søndag 3. juli 2011

Rundering i ”storeløypa” - Vigrestad

Vi delte oss i to lag – og for vår del ble det gjengen fra sist onsdag som kom på samme lag. Ficus var 3 hund ut. Vi startet med flere uplanlagte blindslag (hun gikk ikke langt nok ut) – men jeg hadde også bedt figurantene om å ligge laaaangt ute (på minst 60 meter), så det er for så vidt min egen skyld. Det var også fullt av (minst 3 ;) ”elggroper” der vi trente – og det satte Ficus helt ut. Hun bare snuste og snuste. Fikk til slutt ”presset” henne ut til figurant – hun meldte ok, men var helt uinteressert i belønning etterpå – bare ”snuse, snuse....” Etter dette tullet ba jeg om påvirkning i form av lyd – for å unngå enda mer tull. Nå gikk det bedre.

Alle meldingene var bra – bortsett fra at hun fortsatt må ha litt påminnelse hos Runar – mens hos både Morten og Sven Magnus tar hun bittet helt fint selv. Sven Magnus hadde til og med lagt seg ned med hodet skjult – likevel meldte hun fint :D (Jeg får vektlegge det som er bra!!)

Kort oppsummert fra økt 1:
Jeg er ikke fornøyd med økta som helhet, men veldig fornøyd med meldingen til Ficus.

Etter lunch tok laget vårt først en liten lydighetsøkt, der vi trente litt fritt på det vi ville. Med Ficus trente jeg kort apport, fri ved fot, innkomst og dekk og bli. Hun lot seg forstyrre litt av Massi (som vi trente i nærheten av), men ikke verre en at jeg egentlig er fornøyd :) Dekk og bli er jeg veldig fornøyd med. Her lå hun kjempefint selv om jeg gikk ifra henne og bort for å se på Sven Magnus og Massi.

I andre økt byttet vi løype, så nå var det vårt lag som var i ”100-meter-skogen”. (Løypa fikk dette navnet av oss i går – fordi alle 4 ekvipasjene hadde en vellykket økt her :) Ficus ble nå første hund ut. Vi startet med lydpåvirkning på begge sider (selv om jeg egentlig ikke tror det hadde vært nødvendig ;) Så gikk det slag i slag så lang løypa var – uten mer påvirkning. Ficus fikk forskjellige figuranter – også stående og meldte på alle uten problemer.

I denne økta lot jeg figurantene få godbiter på slutten – noe som så ut til å gire Ficus mer opp. Kanskje det rett og slett er belønningen som ikke har vært god nok?
I tillegg er jo dette den løypa vi har trent mest i – så Ficus er nok trygg her. Jeg undrer meg på om ikke disse tingene har noe å si....

Dette var sansynligvis siste trening før vi tar sommerferie – kanskje jeg får med meg kommende onsdag også...., men planen er å få trent en del overvær i løpet av sommeren. – Har jeg ikke figuranter tilgjenngelig, så bruker jeg bare gjenstander – (derfor jeg har vært så opptatt av å trene melding på gjenstand også – om noen skulle lure....) Tror det kan være med på å løsne opp litt :) I tillegg skal vi trene spor, feltsøk og lydighet – så jeg håper fortsatt på å klare C til høsten ;)

Ingen kommentarer: