldig fornøyd med økta. Det jeg fokuserte på gikk nemlig veldig bra! Ficus gjorde ikke antydning til å slippe bittet inne hos meg, jeg så til og med at hun beit fastere når hun nærmet seg meg ;) og den ene gangen da hun slapp bittet (i myra) plukket hun det opp igjen med en gang og kom fint inn til meg med det likevel – og da må jeg si at jeg tror hun er begynt å forstå hva dette går i :)

Noe lærdom tok jeg likevel med meg: Vi må trene mer på at hun også skal ”gidde” å gå opp på topper/ hauger. Det går bra når hun er opplagt, men hun prøver å jukse litt når hun blir sliten.... ;) – ser det ut til....  - Dette har jeg også observert før – så nå er det kanskje på tide å ta tak i det....? Tror egentlig ikke det blir ett problem – det kommer med erfaringen.

Etter at alle hadde trent på det de ville, trente vi fellesdekk. Det var Ficus, Storm og Packy som lå i dekk. Ficus lå fint hele tiden – til tross for at hun ikke har ligget med fremmede hunder før – og ikke med såpass mye forstyrrelser, alle var med for å se på ;) Jeg var synlig for henne – men hun lå så avslappet at jeg like godt jeg kunne ha vært i skjul ;)  Jeg valgte å gå inn og belønne en gang, da synes jeg det hadde vært vel mye forstyrrelser for lille trollet. Men jeg er stolt over hvor fint hun lå! :) Hundene lå i mer en 5 minutter. Belønningen i dag var ”bare” doggiezenn og litt konglek etterpå. Så lite belønning har hun sjeldent fått i denne settingen – men den må jo også trappes ned..... Neste gang må jeg derimot gi henne maks belønning, tror jeg – så vi ikke ødelegger den fine dekken vi har :)

Da vi kom opp fra ”apellplassen” var Helen og Mist kommet, så da gikk vi (Gro Elin, Storm, Ficus og jeg) en liten tur sammen med dem. Ficus fikk litt tilsnakk fra Mist noen ganger, men de har truffets før i andre samenheng og det gikk ganske bra etter hvert. Det virker med andre ord ikke som om Ficus tar skade av det.
Tusen takk for hjelp og en flott treningskveld alle sammen; Ola, Morten, Runar, Ketil og Gro Elin – og for turen, Helen :)

Ingen kommentarer: