lørdag 10. desember 2011

Observatør på runderingskurs med Thomas Stokke

I dag har jeg vært observatør på runderingskurs med Thomas Stokke. Jeg valgte å ikke delta selv.....
1. - fordi jeg var usikker på om metoden jeg vet Thomas bruker, ville ødelegge noe for det Ficus allerede kan.
2. - fordi jeg ikke kan være aktiv nå.

Etter å ha vært med på første dag ser jeg at vi ikke hadde hatt noen problemer med å vært med på kurset, så pkt 1 kan jeg bare kaste.... for denne måten å trene på hadde i alle fall ikke ødelagt noe! Når det er sagt så sier jeg dette fordi Thomas legger opp tingene individuelt. Jeg er fortsatt noe nølende til selve flyingmetoden som helhet for absolutt alle individer, dvs hvis man bruker den helt etter boka – uten å legge inn individuelle forbehold. Vet mange er uenige med meg nå, men dette er min mening og min erfaring ut fra at jeg har trent 4 egne hunder (som alle har rundert bra) og observert ganske mange andre. Men, er man så åpen at man kan legge inn de individuelle tilpassningene, blir også jeg fornøyd :)

Selv har jeg prøvd å trene alt etter denne metoden unntatt selve flyingen – og begrunnelsen for det er at jeg synes metoden blir for styrt. En annen måte å si det på er at dette er en ypperlig måte å få kontroll på hunden på, og det passer veldig bra i konkurransesammenheng, men jeg liker ikke å ødelegge selvstendigheten jeg har i hundene mine, og som jeg ønsker å beholde i Nrh-sammenheng. Dette gjelder sikkert ikke alle hunder, men jeg er temmelig sikker på at det gjelder noen av mine.... (Er ikke sikkert det hadde skjedd, men jeg har ikke lyst til å ta sjangsen). Igjen er det helt sikkert mange som ikke er enig med meg, for hundene blir jo lært opp til (belønnt) for å gjøre tingene «frivillig». Joda – men det er likevel (igjen etter min mening – ut fra erfaring) veldig styrt.... hundene får jo ikke belønning hvis de ikke utfører øvelsen slik mor/far ønsker. Jeg vil ikke ha dette i min hund – i denne settingen.

Føler ikke at jeg får godt nok frem hva jeg mener...., men la meg si det sånn: Tara og Ficus var/er hunder som gjerne undersøker ting på egen hånd og som løper langt vekk fra meg – de elsker å springe og å jobbe selvstendig. Dewey og Tex er/var hunder som helst dilter i beina på meg og som ikke liker å gå langt vekk, så de hadde jeg trent etter denne metoden – hvis jeg skulle trent dem i dette i dag.
Skulle jeg konkurrert med Tara og Ficus ville jeg nok brukt denne treningsmetoden også på dem.

I tillegg har jeg hunder som bruker synet litt vel mye.... - og det er kanskje hovedgrunnen til at jeg ikke vil trene på denne måten. (Jeg har rett og slett litt skrekken for synlige figuranter.)

Likevel er dette absolutt en treningsmetode som jeg ikke vil nøle med å anbefale for de som ønsker det. Jeg kjenner veldig bra hunder som er trent etter denne metoden :)
Selv velger jeg den vekk fordi jeg har masse annen erfaring, som jeg synes passer bedre for meg og individet jeg nå jobber med.

Isabell og Balder er klare for en runderingsøkt :)

Så til selve kurset.
Deltakerne var på såpass forskjellig nivå at man fikk innblikk i alle deler av runderinga. Det var veldig bra! I tillegg bygde Thomas opp treningen slik at vi fikk se den gradvise utviklingen – både på den enkelte hund, men også på de forskjellige hundene. Interessant å se.

Vi startet med lek, gikk trinnene via apport og meldingsinnlæring – så til selve flyingen før vi til slutt fikk se en full rundering, med melding.

Dette er en bitte liten (dårlig) filmsnutt av Isabell og Balder.
Jeg måtte bare teste kamera og video på den nye mobilen ;P

Vi fikk hele tiden små tips under veis på de forskjellige delmomentene. Lærerikt og kjekt :) Så selv om det egentlig ikke var noe nytt for meg, fikk jeg med meg et par småtips som jeg har tent å prøve ut – og noe tar jeg også med meg videre til andre hunder/ekvipasjer, selv om jeg ikke vil bruke det selv.

Ingen kommentarer: