søndag 18. desember 2011

Julesamling og rundløype i Alsvik

Nok et år er gått og enda en gang har vi hatt en koselig julesamling med de fleste aktive fra Nrh i Dio 6. De var de godkjente hundeførerne la opp en rundløype for oss andre. Den bestod av 4 hovedmomenter der noe var trening for hunden og noe var for føreren.

Jeg kom på lag med Sonja. En ganske nyinnflyttet ekvipasje fra Tyskland, men jeg vil si vi utfyllte hverandre ganske bra :)

Vi startet på post 3. Her var det lydighetsøvelser med Frode og Sylvelin. Vi måtte sende hunden inn i ett rutenett (tror det var 9 ruter.... - og så kommandere sitt, dekk eller stå og hunden måtte bli i posisjon i 5 sekunder. Deretter fikk man ett spørsmål som tilhørte den ruta. Kjekk «lek» :))

Jeg var overrasket over at dette gikk bra. Ficus kan mer en jeg tror ja :)) For jeg har ikke øvd på å sende henne fra meg og så kommandere henne til «noe» borte fra meg. Men all «tulletreningen» vi driver meg gir nok likevel resultater ja :) Spørsmålene tror jeg også gikk ganske bra.

Deretter var det apportering på samme post. Her var det apportering av en hanske som hang på en grein. Ficus lokaliserte fort hansken – prøvde å dra den med seg – klarte det til slutt og kom rett inn til meg med den. Hun slapp den ganske visst da hun var på plass, men det var godkjent i øvelsen. Jeg var jo ikke fornøyd med slippet, men jeg var kjempefornøyd med at hun apporterte uten antydning til å skifte grep :D
Så skulle hun apportere en 0,5 l colaflaske som stod oppe på en stein – halvfull med vann. Hun fant flasken og meldte! Jeg ble helt satt ut, og Sylvelin måtte be meg belønne henne ;P derfor ble påvisningen noe «rar» men skitt au – hun har skjønt poenget med melding på gjenstand i alle fall :D Etterpå fikk jeg henne til å apportere den – men igjen – hun sliter med å apportere tunge gjenstander....

Så skulle vi til post 4 her rotet vi litt før vi fant frem pga. litt forvirrende og motsigende opplysninger, men... Vi ble møtt av Helen og Ola som hadde orientering på posten sin. Vi rotet begge to – tror jeg. Jeg glemte at det var et O-kart vi gikk etter så vi durte ivei litt for langt først. Men så fant vi enkelt posten og neste post fant vi retningen og så brukte vi terrenget og opplysningene til å finne posten. Det gikk bra.

På post 1 var det samband og førstehjelp med Paul og Gro Elin. Hundene måtte stalles opp og Ficus var kjempeflink. Hun lå uten en lyd. Veldig fornøyd :)
Det er tydelig at det er lenge siden jeg har vært på trening, for her var det nok Sonja som kunne det meste. Så jeg må nok melde meg på sambandstrening så fort det kommer på programmet igjen.....

Post 2 var feltsøk og det gikk veldig bra. Her var det Aud og Kaare som styrte. Vi fikk beskjed om at vi var beste team her :) Hundene våre jobbet 5 minutter hver og fant 9 av 10 gjenstander :D Spørsmålene var det verre med – jeg hadde glemt ett par ting....

Da alle var ferdige med rundløypa, fikk de A godkjente en liten treningsøkt hver. Deretter var det grilling og kos.

Takk for enda en flott trening og samling alle sammen. Sees på nyåret :)

1 kommentar:

Liv Vihovde sa...

Så kjekk juleavslutning! Skal si Ficus er flink :)