lørdag 28. januar 2012

B-spor trening :)

I dag hadde jeg bestemt meg for å satse på å klare ett B-spor med Ficus. Bestemte meg vel egentlig allerede forrige lørdag, og gjorde som planlagt for en gangs skyld :)
Vi var 4 stykker på trening, og vi startet med å legge ut spor for hverandre. Paul og jeg la ut A-spor for Bjørn og John, mens de la ut B-spor for oss.

Mens vi ventet på sporene fikk valpene våre en liten økt hver. Leo (til Bjørn, - eller rettere sagt Siri;) fikk først en liten runderingsøkt. Det er en liten tollervalp på 13 uker. Han var knallbra! Jeg var skikkelig imponert over hvor lett han tok «runderinga» ;)) Han utviklet seg knallbra på de to små øktene han hadde – og han brukte nesa!
Så fikk Key også en liten økt. Hun var 13 uker i går :) Hun sprang og sprang, men nesa var ikke på. Hun brukte synet det hun klarte, men tråkket faktisk oppå figuranten (John) uten å se han ;P Men det var likevel tydelig at dette var kjekt. Hun hylte og peip av stress/iver da hun sprang for å finne John. På Bjørn sin side var hun mer konsentrert og rolig. Jeg er usikker på årsaken, men tror kanskje det var fordi han hadde en annen belønning og fordi han var mer oppreist, slik at det var lettere å få øye på han. Hun brukte helt tydelig synet, så skulle jeg ha trent henne videre, måtte vi nok ha trent litt overvær for å «vekke» nesebruken ;)

Da det var tid for Ficus å gå sporet, var det blitt nesten 3 timer gammelt. Vi ruslet avgårde og hun sjekket ut noen nesten utviskede spor, før hun fant de riktige og jeg meldte spor. Så durte vi i vei. Hun gikk sååå sikkert, med nesa i sporet nesten hele veien. Etter første gjenstand fikk vi et lite sportap, men hun søkte seg tilbake og resten av sporet gikk så det durte. Vi fant alle 3 gjenstandene – og John i slutten :D Hun gikk såpass fort at jeg ble litt satt ut – og på slutten dro hun sånn avgårde at jeg måtte slippe lina (det gikk litt nedover – og da sliter jeg med å gå akkuratt nå....) Jeg er positivt overrasket over hvor bra dette gikk – 10 minutter brukte vi fra start til slutt :)

Helt på slutten av dagen trente Ficus og jeg litt apport – det gikk veldig bra, også med fremmed gjenstand (som vi lånte av John).

Innimellom disse øktene våre så fikk alle hundene springe og leke sammen noe som jeg tror var bra for alle – i alle fall for mine :)

Nå i kveld har Eivind vært på agilitytrening på Hommersåk med Dewey og Ficus. Det gikk visst ganske bra – med hundene :) Ficus var litt satt ut av alle de gode luktene - siden det var første gang hun var i en ridehall, men bortsett fra det så gikk det visst bra.

Ingen kommentarer: