tirsdag 14. februar 2012

Brukstrening

Hadde bestemt meg for endelig å la alle 3 hundene få bruke seg litt på bruks denne dagen.
Jeg startet med å legge ut en teig til Ficus. Det er aller første gang vi trener på dette, så jeg gjorde det ikke så vanskelig. La ut en mageveske ( i dypsnøen...) og gikk så videre noen 100 meter, før jeg la ned en regnbukse. Jeg hadde 7 ordentlige vinkler - ca. 90 grader etter første gjenstand. Denne teigen ble liggende i 2 timer mens vi gjorde andre ting....

Gikk så en tur med hundene hvor "vi" sonderte terrenget og jeg planla litt videre trening for alle 3.

Startet med Ficus.
Hun fikk en "stjerne korridor" (felt). Vi startet helt på skretsj, jeg bant henne opp, gikk ut (full lengde på feltet), påvirket og sendte henne ut. Jeg var også flink og husket å sette henne i "feltsøk-utgangsstilling. Så sendte jeg henne ut på søk. Hun for ut, søkte fint og avleverte fint. Det var  alle fall ingen tvil om at hun visste hva vi skulle i dag nei... ;) Uansett jeg gjentok dette 5 ganger og det gikk veldig bra. Har tenkt å hjernevaske henne på dette nå ;) Deretter avsluttet vi og mens vi gikk tilbake til bilen la jeg ut to gjenstander til Key. Den ene la jeg ett løsbitt oppå - bare for å se hva hun kom til å gjøre, den andre fikk noen godbiter oppå seg.

Så hentet jeg Key.
Key vimset avgårde. Hun fulgte litt spor og hadde i det hele tatt ingen forutsetninger for hva hun skulle. Jeg tenkte bare at hun kunne få finne gjenstandene på overvær og gikk slik at jeg hjalp henne til å få ferten. Den første gjenstanden slo hun kjapt på. Det var den med løsbittet - og jammen plukket hun opp bittet også, hvorpå mamma roste "opp i skyene" ;) Hun har ingen som helst forutsetninger for å kunne plukke bittet. Jeg har kastet ut et løsbitt for henne på en trening - det er alt. Så egentlig gjorde jeg dette bare for gøy, og for å se hvordan hun ville reagere. Det har jo ingenting å si så lenge jeg belønner for funn av gjenstanden uansett. Men det gikk jo kjempebra. Godt mulig det var flaks, men kjekt var det uansett :)
På andre gjenstand, som lå litt vanskeligere til måtte Key jobbe en del før hun klarte å lokalisere den. Det er tydelig at hun ikke er så vant til å bruke nesen på overvær ;) Men hun fant den til slutt, og jeg klarte å se hver gang hun slo - og hvordan hun jobbet seg mot gjenstanden, mistet ferten og jobbet videre. Veldig kjekt å se :) Godbiter og pipeleker var bra belønning.

På vei tilbake la jeg ut to gjenstander til Dewey. Da jeg la ned den første - med løsbittet oppå, plukket Key det opp! Her var det tydelig læring ja :) Jeg måtte jo bare belønne det :))

Endelig var det Dewey sin tur.
Han var ellevill da jeg tok frem den gamle Nrh-trekanten hans (som nå er uten logo eller skrift) og bringkobbelet. Jeg kledde på han og vi startet, da jeg sa "pass på", begynte han å rundere - skjønnasen ;) Han gikk såå bra. Og da han gjorde funn, plukket han løsbittet og stormet mot meg. Jeg har aldri før sett at han har sprunget så fort inn til meg med løsbittet - det gikk like fort som når han er i sitt ess på agilitybanen :)
Grunnen til at jeg la ut løsbitt (og bant opp bringkobbelet) er at Dewey helst vil springe med bringkobbelet hele tiden ;P Og skal vi først trene, kan vi jo like godt trene "på ordentlig" ;))
Jeg så at Dewey sleit med å prøve å ta bringkobbelet, særlig når han skulle på påvisning, han har jo alltid fått gå på påvisning med det i munnen - noe jeg personlig aldri mer skal la hundene mine gjøre. Jeg lagde meg jo ett problem her, som lett kunne vært ungått.
Uansett, Dewey var så flink. Han fant neste gjenstand også og mens han søkte hadde jeg lagt ut igjen den første, slik at han ville få den på tilbakeveien. Det gjorde han også. Han slo kjempefint og jobbet seg frem til den uten noe tull. Jeg er superfornyd med gutten, tror han syntes det var kjempegøy å endelig få trene litt bruks igjen, det må være år siden sist, jeg husker i alle fall ikke når vi gjorde det ;)

Da alle 3 hadde fått trent "noe", lagde jeg til et godbitsøk til dem, for nå ville jeg ha lunch, og da kunne hundene like godt få lov til å jobbe imens ;)

Siden det var snø, hadde jeg kjøpt fiskekaker som jeg kastet ut, på den måten er godbitene ikke så synlige og de "tvinges" til å bruke nesa. De søkte i ca 12 minutter, mens jeg spiste og tok meg en kopp kaffe. så bar det i bilen igjen med 2, mens Ficus ble kledd på for teigsøk.

Teig med Ficus.
Ficus fikk på seg både bringkobbel og sporsele og så la vi i vei. Jeg sørget for at vi kom inn i teigen slik at Ficus ikke ville få spor med en gang. Etter en stund så fant hun likevel spor og ville følge dem og da var det ganske vanskelig å få henne tilbake igjen. Jeg klarte det likevel, og vi jobbet oss mot gjenstand 1. Da Ficus fant den, apporterte hun den. Det var en strek i regninga, men kanskje ikke så rart egentlig -  i og med at jeg har trent så mye på apport i forskjellige sammenheng i det siste. Jeg sa "vise" - og hun løp tilbake der den hadde ligget - så belønte jeg. Dette gjorde jeg fordi jeg vil ha en hund som kan påvise stedet hun har funnet gjenstanden - også om hun skulle apportere.
Så var det å få henne på spor igjen. Det var tydelig at "korrigeringen" (at jeg kaldte henne av sporet) gjorde at hun ikke ville "sette" seg på det igjen, men da hun endelig forstod at hun faktisk skulle følge det sporet likevel gikk det veldig bra. Ficus durte avgårde, vinklet nydelig i alle vinkler og var i det hele tatt super (akkuratt som forventet... - var det ikke sånn jeg skulle tenke...? ;)

Til meg selv: neste gang skal jeg bruke løsbitt på "små" gjenstander, slik at Ficus slipper å måtte velge selv om hun skal apportere gjenstanden eller melde.

Da vi var ferdige, la jeg ut igjen den ene gjenstanden slik at Dewey kunne få finne den på nytt - fra en annen kant av teigen. Det gikk også veldig bra :)

Ingen kommentarer: