mandag 23. januar 2012

Apporttrening, feltsøk og spor.

Hadde en fantastisk treningsdag nå lørdag.
Så til tross for en ganske kald dag (minusgrader), litt nedbør – noen ganger ganske hard.... (hagel...), og nesten-ulykke på vei til treningen (hjulene på bilen låste seg i en sving), er jeg veldig fornøyd med dagen :D

Ficus fikk først en bitte liten apportøkt, som jeg selv syntes var ganske bra. Så fikk hun påvirkning og «korridortrening» på fotballbanen på Dale (takk for hjelpen John), deretter fikk hun ett fullt felt – som hadde ligget nesten 2 timer (lagt ut av Gro Elin). Det tok hun på ca 8 minutter – alle 4 gjenstandene.
Selv er jeg likevel ikke helt fornøyd – fordi det ikke virket som Ficus forstod hva hun skulle med en gang, så det tok en stund før hun kom skikkelig igang med feltsøket. Farten var også litt lav – men kanskje heller det, enn at hun «flyr over feltet»....

Sporet ble nesten 4 timer gammelt og var på ca 400 meter. Starten var helt ute ved grusveien, så hun klarte ikke å ta sporoppsøk denne gangen. Det var nok litt mange som hadde luftet hundene akkuratt i sporstarten hennes. Da vi selv forsøkte å gå – dro hun mot der jeg visste Storm hadde sitt spor, derfor turde jeg ikke bare la Ficus gå, men ba om hjelp. Så sporlegger (Bjørn Erik) kom og hjalp oss i gang noen meter lengre inne på sporet – og nå gikk det bra. Hun hadde sportap 2 ganger, men begge gangene jobbet hun seg tilbake i sporet – og jeg klarte å lese henne. Hun gikk med nesa ned nesten hele veien (bortsett der det hadde vært figuranter rett ved siden av sporet – her sleit hun litt, og her var det ene sportapet ;) Vi fikk ingen gjenstander i sporet (jeg hadde glemt å be om det...). Dette var bare 2 gangen Ficus har gått spor uten gjenstander, men det gikk veldig bra! :) Sporlegger (som gikk med oss) sa etterpå at hun gikk litt sekundært – en del steder, men jeg er fornøyd likevel. Det var bra drag i lina – og vi har ikke gått spor på leeeeenge.
Helt til sist ble det en ny liten apporteringsøkt – nå også med «fremmede» (Ritva sine) gjenstander.

Takk for en kjekk dag på trening alle sammen :))

Ingen kommentarer: