tirsdag 14. juni 2011

Travel uke.... - trening, Ficus 1 år og debut i agility & hopp

Får bli en ukes oppdatering denne gangen – har ikke hatt tid å skrive i bloggen før nå ;)
Forrige uke ble det gjenforening med Ficus. Rart å få henne tilbake – jeg hadde jammen savnet det lille trollet. Heldigvis var hun i trygge hender hos Ritva hele uka vi var borte så jeg hadde ro i sjelen :)

Dewey var jo hos Maia og Andre, så han hadde det nok bra ;) Maia har nå mer eller mindre offisielt overtatt en liten Aussietispe (det vil jo si at vi har gjort det – siden Maia er under 18...., - og Amie og Dewey fant tonen har jeg forstått ;)) Bella (hunden til Andre) går også bra sammen med Dewey, så den lille flokken klarte å tilpasse seg bra – selv om Dewey nok savnet pappaen sin....

Vi hadde bare Kahrma i noen dager, men da Ficus kom hjem gikk det kjempefint. Kahrma er tydelig i kroppsspråket og sier klart i fra at hun ikke vil ha noe tull – noe Ficus respekterer. Så nesten alle hundene i familien går bra sammen nå – noe som er en lettelse. Vi sliter litt med Bella og Ficus, Ficus tåler ikke synet av henne etter at Bella fløy på henne en gang som valp – men jeg tror det er noe som kan jobbes med. Vi får prøve i sommer, det blir ikke tid nok de korte helgene vi møtes....

Tirsdagen bare slappet vi av – både folk og hunder, vi var skikkelig slitne alle sammen. Onsdagen ble det trening igjen. Først agility på morningen, så Nrh på kvelden. Ficus hadde ”flygende felt” denne dagen, og jeg sukket tungt – det var sikkert bare fordi vi skulle starte i konkurranse kommende helg – tenkte jeg. Kahrma gikk knallbra! Hun hadde større fart, nydelige felt og knallslalom - med meg ;P Så kanskje det er jeg som må gå med henne.... ;P ;)

Nrh-treningen var egentlig bra. Noen av de som var med på treningen synes kanskje det er rart at jeg sier det, men det var en uke siden Ficus og jeg hadde trent sammen – Ficus slapp ikke bittet en eneste gang og hun meldte på de ”rare” figurantene jeg hadde bedt om. Derfor syntes jeg det var bra. At hun vimset litt – og at hun reagerte på to små stubber som stakk opp gjør ikke så mye – fordi hun løste oppgaven likevel. Hun fant figuranten, men var vanskelig å få i lek første gang. Men da vi etterpå satte en figurant akkuratt der hun reagerte, var det både fin melding og lek. Derfor er jeg fornøyd.
For meg virket det som om hun trodde disse to stubbene var ”slanger” eller lignende – mulig det finnes noe ”farlig” i hjemlandet hennes og at det var derfor hun instinktsmessig reagerte så voldsomt. Jeg har ikke tenkt å legge stor vekt på det, da dette var ett unntak – og ikke noe som er vanlig for atferden hennes.
Tone mener det kan være alderen også – og det kan det selvfølgelig være :) Det er forresten herlig å ha erfarne folk med seg på treningen. Folk som tørr å gi meg beskjed og som kan hjelpe til med å ”styre” meg når jeg gjør dumme ting – som å gjøre for mye ut av meg når hunden skal på påvisning – for å ta ett eksempel ;) TAKK for hjelpen!! :D

Resten av uka ble det agility, bli, apporttrening og litt fri ved fot torsdag morgen. Da oppdaget jeg plutselig at det hadde noe å si hvilken side jeg gikk på – om hun ”fløy av feltene” eller ikke. Aha...., her var det generaliseringen som ikke var god nok! Men da visste jeg det - og måtte derfor bare ta det med i konkurransene da vi skulle starte, men huh - så mye det er å huske på....!! Bli trente jeg mens hun lå i agilitybanen – jeg bruker mange forskjellige måter å trene bli på, nå når hun først kan det – for hun skal takle dette i alle situasjoner – etter hvert. Apporten gikk ganske bra, så dette valgte jeg å avslutte med en gang jeg var fornøyd. Fri ved fot: Litt ukonsentrert i starten, men så kom det seg. Avsluttet også her da jeg var ordentlig fornøyd.
Kahrma fikk også en liten økt – bare for gøy ;)
Fredag var vi på tidlig tur i Bråstein ca 1,5 time før vi dro på Åsen og trente litt. I titiden var jeg i gang med å pakke til Stordturen vår.

Ficus var forresten 1 år denne dagen :) Derfor kunne hun starte i konkurranse lørdag. Jeg hadde meldt på under tvil...., men samtidig vet jeg at vi trenger konkurransetrening, og at Ficus er trygg på hinderne (selv om hun ikke kan alt helt 100% enda – fra alle vinkler ++), så jeg tok sjangsen. Det er lenge siden jeg har vært så nervøs som jeg var lørdag morgen forran første løp. Ville dette gå bra? Ville Ficus stikke av – ut av ringen, til pappa/Dewey/andre hunder? Ville hun sitte på start? Ville jeg huske banen ;P?
Joda. Ficus var sååååå flink!! :D Jeg rotet det til i haugevis, men for en hund jeg har! Hun fulgte meg sååå bra!! :D Satt i bli på start som ett lite lys! Flink lita jente det :) Jeg rotet noe kolosalt med føringen. Klarte ikke gå sånn som jeg hadde brifet, men vi kom oss igjenom banen. Det ble 3 vegringer (= disk) men det var utelukkende min feil, derfor er jeg kjempefornøyd likevel :)

I hoppen ble det disk på feil hinder, men også her er jeg likevel veldig fornøyd med vesla.

Søndagen var sommerfuglene i magen mye mindre – de fleste sov ;P
Nå klarte vi å få til et bra løp. Det ble en vegring fordi Ficus datt av feltet på mønet og vi måtte ta det på nytt (det kom selvfølgelig av klønete føring ;) Dermed endte vi på en 2 plass!
I hoppløpet fikk vi en vegring på slalomen – også min skyld som ikke lot henne jobbe i fred. Her ble det 3 plass på oss :)

Ficus, 2 plass i agility og 3 plass i hopp ;)

Mandag var det uoffisielle løp – åpen klasse. Det vil si at alle konkurrerer mot alle uansett hvilken klasse man går i. Her klarte vi å komme oss igjenom agilityen med 5 feil. Det var slalomen vi fikk vegring på denne gangen også.... ;P Vi kom på 2 plass bak Silje (12 år!) Heia Silje!!! :D

I det uoffisielle hoppløpet kom vi jammen igjennom med 0 feil! Vi var den eneste ekvipasjen i mellom som kom igjennom – alle andre disket! :D (Smilet gjelder ikke at de andre disket – men at vi kom oss feilfritt igjennom!) Nå skal det sies at dommeren nok var litt snill også – men det var han med flere ekvipasjer;)

Må jo bare si at jeg er knallfornøyd med denne debuten i agility og hopp. Ingen tvil om at jeg har fått en flink hun i alle fall!! :D (Blir mer og mer sikker på at dette er Tara 2! :D

4 kommentarer:

Kari Anne sa...

Ficus er jo DEN raceren i alt ho gjer :-)



Og eg blei veldig rørt av den aller siste setningen i dette innlegget...

Ghita sa...

Hun er en super hund å trene, jeg har vert kjempeheldig! :D

;) Jeg mener det også. Ficus er så utrolig lik Tara (treningsmessig) at jeg forstår bedre og bedre hvorfor Tara tok henne til seg som "sin valp". Tror aldri jeg kommer til å angre ett sekund på denne herlige hunden :)

Merete sa...

Høres topp ut!
Hvordan går det med benet hennes? Hva var galt?
Merete

Ghita sa...

Det gikk plutselig over av seg selv Merete, så vi vet ikke hva det var.

Hun har ikke haltet siden jeg skrev om det sist - og begynte å bruke henne litt, til tross for haltingen, akkuratt som dyrlegen sa :)