onsdag 8. februar 2012

Årets første«ordentlige» lydighetøkt

I dag har jeg rett og slett hatt en liten lydighetsøkt med hundene. Det virket de veldig glade for :)
Først trente jeg alle tre i sitt og bli, og dekk og bli. Dette bare for at de to eldste skulle lære Key via modellæring. Det gikk ganske bra – ut fra forventningene :)

Dewey var så første mann ut, han trente jeg i target på kjegle og høyre/venstre kommando, høyre/venstre apport, samt det å gå langt ut.

Dewey har hatt en tendens til å være for voldsom når kjegla er target, så målet mitt i dag var å få han til å stoppe ved kjegla uten å «mose» denne. Det fikk vi helt fint til. I tillegg brgynte han å gå rundt kjegla. Hvorfor i alle dager har jeg ikke trent på det før! Det gikk jo helt supert, og må da være mye bedre å ha en slik måte å markere kjegla på en å berøre (i alle fall når vi tenker lydighet) – eller?
Så fikk jeg han til å stå ved kjeglen og kommanderte høyre og venstre. I denne settingen fikk han belønning for å bevege seg i riktig retning. Når jeg følte dette gikk ganske bra (vi har trent høyre/venstre tidligere) så la jeg ut apporter på begge sider og så måtte han plukke riktig i forhold til det jeg sa. Det gikk kjempebra!
Hele denne «seansen» var egentlig trening på høyre og venstre – for at Eivind skal kunne bruke det i agilityen.
Det samme når jeg fikk han til å gå langt ut. Målet er at det skal hjelpe på fremadsending og rundt hindere i agility – selv om vi her trener lydighet. Jeg tror jo at det har mye å si at vi trener litt forskjellig – men med samme mål.
Jeg oppdaget igjen i dag at jeg nok tenker litt anderledes en mange. I stedet for å terpe og terpe på det hundene har vist at de kan, så legger jeg til momenter slik at det blir mer utfordrende for hundene – og dermed kjekkere (i alle fall for mine...) På «ut til kjegle» i dag. Startet jeg helt nær, så jobbet jeg meg vekk fra kjegla og til slutt satte jeg inn et lydighetshopp mellom kjegla og meg selv. Vanskelighetsgraden økte, men Dewey syntes det var knallkjekt. Han gikk vel ca 30 meter fra meg på slutten – der han også hoppet over hinderet før han søkte og rundet kjegla. Tror vi begge to er fornøyde med dagens trening :D

Key var nestemann. Her hadde jeg tenkt å trene videre på bli (som er noe vi nå er begynt å trene litt mer aktivt på), men den gang ei. Key stormet inn på agilitybanen, søkte felt, tunnell og slalom og var ellevill. Ja, ja. Da får vi trene litt her da tenkte jeg, og siden hun er så propell på tunell tenkte jeg at det skulle vi ikke trene på i dag. Derimot stod hjulet veldig lagelig til, så da fikk jeg henne til å søke det og belønnte det i stedet. Tror ikke hun har hoppet igjennom hjulet før – men det var tydelig «no problem» for henne. Så prøvde vi å gå litt slalom, men selv om hun søker og går ganske greit innimellom så vimser hun kolosalt – og jeg merker at det er ett sinnsykt stress i henne. Det viser seg også igjenn i «gjetersirklinger» i diverse settinger.
Da hun hadde fått «frest ut» litt begynte vi å trene på sitt og bli – nå gikk det ganske bra :) Så trente vi på «rundt kjegle» med henne også, men hun forstår ikke så mye enda, så her har vi fortsatt ett stykke å gå. Men jeg tror det kan bli bra bare vi får jobbet litt med det.
Jeg hadde jo egentlig ikke planlagt noe særlig trening for henne – bortsett fra bli, så jeg er godt fornøyd med det vi fikk til.

Ficus var sistemann i dag. Her startet vi med fri ved fot, så apport og apport ved fot, deretter trente vi rundt kjegle med henne også. Ficus har en knallbra fri ved fot nå – ut fra det jeg selv klarer å se.... ;P
Apporten var også veldig bra. Hadde 3 forskjellige gjenstander og med alle gjenstandene var hele øvelsen perfekt :) Satt i bli (bortsett fra en gang), fine opptak, ingen tygging, fin innkomst og fin avlevering. Ok, farten kunne sikkert vært større, men det blåser jeg litt i....
Det å få henne til å søke og runde kjegla gikk bra opp til ca. 10 meter fra meg, da begynte hun å jukse og stoppet forran kjegla. Nå er det mulig hun ble forvirret fordi jeg glemte meg og sa «ut». For da stoppet hun opp og så seg omkring – og det er jo en kommando jeg bruker i runderinga! Da jeg så tidde stille gikk det bra igjen. Ficus fikk også lydighetshopp forran kjegla, men ikke med like lang avstand som Dewey – men det så ut til å være kjekt for henne også. Vi trente forresten også apport over hinderet, noe Ficus synes var veldig kjekt :)
Da er det bare metallapport vi mangler så kan hun i alle fall alle hinderøvelsene i lydighet :)
Jeg burde vel egentlig snart starte å konkurrere i lydighet med henne, men jeg vet ikke – jeg blir så sinnsykt nervøs selv..... - og så mangler vi en del på kjegleøvelsene da +++....

Ingen kommentarer: